• Посилання скопійовано

Крадіжка зерна у платника — «єдинника» IV групи: які наслідки?

У ТОВ (платника ЄП IV групи) викрадено зерно в кількості 8424,510 тонн на загальну суму 41280099,00 грн, передане на відповідальне зберігання іншому ТОВ. Відкрито кримінальне провадження. Як факт відсутності зерна відображається у бухобліку, податковому обліку з ПДВ? Чи вплине це на розрахунок частки сільгосптоваровиробника за 2019 рік?

Бухоблік

Бухоблік при списанні товару у зв'язку з викраденням ми детально описали у статті «Облік крадіжок майна, в т. ч. у зоні АТО» у «ДК» №17-18/2016.

Позаяк при відповідальному зберіганні товар залишається в обліку власника, але в аналітичному обліку відображається переведення такого товару на відповідальне зберігання — Д-т 281/товари на зберіганні К-т 281, то списується на витрати саме Д-т 281/товари на зберіганні — Д-т 947 К-т 281/товари на зберіганні.

ПДВ

У тій самій статті було роз'яснено особливості нарахування ПДВ при викраденні товару.

Так, якщо викрадено власну продукцію підприємства, то податкові зобов'язання з ПДВ слід нарахувати на суму податкового кредиту, який було визначено при придбанні інших товарів, послуг, використаних для виробництва продукції, а не на договірну ціну.

Утім, у випадках, коли особливості обліку та/або специфіка діяльності платника податку не дають можливості визначити таку вартість, донараховують податкові зобов'язання згідно з пп. 198.5 ПКУ виходячи зі звичайної ціни самостійно виготовленої продукції, у зв'язку зі списанням якої здійснюється таке донарахування.

Саме про таке нарахування ПЗ з ПДВ податківці зазначали в консультації від 14.09.2018 р. №4040/6/99-99-15-03-02-15/IПК (див. «ДК» №41-42/2018, коментар «ДК») у випадку зі списанням самостійно виготовленої продукції, та в IПК від 26.04.2019 р. №1858/6/99-99-15-03-02-15/IПК.

Вважаємо, що такі роз'яснення мають застосовуватися й до ситуації зі списанням власно виготовленої продукції у зв'язку з неможливістю її використання у госпдіяльності внаслідок крадіжки. Також заради уникнення непорозумінь із контролюючими органами щодо цього радимо отримати власну IПК, виклавши у зверненні наведені вище норми та роз'яснення податківців.

Єдиний податок

Відповідно до пп. 298.8.4 ПКУ у разі, коли у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва становить менш як 75%, сільськогосподарський товаровиробник сплачує податки у наступному податковому (звітному) році на загальних підставах.

Якщо така частка не перевищує 75% у зв'язку з виникненням обставин непереборної сили у попередньому податковому (звітному) році, до платника податку в наступному податковому (звітному) році зазначена вимога не застосовується.

Такі платники податку для підтвердження статусу платника єдиного податку подають податкову декларацію разом із рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних рад про наявність обставин непереборної сили та перелік суб'єктів господарювання, що потерпіли внаслідок таких обставин.

Таким чином, у ПКУ передбачено єдиний варіант, якщо СГ бажає залишитися на спрощеній системі оподаткування, якщо частка с/г товаровиробництва становить менше ніж 75%, — це подання разом із декларацією рішення обласної ради про наявність обставин непереборної сили та перелік суб'єктів господарювання, що потерпіли внаслідок таких обставин.

Відповідно до листа Торгово-промислової палати України від 09.01.2015 р. №106/05-5.4 (див. «ДК» №7/2015), форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об'єктивно унеможливлюють виконання зобов'язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов'язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, зокрема, протиправні дії третіх осіб тощо. Тобто вважаємо, що сюди також належать і крадіжки.

Керуючись ст. 43 Закону України від 21.05.97 р. №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні», обласна рада має розглянути подані документи суб'єктів господарювання на підтвердження обставин непереборної сили, беручи до уваги вимоги пп. 298.8.4 ПКУ, та визнати наявність форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердити перелік суб'єктів господарювання, які потерпіли внаслідок таких обставин.

Тож для включення місцевим самоврядуванням підприємства до переліку суб'єктів господарювання, що потерпіли внаслідок обставин непереборної сили, слід звернутися до відповідної облради за наступними роз'ясненнями та діями з боку СГ.

Катерина КАЛАШЯН, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру