Я є підприємцем на ЄП — платником ПДВ. У березні 2012 року змінив прізвище. Як виписувати ПН? Чи варто орієнтуватися на дату видачі нового свідоцтва платника ПДВ?
Чинний порядок реєстрації, а також перереєстрації платника ПДВ у випадку, якщо відомості, які він подавав для такої реєстрації, змінилися, встановлено Положенням №13941. Так, згідно з п. 4.1 Положення №1394, перереєстрація платника ПДВ проводиться та свідоцтво платника ПДВ підлягає заміні у разі виникнення змін у даних платника ПДВ щодо, зокрема, найменування (прізвища, імені, по батькові) платника ПДВ. Отже, якщо платник ПДВ змінив прізвище, він повинен у 20-денний строк після такої зміни подати до Державної податкової служби, у якій перебуває на обліку, заяву з позначкою «Перереєстрація» із поясненням у довільній формі причини такої перереєстрації поруч із позначкою (п. 4.2 Положення №1394). Типову форму такої заяви затверджено додатком 1 до Положення №1394. Зверніть увагу: форма заяви є новою, діє з 12.03.2012 р. і має два додатки. Додаток 2 до заяви фізособи не заповнюють, а от щодо обов'язку заповнення додатка 1 (причини реєстрації платником ПДВ) до заяви про перереєстрацію ситуація така. Наразі Положення №1394 не передбачає подання цієї форми заяви без додатків до неї. Але, можливо, територіальні ДПС і не вимагатимуть подавати додаток 1 до заяви про перереєстрацію, адже у ньому зазначається лише причина реєстрації платником ПДВ. На своєму сайті ДПСУ на це питання дає таку відповідь: «Підпунктом 3.5.3 п. 3.5 р. III Положення №1394 встановлено, що усі розділи реєстраційної заяви підлягають заповненню.
1Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом Мінфіну від 07.11.2011 р. №1394.
Відповідно до п. 2.6 р. II Положення №1394 районні податкові органи здійснюють, зокрема, приймання заяв та контроль за повнотою даних щодо відповідності нормативним документам.
Враховуючи зазначене, у разі виникнення у особи запитань щодо заповнення певних розділів реєстраційної заяви за ф. №1-ПДВ, пов'язаних із діяльністю виключно такої особи у конкретному випадку, їй необхідно звернутися до податкового органу за своїм місцем реєстрації».
До заяви на перереєстрацію платник податку має додати свідоцтво платника ПДВ та всі засвідчені органами ДПС його копії.
Така перереєстрація не потребує вилучення платника податку із реєстру платників ПДВ. Орган ДПС видає нове свідоцтво (за новим номером, індивідуальний податковий номер особи не змінюється). Дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, а датою початку дії нового свідоцтва та датою анулювання старого свідоцтва платника ПДВ є останній день строку у 10 робочих днів від дня отримання заяви про перереєстрацію органом ДПС. Або, за бажанням платника ПДВ, може бути встановлено бажаний день початку дії свідоцтва до закінчення строку у 10 робочих днів, про що потрібно зазначити у заяві у рядку 6. I якщо такий бажаний день зазначено, датою початку дії нового свідоцтва та датою анулювання старого свідоцтва буде бажана дата перереєстрації платником ПДВ.
Відповідно, податковий орган видає платникові ПДВ (або надсилає поштою з повідомленням про вручення, про що потрібно зазначити у поданій заяві) нове свідоцтво не пізніше наступного робочого дня після бажаного (запланованого) дня перереєстрації платника ПДВ, зазначеного у його заяві, або протягом 10 робочих днів від дати надходження реєстраційної заяви (згідно з пунктами 4.2 та 3.11 Положення №1394).
Пунктом 4.3 Положення №1394 встановлено, що у період перереєстрації до початку дії нового свідоцтва платник ПДВ використовує реквізити старого свідоцтва. За потреби орган ДПС повертає платникові ПДВ на цей період старе свідоцтво та необхідну кількість засвідчених копій старого свідоцтва зі спеціальними записами про термін дії. Наприклад: «Свідоцтво дійсне до <дата, що відповідає останньому дню строку у 10 робочих днів від дня отримання додаткової реєстраційної заяви>, запис зроблено <дата>».
Запис у свідоцтві та всіх його копіях засвідчується підписом керівника (заступника керівника) податкового органу та печаткою.
Отже, платник ПДВ у період перереєстрації виписує податкові накладні з реквізитами старого свідоцтва. Зверніть увагу на особливість, встановлену абзацом 5 п. 4.3 Положення №1394: якщо зміни у даних платника ПДВ стосуються зміни прізвища, імені, по батькові фізособи-підприємця, то при використанні реквізитів старого свідоцтва (наприклад, при складанні податкових накладних або поданні податкових декларацій з ПДВ) такий платник ПДВ зазначає одночасно нове та попередні прізвище, ім'я, по батькові.
Але з дати дії нового свідоцтва він повинен виписувати податкові накладні тільки з реквізитами нового свідоцтва. Якщо з будь-яких причин платник податку не отримав свідоцтво вчасно, після закінчення 10 робочих днів з дати отримання його заяви про перереєстрацію органом Державної податкової служби такий платник ПДВ вже не може користуватися старим свідоцтвом, а отже, і виписувати за ним податкові накладні. Усі податкові накладні, виписані за реквізитами старого свідоцтва після дати його анулювання, будуть недійсними.
Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»