У підприємця за минулий рік середньооблікова кількість становила 8,25 осіб. Чи правильно, що у цьому випадку:
— потрібно було працевлаштувати інваліда вже у 2011 році, але ж звіт потрібно було подавати лише у 2012 році;
— мало того, інвалід повинен був пропрацювати у 2011 році більш ніж півроку. Iнваліда працевлаштували у грудні (могли б і раніше, але були проблеми з документами).
Що буде, якщо взагалі не зареєструватися у Фонді інвалідів і штраф не сплатити?
Щодо першого із наведених запитань ст. 19 Закону №8751 та Порядок №702 передбачають, що роботодавці, в яких кількість працюючих, для яких це місце роботи є основним, збільшилася до восьми і більше осіб, підлягають реєстрації у відділенні Фонду соціального захисту інвалідів до 1 лютого року, що настає за роком створення або збільшення кількості працюючих.
Встановлені норми працевлаштування інвалідів на перехідному етапі (коли кількість працівників зросла до 7 осіб і планується взяти восьмого), справді, можуть гальмувати розвиток бізнесу.
Адже річ у тім, що восьмий працівник вже повинен бути інвалідом. Проте навіть прийнявши на роботу такого працівника, але у другому півріччі, підприємство може не забезпечити виконання нормативу. Адже середньооблікова кількість працюючих інвалідів за рік буде менша за 0,5 й округлиться до нуля. Порядок обчислення облікової кількості штатних працівників, за яким обчислюється як кількість усіх працівників, так і кількість інвалідів серед них, визначено розділом 2 Iнструкції №2863. Але звернімо увагу, що якщо працівників було рівно 8, то таке підприємство не повинне сплачувати штраф.
1 Закон УРСР від 21.03.91 р. №875-XII «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні».
2 Порядок реєстрації підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, затверджений постановою КМУ від 31.01.2007 р. №70.
3 Iнструкція зі статистики кількості працівників, затверджена наказом Держкомстату України від 28.09.2005 р. №286.
Якщо ж середньооблікова кількість працівників за рік була більша за 8, то за невиконання нормативу підприємству загрожують адміністративно-господарські санкції за ст. 20 Закону №875 у розмірі половини середньої річної заробітної плати (для підприємств та фізичних осіб, в яких працюють від 8 до 15 осіб). А його керівникові або фізособі-роботодавцю — адмінштраф за ч. 2 ст. 188-1 КпАП у розмірі від 10 до 20 н. м. д. г. (170 — 340 грн). Аналогічний адмінштраф передбачено цією ж статтею за неподання звіту за ф. №10-ПI1 до Фонду соцзахисту інвалідів (звіт подається до 1 березня року, наступного за звітним). Відповідно до статей 221, 255 КпАП, адмінпротоколи за цією статтею складаються посадовими особами Мінсоцполітики, а справи розглядаються у судовому порядку. Отже, застосовується 3-місячний строк давності, для накладення адмінстягнення.
1 Наказ Мінпраці від 10.02.2007 р. №42 «Про затвердження форми звітності №10-ПI (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів» та Iнструкція щодо заповнення форми звітності №10-ПI (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів».
Якщо підприємство не зареєструється у Фонді соцзахисту інвалідів і не сплатить адміністративно-господарські санкції добровільно, то в разі перевірки з боку органів Фонду йому буде нараховано санкції, які Фонд стягуватиме у судовому порядку. При цьому строки давності на таку заборгованість не поширюються, а за період прострочення сплати (після закінчення строку самостійної сплати) нараховується пеня в розмірі 120% облікової ставки НБУ за весь період прострочення (відповідно до ст. 20 Закону №875, санкції сплачуються до 15 квітня року, наступного за звітним).
Олексій КРАВЧУК, к. ю. н., аудитор