• Посилання скопійовано

Витрати на поточний ремонт авто належать до податкових

Підприємство перебуває на загальній системі оподаткування і згідно з договором оренди (засвідченим нотаріально) орендує вантажні авто та здійснює перевезення на території України. Підприємство придбало автошини і запчастини для поточного ремонту авто. Чи можна придбані запчастини та шини віднести на витрати і включити до рядка 05.1 декларації? Чи можна включити суму ПДВ до ПК?

Насамперед розглянемо податкові наслідки з податку на прибуток. Операції щодо заміни шин не належать до реконструкції, модернізації, технічного переобладнання та інших видів поліпшення автомобіля (п. 3.19 Положення №1021).

Витрати на таку заміну включаються до складу витрат на поточне обслуговування автотранспорту, а отже, до податкових витрат.

Але при цьому слід враховувати:

1) експлуатаційні норми середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 20.05.2006 р. №4882;

1 Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затверджене наказом Мінтрансу від 30.03.98 р. №102.

2 Норми для списання пневматичних шин (№488) застосовують лише за умови, що фактичний пробіг шин сягає встановленого Нормами №420.

2) норми експлуатаційного пробігу автомобільних шин, затверджені наказом Мінтрансу України від 08.12.97 р. №420.

Зазначені норми є обов'язковими для використання автотранспортними підприємствами незалежно від форм власності та відомчої підпорядкованості. Вони передбачають коригування базових норм шляхом застосування різних коефіцієнтів залежно від інтенсивності та умов експлуатації, шляхових, кліматичних умов тощо.

Отже, операції із заміни шин відповідно до норм експлуатаційного пробігу належать до техобслуговування автомобільного транспорту, і витрати, пов'язані з їх придбанням, є витратами з утримання основних засобів. Згідно зі ст. 138 ПКУ, такі витрати враховуються у складі загальновиробничих витрат, які відносяться на собівартість виконаних робіт, наданих послуг відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку, бо транспортні засоби належать до основних засобів загальновиробничого призначення (пп. 138.8.5 ПКУ). Такі витрати повинні включатися до витрат у періоді їх здійснення та знайти своє відображення у рядку 05.1 Декларації з прибутку.

Проте серед дуже обережних податкових консультантів є думка, що слід відображати витрати на придбані шини у періоді їх списання згідно з наведеними вище нормами. Свою позицію вони обґрунтовують тим, що такі витрати є понесеними саме у періоді списання шин. Думки податкових органів щодо дати виникнення таких витрат наразі немає.

Щодо інших витрат, пов'язаних з проведенням поточного ремонту, та витрат на ТО, зазначимо таке. Згідно з абз. 3 п. 1.3 Положення №102, технічне обслуговування — комплекс операцій чи операція з підтримки роботоздатності або справності автомобіля під час використання за призначенням, зберігання і транспортування. Примірні переліки операцій з технічного обслуговування автомобільного транспорту наведено у додатках А, Б, В до Положення №102. Якщо цими переліками не передбачено будь-якої операції, то вона не належить до технічного обслуговування автомобіля й розглядається в податковому обліку як поточний ремонт згідно із п. 146.11 — 146.12 ПКУ.

Що ж до ПДВ, то послуги перевезення на території України будуть об'єктом оподаткування ПДВ згідно з пп. «в» пп. 186.2.1 ПКУ. А це означає, що ПДВ у складі ціни придбаних послуг з ремонту автомобіля, а також запасних частин до орендованих авто, потрапить до ПК за першою подією. Адже виконуються головні вимоги для відображення ПК:

1) використання авто в госпдіяльності;

2) використання авто в операціях, що обкладаються ПДВ.

Але, звісно, такий ПК виникає на підставі належним чином оформленої ПН.

Мар'яна КОНДЗЕЛКА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру