Суттєво. У разі проведення процедури реорганізації юрособи шляхом перетворення документальна позапланова перевірка контролюючим органом може не проводитись.
! Юрособам
Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування окремих норм законодавства та в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у зверненні повідомляє, що Товариство планує здійснити реорганізацію шляхом перетворення, а саме змінити організаційно-правову форму юридичної особи.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1. Чи вірно розуміє Товариство норми пп. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 Кодексу та п. 2 частини першої ст. 1 Закону України від 08 липня 2010 року №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі — Закон №2464), що у випадку початку процедури перетворення юридичної особи, а саме — зміни її організаційно-правової форми, документальна позапланова перевірка з питань правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі — єдиний внесок) не проводиться?
2. Якщо у випадку початку процедури перетворення юридичної особи, а саме — зміни її організаційно-правової форми, документальна позапланова перевірка з питань правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску проводиться, то яким нормативно-правовим актом це передбачено та чи має такий нормативно-правовий акт вищу юридичну силу за норми ст. 1 Закону №2464 та ст. 78 Кодексу?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).
Пунктом 191.1 ст. 191 Кодексу передбачено, що контролюючі органи здійснюють контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів, установлених Кодексом, а також надають індивідуальні податкові консультації з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Порядок припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу та перетворення визначений ст. 107 Цивільного кодексу України (далі — ЦКУ) та Законом України від 15 травня 2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань», із змінами (далі — Закон №755).
При цьому підстави та порядок зняття з обліку у контролюючих органах юридичних осіб, їх відокремлених підрозділів та самозайнятих осіб визначено ст. 67 Кодексу та розділом XI Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588, зі змінами (далі — Порядок №1588).
Зняття з обліку юридичних осіб — платників єдиного внеску здійснюється згідно зі ст. 5 Закону №2464 та розділом IV Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.11.2014 №1162, зі змінами (далі — Порядок №1162)
Відповідно до абзацу одинадцятого частини першої ст. 5 Закону №2464 зняття з обліку платників єдиного внеску, зазначених, зокрема, в абзаці шостому п. 1 та п. 5 частини першої ст. 4 Закону №2464, на яких не поширюється дія Закону №755, проводиться за їхньою заявою після проведення передбачених законодавством перевірок платників, звірення розрахунків та проведення остаточного розрахунку, а платників єдиного внеску, зазначених в абзаці восьмому п. 1 частини першої ст. 4 Закону №2464, — за їхньою заявою.
Інформаційна взаємодія між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (далі — Єдиний державний реєстр) та інформаційними системами державних органів у випадках, визначених цією статтею, здійснюється за допомогою електронних комунікацій в електронній формі у порядку, визначеному Міністерством юстиції України спільно з відповідними державними органами (частина перша ст. 13 Закону №755).
Відповідно до частини другої ст. 13 Закону №755 технічний адміністратор Єдиного державного реєстру в день проведення реєстраційної дії забезпечує передачу до інформаційних систем, зокрема центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, — відомостей про проведення такої реєстраційної дії.
У разі одержання відомостей із Єдиного державного реєстру про рішення щодо припинення юридичної особи контролюючі органи розпочинають та проводять процедури, передбачені Кодексом, Законом №2464, розділом XI Порядку №1588, розділом IV Порядку №1162.
Відповідно до п. 2 частини першої ст. 13 Закону №2464 податкові органи мають право проводити перевірки на підприємствах, в установах і організаціях, у осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, фізичних осіб — підприємців бухгалтерських книг, звітів, кошторисів та інших документів про нарахування, обчислення та сплату єдиного внеску, достовірності відомостей, поданих до Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування (далі — Державний реєстр), отримувати необхідні пояснення, довідки і відомості (зокрема письмові) з питань, що виникають під час такої перевірки.
Документальні та камеральні перевірки проводяться у порядку, встановленому Кодексом.
Підпунктом 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 Кодексу визначено, що контролюючі органи, визначені пп. 41.1.1 п. 41.1 ст. 41 Кодексу, мають право, проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Так, відповідно до пп. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 Кодексу документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності, зокрема, такої підстави, як: розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.
Як зазначено у зверненні, Товариство планує здійснити реорганізацію шляхом перетворення, а саме змінити організаційно-правову форму юридичної особи.
За загальними правилами ст. 104 — 107 ЦКУ перетворення є одним із видів реорганізації юридичної особи, в результаті якого припиняється юридична особа. У разі перетворення юридичної особи, крім центральних органів виконавчої влади, за правонаступником зберігається її ідентифікаційний код (код ЄДРПОУ) та відповідно податковий номер.
Перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, — за рішенням суду або відповідних органів державної влади (ст. 106 ЦКУ).
Статтею 108 ЦКУ визначено, що зміна організаційно-правової форми юридичної особи є перетворенням. У разі перетворення до нової юридичної особи переходять усе майно, усі права та обов’язки попередньої юридичної особи.
Таким чином, у разі проведення Товариством процедури реорганізації юридичної особи шляхом перетворення, а саме зміни організаційно-правової форми юридичної особи, документальна позапланова перевірка з підстав, визначених пп. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 Кодексу, контролюючим органом може не проводитись, у т. ч. з питань правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати єдиного внеску.
Індивідуальна податкова консультація1 має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
1 Ця індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності нормами законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.