• Посилання скопійовано

Коментар

До постанови Правління Національного банку України від 16.12.2014 р. №810

Зміни до Постанови №6991, внесені коментованою постановою НБУ, набрали чинності 19.12.2014 р. І це справжній подарунок від Святого Миколая тисячам кримчан, які несправедливо виявилися «чужими серед своїх». Як ми знаємо, багато людей змушені були переселитися з півострова на материкову частину України, а багато хто досить давно мешкає в різних містах України, але це не заважає їм мати кримську реєстрацію. Нарешті все стало на свої місця і справедливість перемогла — кримчани є резидентами України.

1 Постанова Правління НБУ від 03.11.2014 р. №699 «Про застосування окремих норм валютного законодавства під час режиму тимчасової окупації на території вільної економічної зони «Крим».

Отже, згідно зі змінами до п. 1 Постанови №699, громадяни України, які мають кримську реєстрацію, але проживають у зв'язку з тимчасовою окупацією Криму або з інших не залежних від них причин на материковій частині України, щоб підтвердити своє резидентство, повинні просто надати передбачену законодавством України довідку, яка засвідчує їх проживання на материковій частині України. З метою ідентифікації таких осіб місцем їх проживання на території України є адреса житла, зазначена в довідці. Отримання довідки внутрішньо переміщеної особи та механізм її видачі передбачено статтею 4 Закону України від 20.10.2014 р. №1706-VII «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб». Механізм її отримання визначений наказом МВС України від 26.09.2014 р. №997 «Про затвердження зразка та Порядку видачі довідки, що підтверджує місцеперебування громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території або переселилися з неї, та зразка письмової заяви».

Розширено також і права кримчан, які й надалі прирівнюються до нерезидентів. Фізичним особам — нерезидентам, які проживають на території ВЕЗ «Крим», при погашенні кредитних зобов'язань готівковими коштами за договорами, укладеними до 27.09.2014 р., дозволено не підтверджувати джерела походження цих коштів.

Докладніше описано механізм продажу валюти, що надійшла в рахунок виконання кредитором своїх зобов'язань. Зокрема, уточнюється, що уповноважений банк має право здійснити продаж або обмін валюти без заяви клієнта (п. 3 Постанови №699).

Змінами до п. 4 Постанови №699 припинено обслуговування кредитних договорів в іноземній валюті, які передбачають виконання суб'єктами Криму боргових зобов'язань перед нерезидентами-кредиторами, тобто тих кредитних договорів, що їх уповноважені банки приймали на обслуговування в той час, коли територія ВЕЗ «Крим» не мала статусу окупованої. Очевидно, що наразі проконтролювати виконання боргових зобов'язань суб'єктами Криму такі банки не можуть.

Крім того, дозволено деякі операції за поточними рахунками юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців, самозайнятих фізичних осіб — суб'єктів Криму, наприклад зарахування коштів з вкладного (депозитного) рахунку, а також нарахованих відсотків за внеском (депозитом); зарахування придбаної іноземної валюти; завершальні операції з перерахування коштів на рахунок цієї юридичної особи, відкритий за межами України.

Уточнено механізм закриття поточних рахунків, а саме: визначено, куди і як перераховуються залишки наявних коштів:

— залишок коштів юридичної особи перераховується банком на певний поточний рахунок, відкритий у банках України або за її межами;

— залишок коштів на поточному рахунку фізичної особи — суб'єкта Криму перераховується на рахунок цієї фізичної особи, відкритий як нерезиденту в банках України, або на рахунок, відкритий за її межами.

Банк має право здійснювати купівлю російських рублів за гривні, що залишилися на поточному рахунку суб'єкта Криму, для їх переказу на рахунок цього суб'єкта, відкритий за межами України.

Крім усього іншого, банк тепер може здійснювати подальше обслуговування поточного рахунку фізичної особи — суб'єкта Криму після укладення договору про зміну режиму використання цього поточного рахунку на режим поточного рахунку фізичної особи — нерезидента і змінивши відповідний параметр аналітичного обліку.

І нарешті повністю внесено ясність щодо застосування законодавчих актів Російської Федерації до кримських СГ: документи та рішення, видані органами Російської Федерації та незаконними органами, створеними на території ВЕЗ «Крим», стосовно суб'єктів Криму та їхньої діяльності, є нечинними і не можуть використовуватися банками при проведенні операцій суб'єктів Криму, здійсненні заходів валютного контролю та фінансового моніторингу.

Олександра ОЛЕФІРЕНКО, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру