• Посилання скопійовано

Відповідальність за неподання фінзвітності

Лист ДПСУ від 02.11.2011 р. №2199/5/15-1416 (див. у «ДК» №07/2012) розглядає питання щодо застосування фінансових санкцій в разі неподання фінансової звітності до податкової. Традиційно ДПCУ не дає чіткої відповіді на запитання, чи буде застосовано штраф за неподання або несвоєчасне подання фінансової звітності до податкового органу, отже розглянемо це питання детальніше.

Як ми вже неодноразово наголошували на сторінках «ДК», подання фінансової звітності до податкових органів передбачено п. 46.2 ПКУ.

Причому середні та великі підприємства подають до податкових органів квартальну і річну фінансову звітність, а малі підприємства — лише річну фінансову звітність.

Відповідно до ч. 7 ст. 63 ГКУ, малими (незалежно від форми власності) визнаються підприємства, в яких середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік не перевищує 50 осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей період не перевищує 70 млн грн.1

Наголосимо, що, на нашу думку, обов'язок подання фінзвітності до податкового органу стосується лише платників податку на прибуток2.

1 Критерій валового доходу залишається чинним, хоча самого поняття такого доходу на сьогодні в законодавстві немає.

2 Хоча норма абз. 2 п. 46.2 ПКУ вживає два терміни не через тире, а через кому: «Платники податку на прибуток, малі підприємства».

Така звітність подається податковому органу в строки, передбачені для подання податкової декларації з податку на прибуток: за 2011 рік — до 9 лютого 2012 року (нагадаємо, що відповідний строк для подання річної фінансової звітності з цього року встановлено для всіх користувачів).

Центральний податковий орган, у коментованому листі констатуючи обов'язок подання фінзвітності до податкового органу, зазначив, що за неподання податкової декларації статтею 120 ПКУ передбачено штраф.

Ключ до відповіді на порушене в листі ДПС питання — це передбачене п. 46.2 ПКУ правило, відповідно до якої подання фінзвітів здійснюється «у порядку, передбаченому для подання податкової декларації».

Саме ця норма може бути підставою для притягнення платника до відповідальності за неподання або несвоєчасне подання податкової звітності.

Проте не все так очевидно. Все-таки «неподання податкової декларації» і «неподання документа, що подається в порядку, встановленому для податкової декларації» — різні поняття. Законом прямо не передбачено відповідальності за неподання до податкового органу фінансових звітів. Загальновідомо, що аналогія закону не може застосовуватися при притягненні до юридичної відповідальності. Тим більше що законодавством передбачено іншу міру відповідальності — адміністративний штраф, що може бути застосований до посадових осіб за неподання фінансової звітності (ст. 164-2 КпАП). Адмінсправи за цією статтею розглядають органи Державної контрольно-ревізійної служби.

Крім того, Податковим кодексом не визначено моменту закінченості правопорушення: адже фінансова звітність — звітність багатоскладова (складається з різних форм, визначених П(С)БО, Законом про бухоблік, та приміток до звітності). Наразі невідомо, чи може відповідальність за неподання або несвоєчасне подання фінзвітності застосовуватися за неподання кожної конкретної її форми, чи може застосовуватися взагалі.

Отже, застосування до платників податків за неподання фінзвітності штрафу, аналогічного тому, що накладається за неподання податкової декларації, на нашу думку, не є цілком законним, а тому в разі, якщо підприємство не погодиться з таким штрафом, є достатні підстави для його оскарження. Проте як піде відповідна судова практика — побачимо лише згодом.

Олексій КРАВЧУК, к. ю. н., аудитор

До змісту номеру