• Посилання скопійовано

Коментар

До індивідуальної податкової консультації Державної податкової служби України від 12.03.2020 р. №1021/6/99-00-04-06-03-06/ІПК

Коментована ІПК розглядає окремі питання формування витрат фізичною особою — підприємцем на загальній системі оподаткування. Чому для підприємця важливо правильно сформувати витрати?

Згідно з п. 177.2 ПКУ об'єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними з господарською діяльністю підприємця. Базою оподаткування для доходів, отриманих від провадження господарської діяльності, є чистий річний оподатковуваний дохід.

Тож витрати повинні:

  1. підтверджуватись документально;
  2. бути пов'язаними з господарською діяльністю;
  3. бути оплаченими (принаймні про це свідчить пп. 5 п. 6 Порядку №4811).

1 Порядок ведення Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, затверджений наказом Мінфіну від 16.09.2013 р. №481.

Визначення господарської діяльності наводиться у пп. 14.1.36 ПКУ. Це діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу.

Перелік витрат, які безпосередньо пов'язані з отриманням доходів, міститься у п. 177.4 ПКУ. Понесені витрати відображають у гр. 5 — 8 Книги обліку доходів і витрат. У графі 5 Книги зазначають реквізити документа, який підтверджує витрати: платіжне доручення, прибутковий касовий ордер, квитанція, фіскальний чек, акт закупки (виконаних робіт, наданих послуг) та інші первинні документи, що засвідчують факт оплати.

У графах 6 та 7 буде сума витрат, пов'язаних з придбанням товарів (робіт, послуг), — це витрати, зазначені у пп. 177.4.1 ПКУ, та витрати на оплату праці найманих осіб за пп. 177.4.2 ПКУ. У графі 8 наводять інші витрати, пов'язані з одержанням доходу, перелік яких міститься у пп. 177.4.3 та 177.4.4 ПКУ.

У коментованій ІПК податківці доволі фіскально вважають, що ті витрати, які не зазначено у п. 177.4 ПКУ, не належать до підприємницьких. Зокрема, перелік не містить витрат на оплату послуг з охорони (охоронної сигналізації та тривожної кнопки), тому вартість оплачених послуг з охорони не включається до складу витрат підприємця.

Виходить, якщо підприємець несе витрати на охорону приміщення, яке використовується ним у господарській діяльності з метою отримання доходу, то такі витрати він оплачує з власної кишені?! Але зверніть увагу: пп. 177.4.4 ПКУ до інших витрат відносить витрати на експлуатацію майна!

У ст. 177 ПКУ зокрема і в ПКУ загалом немає уточнення, які витрати прямо пов'язані з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг. Є лише норми пп. 177.4.5 та 177.4.6 ПКУ, яких слід дотримуватись. Не включаються до складу витрат підприємця:

— витрати на придбання, самостійне виготовлення ОЗ та НА, які підлягають амортизації2;

— витрати на придбання та утримання ОЗ подвійного призначення3;

— документально не підтверджені витрати.

2 Підприємці мають право (за власним бажанням) включати до складу витрат, пов'язаних з провадженням ними господарської діяльності, амортизаційні відрахування з відповідним веденням окремого обліку таких витрат (пп. 177.4.6 ПКУ).

3 Це: земельні ділянки, об'єкти житлової нерухомості, легкові та вантажні автомобілі.

ДПІ вважає (додатково див. підкатегорію 104.05 ЗІР), що тільки ті види інших витрат, які є у п. 177.4 ПКУ, можуть бути включені до витрат підприємця, а всі інші — ні. Податківці доволі часто вдаються до такого трактування.

Тож загальний висновок такий: перелік витрат у п. 177.4 ПКУ прописаний нечітко. Через це виникають труднощі.

Наприклад, підприємець орендує нежитлове приміщення4 для здійснення підприємницької діяльності (що підтверджує договір оренди, укладений від особи орендаря-ФОПа). Орендні платежі є складовою витрат, оскільки пов'язані з веденням господарської діяльності і наведені у пп. 177.4.4 ПКУ. То чому ж послуги на охорону цього приміщення не пов'язані з госпдіяльністю?! Хіба тут щось змінюється?!

4 Об'єкти житлової нерухомості є основними засобами подвійного призначення, тому витрати на їх оренду прямо заборонені пп. 177.4.5 ПКУ.

Або навпаки: підприємець у межах своєї діяльності здає в оренду приміщення, яке перебуває під охороною сторонньої організації. Тож отримані орендні платежі є доходом, з якого ФОП сплачує ПДФО та військовий збір. А послуги охорони як витрати, що утворюють основу для надання таких послуг, згідно з пп. 177.4.1 ПКУ повинні бути у складі витрат.

Проте за позицією податківців підприємець не має права на витрати на охорону приміщення, у тому числі якщо здає його в оренду.

Рекомендуємо податківцям уважно прочитати пп. 177.4.4 ПКУ: «інші витрати, до складу яких включаються витрати, що пов'язані з веденням господарської діяльності, які не зазначені в підпунктах 177.4.1177.4.3 цього пункту, до яких відносяться <...> вартість придбаних послуг, прямо пов'язаних з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг». Послуги охорони — це теж придбані послуги, які пов'язані з наданням послуг.

Згідно з п. 56.21 ПКУ, у разі коли норми цього Кодексу припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, унаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків. Тож може, слід скористатись?

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру