Підприємець, платник ЄП 2-ї групи, з обсягом доходу за рік понад 1 млн грн, отримав на рахунок помилковий платіж за надання послуг від фізособи. Послуги не надаватимуться. Повернути платіж безготівково немає змоги через відсутність у фізособи рахунку в банку. Чи можна повернути платіж готівкою без застосування РРО?
Згідно з п. 296.10 ПКУ, РРО не застосовуються, зокрема, платниками ЄП 2-ї групи незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1 млн гривень.
У разі перевищення в календарному році обсягу доходу понад 1 млн грн застосування РРО для такого платника ЄП є обов'язковим при здійсненні розрахункових операцій у готівковій формі та через платіжний термінал. Застосування РРО розпочинається з першого числа першого місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення, та триває у всіх наступних податкових періодах протягом реєстрації суб'єкта господарювання як платника ЄП.
Тобто у випадку разового досягнення обсягу доходу понад 1 млн грн протягом календарного року при здійсненні розрахункових операцій РРО необхідно застосовувати незалежно від обсягу доходу в наступних календарних роках.
Відповідно до визначення, наведеного у ст. 2 Закону про РРО, розрахункова операція — приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу).
Отже, зважаючи на те що підприємець вже досяг обсягу в 1 млн грн, то у випадку якщо він повертатиме кошти фізособі готівкою, він зобов'язаний застосовувати РРО при такому поверненні. При цьому у разі встановлення факту проведення розрахункової операції без застосовування РРО пунктом 1 статті 17 Закону про РРО1 передбачено таку відповідальність:
— за вчинене вперше правопорушення — штраф 1 гривня;
— за кожне наступне вчинене порушення — 100% вартості проданих з порушеннями, встановленими цим підпунктом, товарів (послуг).
1 Закон України від 06.07.95 р. №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
Таким чином, можливим способом повернути покупцю кошти без застосування РРО є їх повернення у безготівковій формі. Для цього покупець повинен мати банківський рахунок. Крім того, повернення коштів покупцеві також можливе шляхом надсилання йому поштового переказу.
Станіслав ГОРБОВЦОВ, «Дебет-Кредит»