Як і раніше, наразі є два шляхи, і обидва передбачають надання податківцям додаткових документів.
По-перше, подбати про підвищення гарантій того, що ПН/РК, складені вами, будуть зареєстровані, можна заздалегідь. Для цього подається так звана Таблиця даних — але не щодо фактично здійснених господарських операцій, а щодо тих, які лише можуть виникнути у вашій діяльності. Про її складання читайте нижче окремо.
По-друге, якщо вже так сталося, що ПН/РК заблокували, це можна оскаржити.
Пунктом 11 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, визначено, що рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — Рішення) набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
При цьому рішення може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Це «або» має велике значення, адже не підлягають адміністративному оскарженню рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК, оскаржені платником податку в судовому порядку.
Оскарження в адміністративному порядку
За загальними правилами, згідно з п. 56.3 ПКУ скаргу подають до контролюючого органу вищого рівня у письмовій або електронній формі засобами електронного зв’язку (за потреби — з належним чином засвідченими копіями документів, розрахунками та доказами, які платник податків вважає за потрібне надати з урахуванням вимог п. 44.6 ПКУ) протягом 10 робочих днів, наступних за днем отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується.
Проте подання скарги в електронній формі засобами електронного зв’язку здійснюється платниками податків, які подають звітність в електронній формі та/або пройшли електронну ідентифікацію онлайн в електронному кабінеті, з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
А тепер подивимося, як це працює у разі блокування реєстрації ПН/РК.
Позаяк усі платники ПДВ складають ПН/РК в електронному вигляді, то зрозуміло, що і решту звітності вони теж здають в електронній формі. Тож податківці наполягають: платник ПДВ подає скаргу на рішення про блокування ПН/РК лише в електронній формі засобами електронного зв’язку (це передбачено і п. 5 Порядку розгляду скарг). Форму скарги визначено в додатку 1 до Порядку розгляду скарг. Її електронна форма — (J/F1313203).
Платник ПДВ може додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в ПН/РК, реєстрація яких зупинена (п. 11 Порядку розгляду скарг).
Для цього платник ПДВ може скористатися формою «Документ довільного формату» (код J/F1360102). Цей документ матиме стільки примірників, скільки буде підтвердних документів. Причому слід брати до уваги такі обмеження:
- кількість документів довільного формату, які додають до скарги, не має перевищувати 100 шт.;
- розмір вкладень (у форматі PDF, PNG або JPG) до документів довільного формату не має перевищувати 2 Мб.
Подають скаргу в електронній формі засобами електронного зв’язку платники податків, які подають звітність в електронній формі та/або пройшли електронну ідентифікацію онлайн в електронному кабінеті, з дотриманням вимог законів України від 22 травня 2003 року №851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» (далі — Закон №851) та від 05 жовтня 2017 року №2155-VIII «Про електронні довірчі послуги» (далі — Закон №2155).
Відповідно до п. 3 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі — Порядок), скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — Скарга) платник ПДВ подає у строки, визначені ст. 56 ПКУ, з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня.
Згідно з п. 5 Порядку скаргу платник ПДВ подає в електронній формі засобами електронного зв’язку з урахуванням вимог Закону №851, Закону №2155 та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557 (в редакції наказу Міністерства фінансів України від 16.06.2020 №261 (додаток 1).
Отже, скаргу подають протягом 10 робочих днів з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Скаргу підписує та особисто подає платник податку або його уповноважений представник. Якщо це робить уповноважений представник платника податку, до неї додають належним чином засвідчену копію документа, який засвідчує повноваження такого представника відповідно до законодавства.
Скарга має містити дані про:
- найменування або прізвище, ім’я та по батькові платника податку, який подає скаргу;
- індивідуальний податковий номер платника податку;
- податковий номер або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізосіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта);
- номер та дату оскаржуваного рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;
- інформацію про причини незгоди платника податку з рішенням комісії регіонального рівня;
- відомості про оскарження рішення комісії регіонального рівня в судовому порядку;
- вимоги платника податку, який подає скаргу.
Щодо підтвердних документів, які надаються разом зі скаргою, ДПС надала нещодавно докладні роз’яснення, з якими можна ознайомитися тут.