• Посилання скопійовано

Методичні рекомендації щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи (витяг

Затверджені наказом ДФСУ від 12.10.2016 р. №856

Методичні рекомендації щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи (витяг)

Суттєво. Центральний орган ДФС видав узагальнені рекомендації щодо порядку взаємодії підрозділів органів ДФС при організації, проведенні та реалізації матеріалів документальних перевірок дотримання вимог митного законодавства.

! Платникам податків

I. Загальні положення

1.1. Методичні рекомендації щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи (далі — Методичні рекомендації) розроблено відповідно до вимог Митного кодексу України (далі — Митний кодекс), Податкового кодексу України (далі — Податковий кодекс), інших нормативно-правових актів, що стосуються податкового та митного законодавства, та рекомендуються для застосування посадовими особами органів Державної фіскальної служби України (далі — ДФС) при організації та проведенні документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи (далі — документальні перевірки) платників податків — юридичних осіб, їх відокремлених підрозділів, постійних представництв та представництв нерезидентів, фізичних осіб — підприємців (далі — платники податків), оформленні документів у ході цих перевірок та реалізації їх матеріалів.

1.2. У частині, що відповідає положенням Митного кодексу, можливе застосування цих Методичних рекомендацій при проведенні документальних невиїзних перевірок громадян (які не є громадянами-підприємцями).

1.3. Методичні рекомендації не є вичерпними і можуть змінюватися та/або доповнюватися у випадках, якщо такі зміни чи доповнення затверджуються відповідними наказами ДФС.

1.4. Методичні рекомендації не поширюються на перевірки своєчасності сплати узгоджених грошових зобов'язань та фіксацію виявлених порушень з метою притягнення платника податків до відповідальності, передбаченої статтями 120, 126 Податкового кодексу.

<...>

II. Організація проведення документальних перевірок

2.1. Організація роботи при виявленні та аналізі ризиків щодо порушень митного законодавства у діяльності платників податків.

2.1.1. Під час опрацювання ризиків щодо порушень митного законодавства платниками податків рекомендується аналізувати:

інформацію про обсяги експортно-імпортних операцій, джерела придбання товарів;

класифікаційні рішення, прийняті всіма митницями ДФС;

рішення щодо коригування митної вартості, прийняті всіма митницями ДФС;

дані моніторингу електронних копій митних декларацій;

інформацію, що стосується товарів, митне оформлення яких завершено, отриману від платників податків (у тому числі від виробників таких товарів);

інформацію щодо пов'язаних осіб із платником податків;

інформацію, отриману з висновків акредитованих відповідно до законодавства експертів;

отримані від уповноважених органів іноземних держав відповіді на запити щодо підтвердження автентичності документів, наданих при митному оформленні, щодо відомостей про вартісні, кількісні або якісні характеристики, країни походження, складу товару та інших відомостей;

інформацію, отриману від митниць ДФС або структурного підрозділу ДФС стосовно автентичності документів, наданих при митному оформленні, щодо відомостей про вартісні, кількісні або якісні характеристики, країни походження, складу товару та інших відомостей (у тому числі за запитами інших уповноважених органів ДФС);

інформацію щодо наявності фактів завищення (заниження) митної вартості товарів при їх ввезенні (вивезенні) на митну територію України, наявності фактів (рішень) коригування митної вартості, класифікації таких товарів тощо;

інформацію щодо наявності фактів безпідставного застосування пільг зі сплати митних платежів при імпорті та експорті товарів;

матеріали попередніх перевірок та зустрічних звірок такого платника податків у частині раніше виявлених порушень вимог законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій, у тому числі фактів порушень митних правил, інформацію про визначені суми грошових зобов'язань (у тому числі щодо застосованих штрафних (фінансових) санкцій);

матеріали про діяльність платника податків, отримані від правоохоронних та інших органів державної влади;

інформацію, отриману від митниць ДФС, уповноважених органів ДФС або структурних підрозділів ДФС, щодо діяльності платника податків, у тому числі зовнішньоекономічної, проведеної претензійно-позовної роботи тощо;

інформацію, наявну в автоматизованій системі аналізу та управління ризиками (АСАУР), у тому числі стосовно згенерованих АСАУР митних формальностей за кодами 701-5, 702-5, 703-3, 704-1, 705-1;

податкову інформацію;

іншу, отриману у порядку та обсягах, визначених Податковим кодексом та Митним кодексом, інформацію щодо платника податків, яка може бути використана під час аналізу діяльності, з метою визначення можливих ризиків порушень платником податків чинного законодавства та питань, що підлягають перевірці.

2.1.2. Для аналізу ризиків щодо порушень митного законодавства та відбору платників податків до проведення документальних перевірок в частині аналізу спрацювань АСАУР під час митного контролю посадовим особам відповідних підрозділів уповноваженого органу ДФС доцільно щонайменше раз на місяць переглядати інформацію про згенеровані АСАУР митні формальності за кодами 701-5, 702-5, 703-3, 704-1, 705-1 щодо необхідності проведення документальних перевірок. Для відбору митних декларацій, за якими АСАУР згенеровано митні формальності за кодами 701-5, 702-5, 703-3, 704-1, 705-1, можливо використовувати звіт в автоматизованій системі митного оформлення «Iнспектор» («звіти» — «АСАУР» — «Реєстр ВМД з ФМК»).

2.1.3. Для забезпечення належної організації роботи з аналізу ризиків щодо порушень митного законодавства при проведенні доперевірочного аналізу та формуванні доказової бази під час здійснення документальної перевірки, а також у разі потреби отримання, підтвердження або спростування даних від уповноважених органів іноземних держав, зазначених у наявних документах про товари (їх кількість, вартість, походження тощо), підрозділи, що здійснюють документальні перевірки (які організовують (очолюють) перевірку), направляють відповідним підрозділам, зазначеним в пункті 1.7 розділу I цих Методичних рекомендацій (у тому числі митницям ДФС), запити щодо надання необхідної інформації та документів та/або щодо забезпечення доступу до них відповідним посадовим особам підрозділів, до функцій яких віднесено проведення документальних перевірок, з метою опрацювання та відбору необхідних матеріалів для подальшого долучення їх копій до матеріалів аналізу та документальної перевірки.

Підрозділи, яким адресовано запит, у зазначені в запиті терміни, а у разі наявності інформації про те, що запит направлено під час проведення перевірки, не пізніше 3 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту, надають службовою запискою всю наявну в них запитувану інформацію щодо діяльності такого платника податків, дані щодо аналізу ризиків у його діяльності, необхідні документи та належним чином завірені копії документів (з переліком наданих документів та інформації).

У разі великого документообігу, за узгодженням з органом ДФС, який надав запит, електронні копії документів, зазначених у цьому пункті, можуть бути направлені засобами електронного зв'язку.

Копіювання та завірення належним чином копій документів забезпечується структурними підрозділами територіальних органів ДФС, в яких такі документи зберігаються (у тому числі митницями ДФС).

2.1.4. У разі самостійного виявлення (отримання) митницею ДФС (крім підрозділів боротьби з митними правопорушеннями митниць ДФС) або іншими територіальними органами ДФС фактів порушень платником податків законодавства з питань державної митної справи отримана інформація протягом 5 робочих днів з дня її отримання (виявлення) направляється до відповідного уповноваженого органу ДФС для розгляду питання щодо вжиття відповідних заходів.

2.1.5. Підрозділи боротьби з митними правопорушеннями митниць ДФС у разі отримання (виявлення) інформації про порушення платником податків законодавства з питань державної митної справи у межах компетенції здійснюють перевірку такої інформації та при підтвердженні митних ризиків передають її разом із напрацьованими матеріалами у терміни до 10 робочих днів, наступних за днем отримання (виявлення) цієї інформації, до відповідних територіальних органів ДФС (з урахуванням місця обліку платників податків та закріплених функцій) для розгляду, опрацювання та проведення, у разі необхідності, документальної перевірки.

2.2. Відбір платників податків до документальних перевірок, визначення виду перевірки та формування програми перевірки.

2.2.1. Відбір платників податків для проведення документальних перевірок доцільно здійснювати працівникам відповідних підрозділів, що здійснюють (очолюють) документальні перевірки уповноваженого органу ДФС, на підставі проведеного аналізу ризиків щодо порушення митного законодавства згідно з пунктом 2.1 цих Методичних рекомендацій за результатами:

застосування критеріїв відбору платників податків — учасників зовнішньоекономічної діяльності, відповідно до Порядку формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків, затвердженого наказом Мінфіну від 02.06.2015 р. №524, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 24.06.2015 р. за №751/27196 (у редакції наказу Мінфіну від 04.08.2016 р. №723) (далі — Порядок формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків) (при організації проведення планових документальних перевірок);

аналізу інформації щодо наявності обставин для проведення позапланових виїзних документальних перевірок згідно з частиною сьомою статті 346 Митного кодексу;

аналізу інформації щодо наявності підстав для проведення невиїзних документальних перевірок згідно з частиною другою статті 351 Митного кодексу;

виникнення інших обставин для проведення документальних перевірок (звернення платника податків із заявою про проведення перевірок, визначених Митним кодексом, призначення перевірки відповідно до кримінального процесуального законодавства тощо) (частина десята статті 346 Митного кодексу).

2.2.2. При відборі платників податків до проведення документальних перевірок враховуються: розміри (вірогідні розміри) недоборів митних платежів у зв'язку із встановленими порушеннями (ризиками порушень) митного законодавства, строки давності для визначення податкових зобов'язань та інші обставини, передбачені законодавством.

2.2.3. Перелік питань, які повинні бути перевірені під час документальної перевірки та будуть включені до програми перевірки, формуються під час аналізу ризиків щодо порушення митного законодавства та у процесі відбору платників податків до документальних перевірок.

<...>

2.4. Прийняття рішення про проведення документальних перевірок та повідомлення платників податків про їх проведення.

2.4.1. Рішення про проведення документальної перевірки відповідно до частини першої статті 346, частини третьої статті 351 Митного кодексу оформлюється наказом:

1) ДФС — для проведення документальних перевірок платників податків посадовими особами відповідного структурного підрозділу ДФС із залученням (або без залучення) посадових осіб територіальних органів ДФС (у тому числі митниць ДФС), ОВПП, експертів СЛЕД ДФС;

2) ГУ ДФС в областях, м. Києві — для проведення документальних перевірок платників податків із залученням посадових осіб відповідного територіального органу ДФС, інших територіальних органів ДФС (у тому числі митниць ДФС), експертів СЛЕД ДФС, посадових осіб відповідного структурного підрозділу ДФС;

3) ОВПП — для проведення документальних перевірок платників податків із залученням посадових осіб ОВПП (його відокремлених підрозділів), посадових осіб інших територіальних органів ДФС (у тому числі митниць ДФС), експертів СЛЕД ДФС, посадових осіб відповідного структурного підрозділу ДФС.

2.4.2. У наказі про проведення документальної перевірки зазначаються: номер, дата наказу, найменування органу ДФС, який буде здійснювати (очолювати) перевірку, основні реквізити та місцезнаходження платника податків, перевірка якого проводиться, мета, вид перевірки, підстави для проведення перевірки, дати початку та закінчення перевірки, період, за який проводитиметься перевірка, тощо.

2.4.3. Відповідно до пункту 1 частини другої статті 347 Митного кодексу наказом про проведення документальної виїзної перевірки затверджується програма цієї перевірки. При цьому заходи, зазначені у програмі, досліджуються під час перевірки з наступним відображенням в акті (довідці) перевірки, копія програми перевірки додається до акта (довідки) перевірки окремим додатком.

2.4.4. Наказ про проведення перевірки, призначеної відповідно до кримінального процесуального законодавства, видається керівником уповноваженого органу ДФС або особою, яка виконує його обов'язки, на підставі відповідного документа, передбаченого кримінальним процесуальним законодавством.

2.4.5. З метою дотримання вимог частини шостої статті 346 та частини четвертої статті 351 Митного кодексу уповноважений орган ДФС формує письмове повідомлення про проведення документальної планової виїзної перевірки та документальної невиїзної перевірки. Рекомендований зразок форми такого повідомлення наведено у додатку 1 до цих Методичних рекомендацій (додається1).

1 Не наводимо. — Прим. ред.

Повідомлення про проведення документальної планової виїзної перевірки та документальної невиїзної перевірки засвідчується підписом керівника (або заступника керівника) уповноваженого органу ДФС, завіряється печаткою цього органу та реєструється у Журналі реєстрації повідомлень про проведення перевірок платників податків, зразок форми якого наведено у додатку 4 до Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених наказом ДФС від 31.07.2014 р. №22 зі змінами (далі — Методичні рекомендації №22).

2.4.6. У разі проведення документальної планової виїзної перевірки структурний підрозділ, який буде здійснювати (очолювати) цю перевірку, забезпечує вручення керівнику платника податків або уповноваженій ним особі під розписку або надсилання рекомендованим листом із повідомленням про вручення зазначеного у підпункті 2.4.5 цього пункту повідомлення не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки разом із копією наказу про проведення цієї перевірки.

У разі проведення документальної невиїзної перевірки структурний підрозділ, який буде здійснювати (очолювати) цю перевірку, забезпечує до початку такої перевірки вручення керівнику платника податків або уповноваженій ним особі під розписку або надсилання рекомендованим листом із повідомленням про вручення зазначеного у підпункті 2.4.5 цього пункту повідомлення із зазначенням дати початку та місця проведення перевірки.

<...>

III. Проведення документальних перевірок

3.1. Умови та порядок допуску посадових осіб органів ДФС до проведення перевірки.

3.1.1. Умови допуску посадових осіб органів ДФС до проведення документальних планових або позапланових виїзних перевірок визначені у статті 349 Митного кодексу.

3.1.2. У разі відмови керівника платника податків або уповноваженої ним особи у допуску до проведення перевірки посадових осіб, уповноважених на проведення перевірки, складається акт (частина сьома статті 349 Митного кодексу). Такий акт складається у довільній формі у двох примірниках.

3.1.3. Акти про відмову у допуску до проведення перевірки реєструються у Спеціальному журналі реєстрації актів, зразок форми якого наведено у додатку 6 до Методичних рекомендацій №22.

При цьому після реєстрації один примірник акта залишається в органі ДФС, який здійснює (очолює) перевірку, другий примірник акта рекомендується вручити або надіслати керівнику платника податків або уповноваженій ним особі.

3.1.4. Посадові особи, що здійснюють документальну перевірку, не пізніше наступного робочого дня з дня складання акта про відмову в допуску до проведення перевірки, копію зазначеного акта та копії документів, що підтверджують факти відмови в допуску до проведення перевірки (листи, доповідні записки тощо), передають до підрозділу боротьби з митними правопорушеннями митниці ДФС, у зоні діяльності якої виявлено правопорушення, для надання правової оцінки щодо наявності ознак правопорушення, передбаченого статтею 474 Митного кодексу, та розгляду питання щодо наявності підстав для складання протоколу про порушення митних правил.

Підрозділ боротьби з митними правопорушеннями митниці ДФС протягом 10 робочих днів, наступних за днем отримання зазначених матеріалів, інформує відповідний уповноважений орган ДФС про прийняте рішення.

3.1.5. Відповідно до частини п'ятої статті 349 Митного кодексу при пред'явленні посадовими особами ДФС, які здійснюють перевірку, посвідчення на право проведення перевірки керівник платника податків або уповноважена ним особа розписується у посвідченні із зазначенням свого прізвища, імені, по батькові, посади, дати і часу ознайомлення.

3.1.6. У разі відмови керівника платника податків або уповноваженої ним особи розписатися в посвідченні на право проведення перевірки посадовими особами ДФС, які проводять документальну планову або позапланову перевірку, складається акт, який засвідчує факт відмови.

Такий акт реєструється у Спеціальному журналі реєстрації актів, зразок форми якого наведено у додатку 6 до Методичних рекомендацій №22.

При цьому після реєстрації один примірник акта залишається в органі ДФС, який здійснює (очолює) перевірку, другий примірник акта рекомендується вручити або надіслати керівнику платника податків або уповноваженій ним особі.

Відповідно до частини шостої статті 349 Митного кодексу акт про відмову від підпису в посвідченні на право проведення перевірки є підставою для початку проведення такої перевірки.

3.2. Організація роботи у разі відсутності платника податків за місцезнаходженням.

3.2.1. У разі коли при організації та проведенні документальних перевірок установлено факт відсутності платника податків (або уповноважених ним осіб) за місцезнаходженням (місцем проживання), у той же день складається акт перевірки місцезнаходження платника податків (або уповноважених ним осіб).

3.2.2. Акт перевірки місцезнаходження платника податків реєструється у Спеціальному журналі реєстрації актів, який ведеться структурним підрозділом, до функцій якого віднесено реєстрацію вхідної та вихідної кореспонденції органу ДФС, зразок форми якого наведено у додатку 6 до Методичних рекомендацій №22 (якщо інше не передбачено розпорядчими документами ДФС).

3.2.3. При встановленні відсутності платника податків за його місцезнаходженням (місцем проживання), посадовими особами уповноваженого органу ДФС, які здійснюють (очолюють) документальну перевірку, вживаються заходи згідно з розділом XII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 р. №1588, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 29 грудня 2011 року за №1562/20300 зі змінами:

проводиться робота зі з'ясування фактичного місця розташування (місцезнаходження, місця проживання) платника податків, відповідальних та пов'язаних осіб;

готується та передається оперативним підрозділам запит на встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків, стосовно якого виявлена відсутність його за місцезнаходженням (місцем проживання) та не з'ясоване його фактичне місцезнаходження (місце проживання). До запиту додається акт перевірки місцезнаходження платника податків, а також інші матеріали (за наявності).

3.2.4. Оперативний підрозділ не пізніше 10 календарних днів з дня отримання запиту письмово повідомляє ініціатора запиту про проведену роботу та результати проведених заходів.

У разі необхідності термін виконання запиту може бути продовжений за рішенням керівника оперативного підрозділу до 30 календарних днів з дня отримання запиту, про що протягом 3 робочих днів з дня прийняття цього рішення повідомляється ініціатор запиту.

3.2.5. Після встановлення місцезнаходження платника податків з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 Податкового кодексу, вживаються заходи щодо організації проведення перевірки. При цьому Митним кодексом не передбачена у такому випадку обов'язковість повторного направлення копії наказу та повідомлення про проведення перевірки.

3.3. Проведення документальних перевірок.

3.3.1. Підстави, порядок, строки проведення документальних перевірок, заходи, які вживаються під час проведення цих перевірок, визначені статтями 345 — 357 Митного кодексу.

3.3.2. При проведенні документальних перевірок платників податків посадовим особам органу ДФС, що здійснюють (очолюють) такі перевірки, необхідно забезпечити дотримання вимог статті 353 Митного кодексу щодо порядку надання документів платником податків, що перевіряється.

Слід врахувати, що відповідно до частини четвертої статті 353 Митного кодексу та Порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків — юридичними особами та їх відокремленими підрозділами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.08.2015 р. №727, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26.10.2015 р. за №1300/27745 (при проведенні документальних перевірок платників податків — юридичних осіб, далі — Порядок №727), посадові особи, що проводять документальну перевірку для отримання документів (їх копій), пояснень, довідок подають платнику податків або уповноваженій ним особі письмові запити під її особистий підпис на другому примірнику таких запитів із зазначенням переліку документів (їх копій), пояснень, довідок, необхідних для проведення перевірки, та строку їх надання. Такі запити можуть бути подані не пізніше 5 робочих днів до закінчення строку перевірки.

Під час проведення виїзних документальних перевірок зазначені запити підписуються посадовими особами, що проводять цю перевірку, та вручаються (надсилаються) платнику податків або його законному представнику в порядку, встановленому статтею 58 Податкового кодексу.

3.3.3. У разі ненадання у визначений у запиті строк (відмови від надання) або надання не в повному обсязі документів (їх копій), пояснень, довідок та інформації, зазначених у такому запиті, посадові особи, які проводять перевірку, відповідно до частини п'ятої статті 353 Митного кодексу та Порядку №727 (при проведенні документальних перевірок платників податків — юридичних осіб) складають акт у довільній формі, що фіксує такий факт.

При цьому слід врахувати, що у строк проведення виїзної документальної перевірки не включається період часу між врученням керівнику платника податків, що перевіряється, або уповноваженій ним особі письмової вимоги про надання документів та відомостей, необхідних для з'ясування питань перевірки, та наданням таких документів та відомостей (пункт 1 частини восьмої статті 346 Митного кодексу).

3.3.4. Складені відповідно до підпункту 3.3.3. цього пункту акти реєструються у Спеціальному журналі реєстрації актів, зразок форми якого наведено у додатку 6 до Методичних рекомендацій №22.

3.3.5. Посадові особи, які проводять перевірку, не пізніше наступного робочого дня з дня реєстрації акта, зазначеного у підпункті 3.3.3 цього пункту, копію цього акта та копії документів, які містять вимоги про надання документів, передають до підрозділу боротьби з митними правопорушеннями митниці ДФС, в зоні діяльності якої виявлено правопорушення, для надання правової оцінки щодо наявності ознак правопорушення, передбаченого статтею 474 Митного кодексу, та розгляду питання щодо наявності підстав для складання протоколу про порушення митних правил.

Підрозділ боротьби з митними правопорушеннями митниці ДФС протягом 10 робочих днів, наступних за днем отримання зазначених матеріалів, інформує відповідний уповноважений орган ДФС про прийняте рішення.

<...>

3.7. Продовження, зупинення та поновлення документальних перевірок.

3.7.1. Продовження строків проведення документальних перевірок здійснюється відповідно до частини дев'ятої статті 346 та частини шостої статті 351 Митного кодексу за наказом уповноваженого органу ДФС, який прийняв наказ про проведення перевірки.

Наказ про продовження строків перевірки доцільно видавати у ході проведення перевірки для недопущення перерви між датою закінчення перевірки та датою продовження перевірки, зазначених у відповідних наказах. Такий наказ видається на підставі доповідної записки керівника структурного підрозділу, працівники якого здійснюють (очолюють) перевірку, з викладенням підстав та причин необхідності такого продовження, або за обґрунтованим зверненням платника податків, що перевіряється, а в разі призначення перевірки відповідно до вимог кримінального процесуального законодавства — за погодженням з ініціатором перевірки.

3.7.2. При проведенні документальної невиїзної перевірки необхідно забезпечити дотримання вимог частин четвертої, сьомої статті 351 Митного кодексу щодо вручення особисто під розписку платнику податків чи уповноваженій ним особі або надсилання рекомендованим листом із повідомленням про вручення письмового повідомлення про продовження строків такої перевірки.

При проведенні документальної виїзної перевірки, крім копії наказу про продовження строків перевірки, також доцільно пред'явити платнику податків чи уповноваженій ним особі посвідчення на право проведення перевірки з відміткою про продовження перевірки та службові посвідчення посадових осіб, які здійснюють перевірку (частини перша та третя статті 349 Митного кодексу).

3.7.3. За наказом керівника органу ДФС, яким було призначено перевірку, за наявності підстав, зазначених у частині одинадцятій статті 346 Митного кодексу, проведення документальної виїзної (планової або позапланової) перевірки платника податків може бути зупинено на строк, визначений у частині дванадцятій статті 346 Митного кодексу, з подальшим поновленням її проведення на невикористаний строк. У такому наказі доцільно зазначати строк зупинення та обставини, що спричинили таке зупинення. Наказ про зупинення документальної перевірки видається на підставі доповідної записки посадової особи, яка проводить перевірку, з викладенням об'єктивних причин необхідності такого зупинення або за обґрунтованим зверненням платника податків, а в разі призначення перевірки відповідно до вимог кримінального процесуального законодавства — за погодженням з ініціатором перевірки.

3.7.4. Копія наказу про зупинення документальної виїзної (планової або позапланової) перевірки платника податків згідно з частинами одинадцятою, дванадцятою статті 346 Митного кодексу не пізніше наступного робочого дня з дня його прийняття надсилається платнику податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручається під розписку керівнику платника податків чи уповноваженій ним особі.

