• Посилання скопійовано

Коли повідомляти Фонд соцзахисту інвалідів

Підприємство прийняло на роботу особу з інвалідністю. У Фонді соцзахисту інвалідів особа не реєструвалася, за минулий рік звіт не подавався. Чи потрібно інформувати Фонд?

Статтею 19 Закону №875 для роботодавців установлено норматив щодо працевлаштування осіб з інвалідністю, який становить:

— 4% від середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, якщо працює 25 та більше працівників;

— одне робоче місце, у разі якщо працює від 8 до 25 осіб.

До квоти зараховуються тільки особи з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Документом, що підтверджує інвалідність, є висновок МСЕК. У ньому визначено види робіт, рекомендовані чи заборонені конкретній особі. Тому не можна працевлаштувати особу з інвалідністю на роботу, умови якої їй протипоказані.

Відповідно до ст. 5 Закону №875 види й обсяги необхідного соціального захисту особам з інвалідністю надаються у вигляді індивідуальної програми медичної, соціально-трудової реабілітації і адаптації (далі — IПР). IПР є обов'язковою для виконання підприємствами. Ця програма зобов'язує роботодавця виділити такому працівнику спеціально облаштоване робоче місце (ст. 18 Закону №875). За наявності програми та невиконання її умов під час перевірок Держпраці на роботодавця чекатиме штраф.

Роботодавці, у яких кількість працівників за основним місцем становить 8 і більше осіб, зобов'язані зареєструватися у відділенні Фонду за місцем держреєстрації до 1 лютого, наступного за роком створення чи збільшення кількості працівників (п. 3 Порядку №70). На сьогодні це можна зробити особисто у відділенні Фонду або поштою. Реєстрація безоплатна. Для цього роботодавці подають такі документи:

— заяву за формою, затвердженою Наказом №98;

— виписку або витяг із ЄДР;

— копію довідки про включення до реєстру неприбуткових установ, виданої податковим органом (для бюджетних установ).

Роботодавці, які мають відокремлені підрозділи, разом із заявою і копією довідки подають (надсилають) відомості про такі підрозділи за формою, затвердженою Наказом №98.

Оригінали документів надають під час подання заяви. У разі подання заяви поштою копії документів слід завірити нотаріально. Дата реєстрації у відділенні Фонду — це дата подання документів, у разі надсилання поштою — дата на поштовому штемпелі.

Звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за формою №-10ПI роботодавці складають та подають щороку до 1 березня, наступного після звітного періоду, до відділення Фонду за місцем реєстрації. Датою надходження звіту вважається:

— дата подання його роботодавцем до відділення Фонду;

— у разі надсилання поштою — дата на поштовому штемпелі.

В електронному вигляді звіт не подають.

Порядок заповнення звіту регулює Iнструкція №42.

Нормативна база

  • Закон №875 — Закон України від 21.03.91 р. №875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».
  • Iнструкція №42 — Iнструкція щодо заповнення форми №10-ПI (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів», затверджена наказом Мінпраці від 10.02.2007 р. №42.
  • Наказ №98 — Наказ Мінпраці від 14.03.2007 р. №98 «Про затвердження форм документів для реєстрації роботодавців у відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів і виконання ними нормативу робочих місць для працевлаштуванням інвалідів».
  • Порядок №70 — Порядок реєстрації підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, затверджений постановою КМУ від 31.01.2007 р. №70.

Галина КАЗНАЧЕЙ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру