Підприємство прийняло на роботу особу з інвалідністю. У Фонді соцзахисту інвалідів особа не реєструвалася, за минулий рік звіт не подавався. Чи потрібно інформувати Фонд?
Статтею 19 Закону №875 для роботодавців установлено норматив щодо працевлаштування осіб з інвалідністю, який становить:
— 4% від середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, якщо працює 25 та більше працівників;
— одне робоче місце, у разі якщо працює від 8 до 25 осіб.
До квоти зараховуються тільки особи з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.
Документом, що підтверджує інвалідність, є висновок МСЕК. У ньому визначено види робіт, рекомендовані чи заборонені конкретній особі. Тому не можна працевлаштувати особу з інвалідністю на роботу, умови якої їй протипоказані.
Відповідно до ст. 5 Закону №875 види й обсяги необхідного соціального захисту особам з інвалідністю надаються у вигляді індивідуальної програми медичної, соціально-трудової реабілітації і адаптації (далі — IПР). IПР є обов'язковою для виконання підприємствами. Ця програма зобов'язує роботодавця виділити такому працівнику спеціально облаштоване робоче місце (ст. 18 Закону №875). За наявності програми та невиконання її умов під час перевірок Держпраці на роботодавця чекатиме штраф.
Роботодавці, у яких кількість працівників за основним місцем становить 8 і більше осіб, зобов'язані зареєструватися у відділенні Фонду за місцем держреєстрації до 1 лютого, наступного за роком створення чи збільшення кількості працівників (п. 3 Порядку №70). На сьогодні це можна зробити особисто у відділенні Фонду або поштою. Реєстрація безоплатна. Для цього роботодавці подають такі документи:
— заяву за формою, затвердженою Наказом №98;
— виписку або витяг із ЄДР;
— копію довідки про включення до реєстру неприбуткових установ, виданої податковим органом (для бюджетних установ).
Роботодавці, які мають відокремлені підрозділи, разом із заявою і копією довідки подають (надсилають) відомості про такі підрозділи за формою, затвердженою Наказом №98.
Оригінали документів надають під час подання заяви. У разі подання заяви поштою копії документів слід завірити нотаріально. Дата реєстрації у відділенні Фонду — це дата подання документів, у разі надсилання поштою — дата на поштовому штемпелі.
Звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за формою №-10ПI роботодавці складають та подають щороку до 1 березня, наступного після звітного періоду, до відділення Фонду за місцем реєстрації. Датою надходження звіту вважається:
— дата подання його роботодавцем до відділення Фонду;
— у разі надсилання поштою — дата на поштовому штемпелі.
В електронному вигляді звіт не подають.
Порядок заповнення звіту регулює Iнструкція №42.
Нормативна база
- Закон №875 — Закон України від 21.03.91 р. №875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».
- Iнструкція №42 — Iнструкція щодо заповнення форми №10-ПI (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів», затверджена наказом Мінпраці від 10.02.2007 р. №42.
- Наказ №98 — Наказ Мінпраці від 14.03.2007 р. №98 «Про затвердження форм документів для реєстрації роботодавців у відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів і виконання ними нормативу робочих місць для працевлаштуванням інвалідів».
- Порядок №70 — Порядок реєстрації підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, затверджений постановою КМУ від 31.01.2007 р. №70.
Галина КАЗНАЧЕЙ, «Дебет-Кредит»