3.7.5. За необхідності поновлення перевірки керівник уповноваженого органу ДФС, який видав наказ про зупинення перевірки, може видати наказ про поновлення документальної планової або позапланової виїзної перевірки до закінчення терміну, на який її було призупинено. Наказ видається на підставі доповідної записки керівника підрозділу, що здійснює (очолює) документальну перевірку уповноваженого органу ДФС, або за зверненням платника податків, який перевіряється, у разі усунення (закінчення дії) обставин, що стали підставою для такого зупинення.

У такому випадку рекомендується уповноваженому органу ДФС поновлювати перевірку не раніше наступного робочого дня з дня вручення платнику податків копії наказу про поновлення перевірки із зазначенням дати такого поновлення.

3.7.6. У разі продовження строків проведення (зупинення) документальної перевірки, призначеної відповідно до кримінального процесуального законодавства, орган ДФС, що здійснює (очолює) перевірку, не пізніше наступного робочого дня з дня видання відповідного наказу повідомляє про це орган (посадову особу), яким (якою) ініційовано призначення перевірки, із викладенням причин і підстав продовження строків проведення (зупинення) перевірки та наданням підтвердних документів.

3.8. Організація роботи при розгляді складних і спірних питань

3.8.1. За необхідності під час документальної перевірки отримати роз'яснення щодо складних питань, пов'язаних із визначенням митної вартості товарів, класифікації, країни походження тощо, структурний підрозділ, що здійснює (очолює) документальну перевірку, звертається з відповідним запитом до визначених у пункті 1.7 розділу I цих Методичних рекомендацій підрозділів органів ДФС (у тому числі митниць ДФС).

Такий запит підписується керівником відповідного структурного підрозділу (до структурних підрозділів у межах цього органу ДФС) або керівником (заступником керівника) органу ДФС (до інших органів ДФС). До запиту, у разі необхідності, додаються документи, що стосуються питання, яке підлягає аналізу.

3.8.2. При виникненні спірних питань у межах термінів проведення документальної перевірки та при розгляді заперечень до актів перевірок за поданням керівника підрозділу, який здійснює (очолює) перевірку, такі питання виносяться на розгляд постійних комісій із розгляду спірних питань з напряму державної митної справи при такому територіальному органі ДФС.

У разі виникнення спірних питань при проведенні документальних перевірок, які здійснюють (очолюють) безпосередньо працівники Департаменту аудиту (Департаменту податків і зборів з фізичних осіб), у кожному випадку окремо визначається порядок розгляду та коло учасників розгляду цих спірних питань.

3.8.3. До складу постійних комісій із розгляду спірних питань з напряму державної митної справи рекомендується включати досвідчених фахівців:

відповідних підрозділів цього органу ДФС (до функцій яких віднесено здійснення документальних перевірок, погашення боргу, здійснення юридичної роботи);

підрозділів митниць ДФС (до повноважень яких належить: здійснення контролю за правильністю визначення митної вартості товарів, класифікації товарів згідно з УКТЗЕД, за дотриманням вимог митних режимів, визначення країни походження товарів, законності отримання пільг в оподаткуванні, повноти сплати митних платежів/правомірності застосування умовного повного/часткового звільнення від оподаткування митними платежами відповідно до заявленого митного режиму, боротьба з митними правопорушеннями, організації митного контролю; юридичних підрозділів) — за погодженням із начальником відповідної митниці ДФС, підрозділів СЛЕД ДФС (до функцій яких належать: організація роботи щодо проведення досліджень, аналізів, експертиз у податковій та митній сферах, експертне забезпечення контролю за дотриманням вимог законодавства у податковій та митній сферах, проведення досліджень (експертиз) проб (зразків) товарів у рамках процедур податкового контролю, митного контролю та оформлення) — за погодженням із начальником СЛЕД ДФС.

3.8.4. Склад комісій затверджується наказом керівника уповноваженого органу ДФС. До розгляду спірних питань обов'язково залучаються працівники підрозділу, які здійснюють (очолюють) перевірку.

3.8.5. Головою постійної комісії із розгляду спірних питань призначається заступник керівника органу ДФС, який відповідно до розподілу обов'язків здійснює керівництво підрозділами аудиту, а при розгляді спірних питань, що виникають при проведенні перевірок платників податків — фізичних осіб, — заступник керівника органу ДФС, який відповідно до розподілу обов'язків здійснює керівництво підрозділом доходів і зборів з фізичних осіб.

3.8.6. За результатами розгляду спірних питань, що виникли в ході проведення перевірки, заперечень до акта перевірки на засіданні постійних комісій із розгляду спірних питань приймається обґрунтований висновок щодо вирішення кожного спірного питання та розгляду заперечень до акта перевірки.

3.8.7. За результатами розгляду спірних питань та заперечень до акта перевірки (якщо вони виносились на розгляд комісії з розгляду спірних питань) складається протокол, який підписується всіма членами комісії, що брали участь у розгляді питання. У протоколі з кожного спірного питання повинно бути чітко визначено: суть, перелік документів, які надано платником податків при проведенні перевірки, та їх зміст, інші документи та факти, встановлені в ході проведення перевірки структурними підрозділами органів ДФС, норми митного та іншого законодавства, що регулюють це питання, результати обговорення та позицію кожного із членів комісії, які брали участь у засіданні, висновок комісії щодо сум розрахованих занижень податкових зобов'язань та виявлених перевіркою порушень митного законодавства, достатності наявних доказів чи необхідності додаткового дослідження фінансово-господарських операцій платника податків (його контрагентів) із визначенням відповідних структурних підрозділів, відповідальних за таке дослідження, вжиття інших заходів тощо.

Відповідальним за повноту змісту протоколу та його реалізацію є заступник керівника органу ДФС, який очолює комісію.

3.8.8. Протокол засідання постійної комісії у день підписання реєструється у Журналі реєстрації протоколів, складених за результатами проведених засідань постійних комісій (далі — Журнал реєстрації протоколів), який ведеться структурним підрозділом, відповідальним за реєстрацію вхідної та вихідної кореспонденції органу державної фіскальної служби, за формою згідно з додатком 7 до Методичних рекомендацій №22 (можливе здійснення реєстрації протоколів засідань постійних комісій з напряму перевірок з питань державної митної справи та перевірок податкового, валютного та іншого законодавства в єдиному журналі органу ДФС).

При цьому в протоколі на першому аркуші у верхньому лівому куті зазначаються дата складання протоколу засідання постійної комісії та номер протоколу, який складається з порядкового номера Журналу реєстрації протоколів, коду структурного підрозділу, відповідального за проведення перевірки, податкового номера платника податків.

3.8.9. Висновки комісії доцільно враховувати при подальшому проведенні перевірки, складанні акта (довідки) перевірки, підготовки відповіді щодо розгляду заперечень до акта (довідки) перевірки.

IV. Оформлення матеріалів документальних перевірок та реалізація їх результатів

4.1. Взаємодія підрозділів органів ДФС при оформленні та реалізації матеріалів документальних перевірок

4.1.1. У разі встановлення порушень митного законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДФС, підрозділ, що здійснює (очолює) документальну перевірку, не пізніше ніж за 7 робочих днів до дня закінчення термінів її проведення передає оформлені матеріали таких порушень (проект акта документальної перевірки) разом із наявними підтвердними документами до юридичного підрозділу уповноваженого органу ДФС для надання протягом 5 робочих днів з дня їх отримання висновків щодо повноти доказової бази по виявлених порушеннях у ході перевірки, та/або визначення питань, що підлягають додатковому опрацюванню. У разі необхідності юридичний підрозділ уповноваженого органу ДФС може звернутись до юридичного підрозділу митниці ДФС для надання висновку з питань перевірки.

У разі встановлення юридичним підрозділом уповноваженого органу ДФС питань, що підлягають додатковому опрацюванню (за результатами розгляду проекту акта перевірки та наданих юридичним підрозділом митниці ДФС висновків (у разі їх необхідності)) такий підрозділ у день виявлення цих питань, але не пізніше строків, визначених в абзаці 1 цього пункту, надає відповідні пропозиції підрозділу, що здійснює (очолює) документальну перевірку, який вживає вичерпних заходів (у т. ч. і за допомогою залучення працівників підрозділів ДФС, зазначених у пункті 1.7 розділу I цих Методичних рекомендацій), щодо забезпечення повноти доказової бази за виявленими порушеннями та надання доопрацьованих матеріалів до закінчення перевірки юридичному підрозділу.

При встановленні юридичним підрозділом остаточної відповідності доказової бази висновкам у проекті акта перевірки такий підрозділ візує проект акта, що залишається в органі ДФС. У разі наявності заперечень до остаточної редакції проекту акта перевірки юридичний підрозділ направляє відповідну доповідну записку керівнику уповноваженого органу ДФС, що здійснює (очолює) документальну перевірку, для прийняття остаточного рішення.

4.1.2. Результати документальних перевірок оформлюються у формі акта (довідки), які підписуються, реєструються та вручаються (надсилаються) керівнику платника податків або уповноваженій ним особі з дотриманням вимог, установлених статтею 354 Митного кодексу та відповідно до Порядку №727 — юридичними особами та їх відокремленими підрозділами та відповідного нормативно-правового акта щодо порядку оформлення результатів документальних перевірок платників податків — фізичних осіб (після його затвердження).

При цьому акт (довідка) документальної перевірки складається на бланку органу ДФС, який здійснював (очолював) перевірку (видав наказ про проведення перевірки та виписав посвідчення на таку перевірку).

4.1.3. Акти (довідки) документальних перевірок реєструються в єдиному журналі реєстрації актів (довідок) документальних перевірок, який ведеться структурним підрозділом, до функцій якого належить реєстрація вхідної та вихідної кореспонденції уповноваженого органу ДФС (у тому числі документальних перевірок з питань державної митної справи та перевірок податкового, валютного та іншого законодавства).

4.1.4. У разі відмови керівника платника податків або уповноваженої ним особи від підписання акта (довідки) про результати документальної перевірки або від отримання примірника акта (довідки) про результати документальної перевірки посадовими особами органу ДФС складається відповідний акт, що засвідчує факт такої відмови. Зазначений акт реєструється у Спеціальному журналі реєстрації актів, зразок форми якого наведено у додатку 6 до Методичних рекомендацій №22.

4.1.5. У разі неможливості вручення та підписання акта (довідки) про результати документальної перевірки у зв'язку з відсутністю платника податків за місцезнаходження такий акт або довідка надсилається зазначеному платнику податків у порядку, визначеному Податковим кодексом для надіслання (вручення) податкових повідомлень-рішень. У таких випадках органом ДФС, що здійснював (очолював) перевірку, складається відповідний акт, який реєструється у Спеціальному журналі реєстрації актів, зразок форми якого наведено у додатку 6 до Методичних рекомендацій №22.

4.1.6. У разі незгоди керівника платника податків або уповноваженої ним особи з висновками акта (довідки) документальної перевірки чи фактами та даними, викладеними в акті (довідці), та надання ним заперечень до акта (довідки), підрозділ органу ДФС, який проводив (очолював) документальну перевірку, здійснює підготовку матеріалів для розгляду керівником такого органу ДФС отриманих заперечень у порядку та в строки, передбачені частинами восьмою — десятою статті 354 Митного кодексу. До розгляду заперечень за рішенням керівника (заступника керівника) органу ДФС залучаються у разі необхідності працівники відповідних структурних підрозділів та органів ДФС, визначених в пункті 1.7 розділу I цих Методичних рекомендацій. До розгляду заперечень доцільно також залучати працівників органу ДФС, якими зроблені висновки, що заперечуються платником податків.

4.1.7. Отримані заперечення до акта перевірки підрозділом, який здійснював (очолював) перевірку, можуть бути винесені на розгляд постійних комісій із розгляду спірних питань у порядку, передбаченому пунктом 3.8 розділу III цих Методичних рекомендацій.

При надходженні заперечень до висновків акта (довідки) перевірки, проведеної відповідно до кримінального процесуального законодавства, підрозділ уповноваженого органу ДФС, який здійснював (очолював) перевірку, не пізніше наступного робочого дня з дня надходження заперечень вживає заходів із повідомлення ініціатора перевірки з наданням відповідних матеріалів щодо таких заперечень.

4.1.8. Висновки про результати розгляду заперечень реєструються у Журналі реєстрації висновків, складених за результатами розгляду заперечень до акта (довідки) перевірки, зразок форми якого наведено у додатку 8 до Методичних рекомендацій №22.

4.1.9. Посадові особи органів ДФС, що здійснювали документальну перевірку, не пізніше 3 робочих днів з дня прийняття податкового повідомлення-рішення надають копії акта перевірки до підрозділу внутрішньої безпеки уповноваженого органу ДФС.

<...>

V. Внесення інформації до інформаційних баз даних ДФС та облік результатів перевірок

5.1. Працівники підрозділів органу ДФС, що здійснюють (очолюють) перевірки, вносять необхідну інформацію до підсистеми «Податковий аудит» системи «Податковий блок» на кожному етапі організації, проведення та реалізації матеріалів документальних перевірок: при направленні повідомлення платнику податків про початок документальної перевірки, оформленні посвідчення на проведення перевірки, реєстрації акта (довідки) перевірки (зустрічної звірки), інших складених актів (довідок), прийнятті та направленні податкових повідомлень-рішень, тощо — в день вчинення відповідних дій.

Крім того, до підсистеми «Податковий аудит» IС «Податковий блок» також додатково вносяться: наказ про проведення перевірки; протокол засідання постійної комісії з розгляду спірних питань, заперечення до акта перевірки, висновок і відповіді на такі заперечення, інші визначені підсистемою дані.

5.2. Працівники підрозділів, до компетенції яких відносяться розгляд скарг при проведенні процедури адміністративного оскарження або супроводження справ у судах при проведенні процедури судового оскарження прийнятих податкових повідомлень-рішень, в установленому порядку відповідно до вимог регламентів використання відповідних Iнформаційних систем ДФС забезпечують внесення даних до АIС «Скарга» та АIС «Суди» у день отримання чи складання відповідних документів або отримання інформації, з подальшим збереженням даних та встановленням зв'язків записів АIС «Скарга» та АIС «Суди» із записами підсистеми «Податковий аудит» IС «Податковий блок».

Підрозділи, працівники яких здійснювали (очолювали) перевірки, опрацьовують у підсистемі «Податковий аудит» IС «Податковий блок» зазначену інформацію у день її надходження, результатом чого є внесення інформації до підсистеми «Облік платежів» IС «Податковий блок».

Директор Департаменту аудиту Н. РУБАН

До змісту номеру