• Посилання скопійовано

Звіт до фонду зайнятості: нема, але є

Після впровадження ЄСВ кількість «зарплатних» звітів зменшилася, але відповідні органи (фонди соціального страхування) ліквідовані не були. Тож один із цих фондів — Фонд зайнятості — почав шукати собі нову роботу. Органи фонду згадали про те, що вони мають право на отримання від підприємств цілої низки звітів, і їхні працівники нагадують представникам підприємств про можливі санкції. Сьогоднішню статтю присвячено розгляду порядку та особливостей подання цих звітів.

Форми звітності про працівників

Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 19.12.2005 р. №420 передбачено чотири форми звітності у галузі працевлаштування:

— №4-ПН (план) «Звіт про заплановане вивільнення працівників»;

— №4-ПН (факт) «Звіт про фактичне вивільнення працівників»;

— №3-ПН «Звіт про наявність вакансій»;

— №5-ПН «Звіт про прийнятих працівників».

Звітність про вивільнення

Перші дві форми звіту (№4-ПН (план) та №4-ПН (факт) подаються у разі вивільнення працівників у зв'язку зі змінами в організації виробництва і праці, у тому числі у зв'язку з ліквідацією, реорганізацією або перепрофілюванням: плановий — за 2 місяці до дня вивільнення, а фактичний — у 10-денний строк після вивільнення. Неподання цієї звітності суворо карається. Згідно з ч. 5 ст. 20 Закону «Про зайнятість населення», у разі неподання або порушення строків подання цих даних стягується штраф у розмірі річної заробітної плати за кожного вивільненого працівника.

Звіт про вакансії і прийнятих працівників

Правові підстави для надання решти двох форм звітності також передбачено у ст. 20 Закону «Про зайнятість населення». Згідно з ч. 4 зазначеної статті, «підприємства, установи і організації незалежно від форми власності реєструються у місцевих центрах зайнятості за їхнім місцезнаходженням як платники збору до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, щомісяця подають цим центрам адміністративні дані у повному обсязі про наявність вільних робочих місць (вакансій), у тому числі призначених для працевлаштування інвалідів, та про працівників, які працюють неповний робочий день (тиждень), якщо це не передбачено трудовим договором, або не працюють у зв'язку з простоєм виробництва з незалежних від них причин, і у 10-денний строк — про всіх прийнятих працівників у порядку, встановленому законодавством. При цьому несвоєчасна реєстрація або відмова від неї, порушення порядку подання адміністративних даних тягнуть за собою відповідальність, передбачену законом».

Звіт про вакансії

Як зазначено у самій формі №з-ПН «Звіт про наявність вакансій», його термін подання — «при наявності вакансій» (проте ні форма, ні інструкція до неї не містять вказівки, в який строк з моменту виникнення вакансії слід подати форму). Цей звіт містить характеристики вакантних місць та основні вимоги до претендентів.

У матеріалах від 11 січня 2007 року Федерація профспілок зазначала, що інформацію про наявність вакансій подають менше 50% підприємств, установ та організацій від загальної кількості юридичних осіб, зареєстрованих у Державній службі зайнятості, що суттєво ускладнює пошук роботи для безробітних.

Проблема у тім, що законодавством не визначено поняття «вакансія», у разі виникнення якої підприємство повинно надати звіт. Так, у зв'язку з цим на практиці неодноразово виникали питання, чи є вакансією випадок, якщо працівник перебуває у відпустці для догляду за дитиною? Ну і питання, що постає найчастіше: якщо підприємство створило вакансію для конкретного працівника, то чи повинне воно інформувати Фонд перш ніж брати працівника на роботу?

Відповідей на ці запитання у правовому полі України немає.

Отже, наголошуємо, що зазначені форми не є періодичними, тобто щомісяця (щокварталу) вони не подаються. Тож їх слід подавати у разі потреби. Саме тому перевірити їх подання/неподання доволі складно.

Звіт про прийнятих працівників

З формою звітності №5-ПН «Звіт про прийнятих працівників» звіт подають підприємства, установи, організації, їхні структурні підрозділи та філії, незалежно від форми власності та господарювання, які здійснювали прийняття працівників, центрам зайнятості за місцем їхньої реєстрації як платника страхових внесків. При цьому звіт складається щодекади за періоди з 1 до 10, з 11 до 20, з 21 до останнього числа звітного місяця і подається не пізніше 3-го дня після закінчення звітної декади. Цей звіт містить докладну інформацію про прийнятих працівників, у т. ч. П. I. Б., ідентифікаційний код, адресу тощо. Згідно з інструкцією до форми, за відсутності прийнятих працівників протягом звітної декади форма не подається (див. зразок).

Зразок

Заповнення звіту про прийнятих працівників

Відповідальність

Відповідальність за неподання розглянутих форм звітності передбачено для посадових осіб та підприємців у ст. 165-3 КпАП України. Згідно з нею:

1) порушення посадовими особами підприємств, установ, організацій, фізичними особами, які використовують найману працю, порядку використання коштів загальнообов'язкового державного соцстрахування на випадок безробіття, несвоєчасне або неповне їх повернення;

2) несвоєчасне подання або неподання визначених Законом України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» відомостей, подання недостовірних відомостей про використання коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття —

тягнуть за собою накладення штрафу від 8 до 15 н. м. д. г. (136 — 255 грн). За ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне із зазначених правопорушень, передбачено штраф від 10 до 20 н. м. д. г. (170 — 340 грн).

Звертаємо увагу: йдеться не про згаданий вище Закон України «Про зайнятість населення», а про Закон «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття». Останнім у ч. 2 ст. 35, зокрема, передбачено обов'язок роботодавця подавати виконавчій дирекції Фонду в установленому порядку відповідно до законодавства відомості про прийняття на роботу працівників. Обов'язку подавати звіт про вакансії у цьому Законі немає.

Отже, на нашу думку, у разі неподання звіту про вакансії складу правопорушення за ст. 165-3 КпАП немає.

Давність

Згідно зі ст. 244-9 КпАП, справи про адмінправопорушення за ст. 165-3 розглядають керівники та заступники керівників органів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.

Отже, згідно зі ст. 38 КпАП, адміністративне стягнення за зазначене правопорушення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні (яке має місце при неподанні звітності взагалі) — не пізніше як через два місяці з дня його виявлення.

А це означає, що посадові особи підприємства, які не подали у встановлений термін звіт про прийняття працівників, на нашу думку, після закінчення двох місяців вже не можуть бути притягнені до відповідальності за ст. 165-3 КпАП. За неподання звіту про вакансії відповідальність за ст. 165-3 взагалі не передбачено.

Юлія КЛОВСЬКА, «Дебет-Кредит», Олексій КРАВЧУК, к. ю. н., аудитор

До змісту номеру