Лист Міністерства юстиції України від 16.06.2016 р. №21102/668-0-2-16/8.1
Щодо запитання, які саме органи мають додержувати мораторію, встановленого Законом від 28.12.2014 р. №71-VIII, та норм, установлених Законом від 05.04.2007 р. №877-V та Законом від 23.02.2012 р. №4448-VI
Суттєво. Суди не виробили єдиної судової практики щодо того, які саме органи мають додержувати норм, установлених законами №877-V та №4448-VI.
! Платникам податків
Щодо запитання «Які саме органи мають додержувати мораторію, встановленого Законом від 28.12.2014 р. №71-VIII?»
Зазначений Закон від 28.12.2014 р. №71-VIII спрямований на врегулювання відносин, що виникають у сфері справляння податків і зборів.
При цьому відповідно до п. 41.1 ст. 41 Податкового кодексу України (ПКУ) контролюючими органами є органи доходів і зборів — центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування єдиної державної податкової, державної митної політики в частині адміністрування податків і зборів, митних платежів та реалізує державну податкову, державну митну політику, забезпечує формування та реалізацію державної політики з адміністрування єдиного внеску, забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями при застосуванні податкового та митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску, його територіальні органи.
ДФС та її територіальні органи є органами доходів і зборів.
Щодо запитань «Які саме органи мають додержувати норм, установлених Законом від 05.04.2007 р. №877-V?» та «Які саме органи мають додержувати норм, установлених Законом від 23.02.2012 р. №4448-VI?»
Закон України від 05.04.2007 р. №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
При цьому дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів, зокрема: контролю органами державної фіскальної служби; валютного контролю; державного експортного контролю; контролю за дотриманням бюджетного законодавства; банківського нагляду (ч. 1 та 2 ст. 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»).
Законом України від 07.07.2011 p. №3609-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих норм Податкового кодексу України» статтю 22 «Прикінцеві положення» Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» доповнено частиною 11.
До введення в дію положень щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва стосовно фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб:
органи державного нагляду (контролю), їх посадові особи проводять позапланові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням санітарного законодавства;
органи захисту прав споживачів проводять позапланові перевірки за скаргами споживачів.
До введення в дію положень щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва стосовно фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб, діяльність яких віднесена до середнього ступеня ризику, органи Пенсійного фонду України проводять планові та позапланові перевірки.
Законом України від 23.02.2012 р. №4448-VI «Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб» передбачено здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб:
органи державного нагляду (контролю), їх посадові особи проводять планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням санітарного законодавства, законодавства про працю, зайнятість (у тому числі зайнятість та працевлаштування інвалідів), про рекламу щодо реклами про вакансії (приймання на роботу), про загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати матеріального забезпечення страхових виплат, надання соціальних послуг;
органи захисту прав споживачів проводять позапланові перевірки за скаргами споживачів.
Щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб, діяльність яких віднесена до середнього ступеня ризику, органи Пенсійного фонду України проводять планові та позапланові перевірки (ч. 1 та 2 ст. 3).
Як вбачається з листа, суди у своїх рішеннях дійшли висновку, що вимоги п. 3 р. II «Прикінцеві положення» Закону України від 28.02.2014 р. №71-VIII стосуються всіх без винятку контролюючих органів, а не тільки ДФС.
Проте наведене твердження є сумнівним з огляду на наявність таких постанов.
Постанова Миколаївського ОАС від 12.01.2016 р. у справі №814/3870/15 за позовом ТОВ «К» до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції (ДАБI) у Миколаївській області, ДАБI України про визнання протиправними дій та скасування Наказу ДАБI України «Про проведення позапланової перевірки» від 13.08.2015 р.
У задоволенні позову зазначеному товариству було відмовлено, зокрема, з огляду на те що Верховна Рада України 28.12.2014 р. приймає два закони №71 та №76, якими встановлюються обмеження щодо проведення перевірок. Закон України №71 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» не поширюється на правовідносини, які склалися між сторонами у цій справі, оскільки цей закон регулює питання внесення змін до ПКУ та змін щодо податкової реформи. ДАБI реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду та не має жодного відношення до порядку справляння та нарахування податків і зборів.
Також постанова ОАС м. Києва від 01.06.2016 р. у справі №826/17912/15 за позовом Державної екологічної інспекції у Сумській області до ТОВ «Б» про зобов'язання ТОВ «Б» допустити до проведення планового заходу державного нагляду (контролю) посадових осіб позивача.
Щодо посилань відповідача на порушення позивачем норм Закону України від 28.12.2014 р. №71-VIII суд зазначив, що ПКУ визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених п. 41.1 ст. 41 цього Кодексу.
Таким чином, Державна екологічна інспекція у Сумській області не є відповідним контролюючим органом у розумінні ПКУ, а отже, на позивача не поширюються вимоги щодо обмеження перевірок, передбачених Законом України від 28.12.2014 р. №71-VIII, а тому доводи відповідача в цій частині є необґрунтованими.
Крім того, ухвалою ВАСУ від 18.02.2016 р. №К/800/52116/15 касаційну скаргу підприємства «Л» на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 02.12.2015 р. у справі за позовом Державної екологічної інспекції у Сумській області до підприємства «Л» про зобов'язання допустити до проведення перевірки ухвалено залишити без задоволення.
Зазначена ухвала ґрунтується, зокрема, на таких аргументах: Законом України від 28.12.2014 р. №71-VIII внесено зміни саме до ПКУ та деяких законодавчих актів України та щодо податкової реформи.
Таким чином, Державна екологічна інспекція у Сумській області не є відповідним контролюючим органом у розумінні ПКУ, а отже, колегія суддів касаційної інстанції погоджується з судом апеляційної інстанції, що на позивача не поширюються вимоги щодо обмеження перевірок, передбачених Законом України від 28.12.2014 р. №71-VIII.
Таким чином, зазначене свідчить про відсутність єдиної судової практики щодо порушеного питання.
Заступник міністра А. ЯНЧУК