Лист Національного банку України від 27.03.2020 р. №32-0009/15930
Про надання рекомендацій
Суттєво. Нацбанк рекомендував банкам реструктуризувати кредити позичальникам, які постраждали через обмеження у зв'язку з пандемією, і навів низку рекомендацій, як має відбуватися така реструктуризація.
! Банкам і їхнім клієнтам
Національний банк України заохочує банки вчасно реагувати на економічні проблеми, зумовлені пандемією коронавірусної хвороби (COVID-19). Для цього банкам рекомендовано своєчасно за наявності обґрунтованої необхідності здійснювати реструктуризації заборгованостей.
Реструктуризації, проведені у зв'язку із негативним впливом обмежень через пандемію, будуть вважатися прийнятними та не спричинять додаткового тиску на капітал банків. Можливість таких реструктуризацій передбачена постановою Правління НБУ від 26 березня 2020 року №39. Відповідно до неї кредити, які не були визнані дефолтними станом на 1 березня 2020 року та будуть реструктуризованими до кінця вересня 2020 року, не вважатимуться такими, на які поширюються окремі ознаки дефолту. Банки мають реструктуризувати кредити у спосіб, який пом'якшує вплив кризи на фінансове становище позичальників, проте не створює ризиків втрати банком капіталу.
Національний банк рекомендує банкам зважати на таке:
Щодо кредитів, які підлягають реструктуризації
— Реструктуризації підлягають кредити тим позичальникам (фізичним та юридичним особам), які зазнають фінансових труднощів через обставини, пов'язані із пандемією, та не спроможні обслуговувати кредити за визначеним у договорі графіком. Умови та строк реструктуризації визначаються банком з урахуванням економічних потреб позичальника та обґрунтовуються у судженні банку.
— Ініціювати реструктуризацію кредитів можуть як банки, так і їхні клієнти. Банки отримують від клієнтів — юридичних осіб підтвердження фактів суттєвого тимчасового зниження доходів або ж припинення роботи.
— Проводячи реструктуризації, банки повинні формувати судження про те, що фінансові труднощі клієнтів обумовлені обмеженнями через пандемію. Застосовуючи довгострокові інструменти реструктуризації, банки мають формувати судження про спроможність позичальника такі труднощі подолати у майбутньому.
— У частині стандартизованих та масових продуктів банки можуть формувати єдине судження щодо групи/сегментів однорідних кредитів.
— Для уникнення ризиків зниження ліквідності, зростання кредитного ризику та зниження капіталу банки мають докласти зусиль для ефективної роботи із платоспроможними позичальниками, забезпечити вчасне отримання усіх запланованих платежів за графіком.
Щодо кредитів фізичним особам, фізичним особам — підприємцям, малому бізнесу
— Нагадуємо, що відповідно до Закону України (№533-IX) з 1 березня до 30 квітня 2020 року заборонено нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені) за несвоєчасне здійснення платежів за споживчими кредитами та підвищення відсоткової ставки або будь-яких інших обов'язкових платежів за кредитами.
— Рекомендуємо банкам розробити стандартизовані програми реструктуризацій масових кредитних програм для фізичних осіб та МСБ. Процес реструктуризацій однорідних кредитів пропонуємо максимально автоматизувати.
— Кредитний ризик за більшістю кредитів фізичним особам та малому бізнесу оцінюється банками на груповій основі, тобто виключно із урахуванням днів прострочення за кредитом. Для таких кредитів банки можуть використовувати підходи з реструктуризації, що дозволять уникнути прострочень за ними.
— Рекомендуємо використовувати підходи до реструктуризації, передбачені Положенням №97. Водночас, на думку НБУ, типовими інструментами мають бути:
— Звільнення клієнтів від повернення основної суми кредиту за графіком на період не менше ніж період дії карантину / інших обмежень через пандемію. Відповідно, термін виплати кредиту може подовжуватися.
— У разі складних обставин клієнтам може бути запропонована капіталізація відсоткових платежів у спосіб, що дозволить бізнесу залишатися ліквідним, а фізичним особам підтримувати необхідний рівень поточного споживання.
