Відповідно до п. 11.1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Мінтрансу від 14.10.1997 №363, основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил. Товарно-транспортну накладну суб’єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім’я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики й ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора. Тобто ТТН — це документ, який підтверджує перевезення товару, а не його реалізацію.
Позаяк товар доставляють одразу на склад покупця і в момент його реалізації не відбувається перевезення, то для оформлення ТТН підстав немає.
Транспортна накладна CMR — транспортний документ, що найширше використовується під час міжнародних вантажних перевезень автомобільним транспортом. Транспортну накладну CMR виписують для підтвердження укладення договору перевезення, який визначає відповідальність відправника, перевізника та одержувача товару. Підтверджує, що вантаж у момент прийняття був у належному стані, в цілому пакованні, маркування і число місць відповідають зазначеним у накладній.
Графа 24 — Отримання вантажу (Дата, підпис, штамп отримувача). Заповнення цієї графи є єдиним підтвердженням, що вантаж доставлено у конкретне місце, на певну дату і жодних претензій до виконаної роботи транспортної компанії немає. Вантажоодержувач заповнює цю графу під час одержання вантажу і тим самим знімає з водія відповідальність за вантаж. Тож графу 24 не можна заповнювати потім, після дати одержання товару на складі.
Затверджених правил складання CMR немає. На практиці після доставки вантажу водій надає одержувачу другу, третю та четверту сторінки CMR-накладної. Одержувач зобов’язаний заповнити на всіх сторінках графу 24 «Вантаж отриманий»: зазначити дату його отримання, час прибуття автомобіля під розвантаження та вибуття після його закінчення у годинах та хвилинах. Матеріально відповідальна особа отримувача ставить свій підпис (із розшифруванням) та печатку (штамп), якими засвідчується факт приймання вантажу. Сторінка CMR-накладної «2 Примірник для одержувача» залишається в одержувача вантажу, а третя та четверта — («3 Примірник для перевізника», «4 Для розрахунків») повертаються перевізникові. Тож в описаному випадку печатку і підпис ставить покупець, який отримав товар на складі.
На нашу думку, позаяк покупець не є учасником відносин щодо перевезення товару, а отримує його вже на своєму складі, то йому не потрібен оригінал CMR. Копія CMR може бути для нього джерелом інформації про перевезення товару. Також немає підстав і для складання ТТН від продавця до покупця.
Для підтвердження реальності операцій з надходження товару на склад, його зберігання і передання права власності на товар можна застосовувати таку схему документообігу.
1. Покупець отримує товар на свій склад, ставить підпис у графі 24 CMR про отримання вантажу. Перед тим як поставити підпис, одержувач перевіряє вантаж. Після того як вантажоодержувач поставив підпис, буде неможливо пред’явити претензії щодо вантажу.
2. Зберігання товару слід оформити договором на відповідальне зберігання й актами приймання-передачі товару на зберігання та зі зберігання. Акт приймання-передачі товару на зберігання підписують покупець і власник товару (продавець) на дату приймання товару, яка відповідає даті у графі 24 CMR.
3. Після доставки всієї партії товару сторони підписують зворотний акт повернення товару зі зберігання від покупця до продавця і видаткову накладну на продаж товару покупцю. ТТН при цьому не складають, бо товар не перевозиться.
Як варіант — розглянути можливість продажу товару покупцю не з відтермінуванням до формування всієї партії, а в міру надходження кожної частини товару. Тоді дати у графі 24 CMR та у видатковій накладній збігатимуться.