• Посилання скопійовано

Платник податків має право подати заперечення на акт документальної невиїзної перевірки

Підприємство отримало запит із податкової, в якому вона у зв'язку зі встановленням сумнівності у факті здійснення операцій (наявність розбіжностей у задекларованих показниках податкового кредиту та податкових зобов'язань з ПДВ із контрагентом) просить надати документи. Чи зобов'язане підприємство надавати документи до податкової?

Порядок надсилання податковим органом запитів платнику податків або іншому суб'єкту інформаційних відносин1 передбачено у п. 73.3 ПКУ. Згідно з цим пунктом, органи ДПС мають право звернутися до названих суб'єктів із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи податкової служби функцій, завдань та її документального підтвердження.

1 Перелік суб'єктів інформаційних відносин визначено Порядком періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, затвердженим постановою КМУ від 27.12.2010 р. №1245, далі — Порядок №1245.

Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з підстав, передбачених ПКУ, зокрема:

1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС;

2) для визначення рівня звичайних цін на товари (роботи, послуги) під час проведення перевірок;

3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків;

4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання ним податкової накладної покупцю або про порушення правил заповнення податкової накладної;

5) у разі проведення зустрічного звіряння;

6) в інших випадках, визначених ПКУ.

Такий запит підписується керівником (заступником керівника) органу ДПС і повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надіслання запиту. Запит вважається врученим, якщо його надіслано поштою листом з повідомленням про вручення за податковою адресою або надано під підпис платнику податків або іншому суб'єкту інформаційних відносин чи його посадовій особі. До речі, п. 16 Порядку №1245 звільняє суб'єктів інформаційних відносин від обов'язку надавати відповідь на запит, у разі якщо його складено з порушенням визначених цим Порядком вимог.

Порядком №1245 також визначено процедуру надання суб'єктами інформаційних відносин податкової інформації органам ДПС за їх письмовим запитом.

Згідно з п. 14 зазначеного Порядку, суб'єкти інформаційних відносин зобов'язані надавати інформацію, визначену у запиті органу ДПС, та її документальне підтвердження протягом одного місяця з дня, наступного за днем надходження запиту, якщо інше не передбачено ПКУ. А в разі якщо за результатами перевірок інших платників податків або за результатами аналізу податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС, платник податків зобов'язаний надати пояснення та їх документальне підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу ДПС протягом 10 робочих днів з дня надходження запиту.

У разі ненадання інформації за такими запитами протягом 10 днів у податкового органу виникає право на проведення позапланової документальної виїзної перевірки платника податків відповідно до ст. 78 ПКУ.

Пункт 15 названого Порядку передбачає, що лист суб'єкта інформаційних відносин, який надсилається на запит органу ДПС, повинен містити інформацію, що запитується органом ДПС, та посилання на номер та дату запиту органу ДПС, на який надається відповідь.

До речі, надані на запит пояснення та їх документальне підтвердження, як і інша податкова інформація, можуть використовуватися органами податкової служби при проведенні перевірок, зокрема й документальних невиїзних.

У разі якщо податковий орган прийняв рішення провести невиїзну документальну перевірку, відповідно до ст. 79 ПКУ він повинен надіслати платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручити йому чи його уповноваженому представнику під підпис копію наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмове повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.

I, звичайно, платник податків має право подати заперечення на акт документальної невиїзної перевірки та оскаржити рішення, прийняті за її наслідками. Подання таких заперечень та оскарження відповідних рішень податкового органу здійснюють у загальному порядку.

Олексій КРАВЧУК, к. ю. н., аудитор

До змісту номеру