— Зважаючи на очікувані середньострокові економічні наслідки обмежень, пов'язаних із пандемією, пропонуємо при реструктуризаціях базуватися на припущенні, що відновлення платоспроможності клієнтів, що потрапили у скрутне фінансове становище через обставини пандемії, відбудеться не раніше 3-го кварталу 2020 року.
— Із урахуванням вищезазначеного позичальникам може знадобитися зниження регулярних платежів на тривалий період та відповідне подовження терміну кредиту.
— Прийнятним є підхід, за яким банки тимчасово звільняють клієнта від регулярних платежів за кредитом (переносять платежі на пізніший термін), а потім проводять реструктуризації на триваліший період із урахуванням перспектив відновлення економіки та подолання фінансових труднощів позичальниками.
— Банкам рекомендовано забезпечити інформування усіх клієнтів про можливість реструктуризації кредитів будь-яким зручним для банку засобом. У повідомленні має бути чітко вказано, які кредити можуть бути об'єктом реструктуризації (лише у разі обґрунтованої необхідності) та на яких стандартизованих умовах.
— Банки не повинні погіршувати умови за кредитами за результатами реструктуризації. Реструктуризація не повинна призводити до підвищення ефективної процентної ставки. Банки не повинні вимагати від клієнтів жодних явних чи прихованих комісій за проведення реструктуризацій, необхідність яких викликана обставинами пандемії.
Щодо кредитів середньому та великому бізнесу
— Реструктуризації кредитів середньому та великому бізнесу повинні розглядатися індивідуально із урахуванням останньої фінансової звітності, поточного фінансового становища, вразливості секторів та підприємств до поточної економічної кризи та перспектив їхнього відновлення.
— Реструктуризації мають бути здійснені вчасно задля недопущення прострочення боргу більше ніж на 30 днів.
Щодо кредитної політики банків у період кризи
— НБУ вважає, що збереження та/або збільшення кредитних лімітів добросовісним позичальникам із позитивними кредитними історіями у період кризи є прийнятним заходом, що пом'якшить наслідки економічної кризи.
— Рекомендуємо банкам продовжити кредитування населення та бізнесу, зокрема за програмою «Доступні кредити 5 — 7 — 9%», дотримуючись консервативних підходів до оцінки кредитних ризиків позичальників.
Інші питання, пов'язані із реструктуризацією
— Фізична присутність клієнтів у відділенні банку для проведення реструктуризації не вимагається. Банк самостійно визначає порядок надання/оформлення документів для проведення реструктуризації, надаючи перевагу використанню віддалених/електронних каналів комунікацій, систем клієнт-банк тощо.
— Підтвердженням погодження клієнтів на реструктуризацію можуть бути запис телефонної розмови, заявка на сайті банку, повідомлення в чаті тощо. Такий механізм підтвердження погодження клієнта на проведення реструктуризації використовується виключно для кредитів, наданих без забезпечення їхнього виконання заставою, іпотекою, порукою та іншими видами забезпечення.
— Банки можуть переносити платежі клієнтів на пізніші періоди за своєю ініціативою, повідомляючи клієнтів про новий термін погашення платежів каналами зв'язку, які банк використовує для комунікації з відповідними сегментами клієнтів.
— Банки повинні вести належний статистичний облік кількості та сум таких реструктуризованих кредитів. На сьогодні НБУ не встановлює детальних вимог до формату такого статистичного обліку, проте він має уможливлювати аналіз динаміки реструктуризацій у розрізі секторів, розміру підприємства, типу кредитного продукту, регіону та інших ключових характеристик.
— Банки можуть не погіршувати оцінку фінансового становища позичальників на основі інформації з бюро кредитних історій про виконання клієнтами — фізичними особами зобов'язань за договорами у період дії карантину.
— Банки не враховують інформацію із кредитного реєстру для оцінки позичальників до 1 січня 2021 року.
Перший заступник голови Національного банку України К. РОЖКОВА