Ухвала ВАСУ від 12.01.2011 р. у справі №К-24913/10
ПОЗИЦІЯ ДПI. Перевіркою встановлені порушення: відсутність торгового патенту в доступному для огляду місці, невиконання щоденного друку фіскальних чеків, невідповідність готівкових коштів на місці проведення розрахунків даним денного Z-звіту.
ПОЗИЦІЯ ВАТ. Застосування штрафів є незаконним, бо платника податків не повідомили за 10 днів до перевірки, а також перевірка здійснена фахівцями ДПА області, акт перевірки складено на бланку ДПА, тимчасом як позивач перебуває на обліку в ДПI.
РІШЕННЯ СУДУ. Згідно з Положенням про ДПАУ, затвердженим постановою КМУ від 26.05.2007 р. №778, а також Положенням про ДПА в Автономній Республіці Крим, областях, місті Києві та Севастополі, затвердженим наказом ДПАУ від 23.10.2007 р. №601, до їх прав та обов'язків віднесено і проведення всіх видів документальних перевірок платників податків щодо достовірності, нарахування і сплати податків, інших платежів, дотримання валютного та іншого законодавства.
З метою забезпечення єдиного підходу при організації та проведенні перевірок платників податків наказом ДПАУ від 27.05.2008 р. №355 затверджено Методичні рекомендації, якими визначено, що проводити чи очолювати планову або позапланову перевірку може податковий орган будь-якого рівня, а не лише орган, на обліку в якому перебуває платник податків. За результатами таких перевірок на бланку органу ДПС вищого рівня, що очолює перевірку, складається акт перевірки.
А податкове повідомлення-рішення (рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій) приймається та вручається платнику податків органом ДПС, на обліку в якому перебуває перевірений платник податків.
Частиною 1 ст. 11-2 Закону про ДПС (в редакції до 01.01.2011 г.) передбачено, що посадові особи органу ДПС мають право приступити до проведення планової або позапланової виїзної перевірки за наявності підстав для її проведення, визначених цим та іншими законами України, та за умови надання платнику податків під розпис направлення на перевірку і копії наказу керівника податкового органу.
Аналіз вищенаведених норм дає підстави для висновку про наявність у відповідача правових підстав на проведення перевірки позивача щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій у сфері готівкового та безготівкового обігу суб'єктами підприємницької діяльності, позивач не скористався своїм правом не допустити посадових осіб податкового органу до проведення перевірки у разі порушення умов її проведення.
ВІД РЕДАКЦІЇ. У цьому рішенні варто звернути увагу на два ключові моменти.
1. ВАСУ визнав право податкового органу вищого рівня проводити перевірки, проте не врахував, що у Законі про ДПС (у редакції до 01.01.2011 р.) була тільки одна підстава для проведення позапланових перевірок інстанцією вищого рівня — це контроль за достовірністю висновків органу ДПС нижчого рівня під час перевірки документів обов'язкової звітності платника податків або висновків акта перевірки, складеного органом нижчого рівня, та виявлення їх невідповідності вимогам законів, що призвело до заниження податку до бюджету, та за умови службового розслідування щодо перевіряльників (п. 8 ч. 6 ст. 11-1 Закону про ДПС у редакції до 01.01.2011 р.).
2. Якщо до перевірки залучаються працівники податкового органу вищого рівня, то таке залучення має бути за письмовим дозволом заступника голови ДПАУ (п. 1.10 Наказу №355 у редакції до 14.04.2011 р.). Щоправда, після того як до Наказу №355 було внесено зміни, ДПАУ у листі від 27.04.2011 р. №11892/7/23-4017/345 («ДК» №21/2011) зазначила, що тепер проводити чи очолювати документальну перевірку може податковий орган будь-якого рівня, у тому числі ДПАУ, ДПА в АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, а не лише орган, на обліку в якому перебуває платник податків.
Підготувала Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»