У межах своїх повноважень, визначених ст. 11 Закону №22401, правління ФСС з ТВП затвердило два нормативні документи, що регламентують порядок здійснення перевірок. Перший із них, затверджений постановою правління ФСС з ТВП №292, — це Iнструкція, що регламентує порядок проведення перевірок страхувальників (далі — Iнструкція №29). Другий — Постанова ФСС з ТВП №303 — це Порядок, що регулює механізм проведення перевірок отримувачів коштів Фонду — підприємств, установ, організацій (у тому числі громадських об'єднань) — щодо використання коштів Фонду.
Напрями фінансування з коштів ФСС з ТВП
Відповідно до ст. 20 Закону №2240 кошти від ФСС з ТВП, спрямовуються на:
1) виплату застрахованим особам допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності та пологах, при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, на поховання;
2) фінансування санаторно-курортного лікування та оздоровлення застрахованих осіб і членів їхніх сімей, позашкільне обслуговування, у тому числі придбання дитячих новорічних подарунків;
3) утворення резерву страхових коштів у розрахунку на місяць для фінансування матеріального забезпечення застрахованих осіб;
4) забезпечення поточної діяльності та утримання органів Фонду, розвиток його матеріально-технічної бази.
Права Фонду на перевірки
Стаття 28 Закону №2240 передбачає права Фонду як страховика проводити перевірку правильності використання страхових коштів на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, у фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників.
Планові та позапланові перевірки
Обидва нормативні документи передбачають проведення планових (із попереднім повідомленням об'єкта контролю) і позапланових перевірок (за наявності виключних підстав) на відповідних об'єктах контролю. Ними передбачаються строки перевірок, порядок виписки направлень на перевірку, питання, що перевіряються, та порядок оформлення результатів перевірок.
Iнструкція №29 визначає періодичність проведення планових перевірок та критерії, від яких вона залежить.
Перелік виключних підстав для проведення перевірок також є неправомірно, на нашу думку, розширеним порівняно з положеннями ст. 6 Закону №8774.
1 Закон України від 18.01.2001 р. №2240-III «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням».
2 З документом можна ознайомитися у «ДК» №17-18/2011.
3З документом можна ознайомитися у «ДК» №17-18/2011.
4 Закон України від 05.04.2007 р. №877-V «Про основні засади державного нагляду (конролю) у сфері господарської діяльності».
Перевірки лише за наявності витрат за коштами Фонду
Варто зазначити, що перевірки страхувальників, згідно з Iнструкцією №29, здійснюються за умови наявності витрат за коштами ФСС з ТВП.
Терміни перевірок
Згідно з Iнструкцією №29 та Порядком №30, і при перевірках страхувальників, і при перевірках одержувачів коштів Фонду строк проведення планової перевірки не може перевищувати 15 р. д., а щодо суб'єктів малого підприємництва — 5 р. д. Строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати 10 р. д., а суб'єктів малого підприємництва — 2 р. д.
Реалізація матеріалів перевірок
За результатами перевірок складається акт, що підписується перевіряльниками та суб'єктом господарювання. Акт може бути підписаний із запереченнями. Постановами №29 і №30 затверджені форми рішень, що приймаються за результатами перевірок, а також інших документів, що використовуються при їх проведенні.
Олексій КРАВЧУК, к. ю. н., аудитор