• Посилання скопійовано

Нове у працевлаштуванні безробітних за дотацією

Iз 28.01.2011 р. (дня офіційного опублікування) набрали чинності зміни, внесені Постановою №2221 до Постанови правління Фонду безробіття від 30.08.2007 р. №463. Нагадаємо, що Постановою №463 затверджено форму договору про працевлаштування безробітного з наданням дотації та форму довідки про нараховану та виплачену заробітну плату особі, працевлаштованій за направленням центру зайнятості, та сплату страхових внесків відповідно до законодавства. Чи надаватиметься така дотація у 2011 році і як її треба буде відображати в обліку у зв'язку з докорінними змінами в законодавстві? Проаналізуймо.

Хто має право на дотацію

Дотація надається у межах коштів Фонду безробіття, передбачених бюджетом та кошторисами з цією метою. У 2011 році, коли страхові внески безпосередньо до Фонду безробіття вже не сплачуються, ситуація із фінансуванням Фонду може стати складною.

Дотація може надаватися роботодавцю на строк понад два роки2 за умови працевлаштування безробітних, які перебували на обліку в державній службі зайнятості як безробітні не менше 1 місяця.

Крім того, є пільгові категорії безробітних, які скеровуються державною службою зайнятості на дотаційні робочі місця у першу чергу, з дня надання статусу безробітного:

1) жінки, які мають дітей віком до 6 років;

2) одинокі матері, які мають дітей віком до 14 років або дітей-інвалідів;

3) молодь, яка закінчила або припинила навчання у середніх загальноосвітніх школах, професійно-технічних та вищих навчальних закладах різних рівнів акредитації, звільнилася зі строкової військової або альтернативної (невійськової) служби і якій надається перше робоче місце;

4) діти (сироти), які залишилися без піклування батьків, а також особи, яким виповнилося 15 років і які за згодою одного з батьків або особи, яка їх замінює, можуть, як виняток, прийматися на роботу;

5) особи передпенсійного віку (за 2 роки до настання права на пенсію: чоловіки після досягнення 58 років, жінки — 53 років);

6) особи, звільнені після відбуття покарання або примусового лікування;

7) особи, які входять до складу сім'ї, де двоє і більше її членів є безробітними;

8) інваліди, які не досягли пенсійного віку3;

9) жінки, які повідомили про свою вагітність та підтвердили її документально довідкою у встановленому порядку4.

1 Постанова ФСС на випадок безробіття від 16.12.2010 р. №222. З документом можна ознайомитися в «ДК» №9/2011.

2 Дотація надається за умови, що трудовий договір з цим працівником не буде розірвано у зв'язку зі змінами в організації виробництва і праці, в тому числі реорганізацією або перепрофілюванням підприємства, установи, організації, скороченням кількості або штату, за угодою сторін протягом двох років.

3 Зверніть увагу, що в разі працевлаштування безробітних з числа інвалідів дотація надається роботодавцям тільки за умови, що для їх працевлаштування не потрібне створення спеціального робочого місця або це спеціальне робоче місце роботодавець створює власним коштом.

4 У разі працевлаштування жінки, яка повідомила про свою вагітність під час перебування на обліку як безробітної, або якщо жінка повідомила про свою вагітність під час дії договору про працевлаштування безробітного з наданням дотації, до дворічного періоду дії договору не зараховується час перебування її у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку або шестирічного віку — за медичним висновком.

Тим роботодавцям, які працевлаштували осіб, що належать до пільгових категорій, понад установлену квоту або виконали норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів понад установлену норму, надається перевага в отриманні дотації (п. 4 Наказу №1).

Хто не має права на дотацію

Дотація не надається роботодавцям, які:

1) перебувають на обліку платників внесків на соцстрахування на випадок безробіття та/або єдиного соцвнеску менше 3 місяців;

2) мають на перше число місяця, в якому вони звернулися за наданням дотації, заборгованість за страховими внесками на соцстрахування на випадок безробіття та/або зі сплати єдиного соцвнеску, нараховану пеню та фінансові санкції за порушення норм законів України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», «Про зайнятість населення» та «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування»;

3) не забезпечили виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів (у разі працевлаштування безробітних з числа інвалідів);

4) протягом останніх 3 місяців скорочували кількість працівників за професією (спеціальністю), за якою відповідно до направлення працевлаштовується безробітний, а підприємцям — якщо вони не використовували найману працю протягом останніх 3 місяців;

5) є бюджетними організаціями.

Обмеження щодо кількості працевлаштованих безробітних

Крім інших умов надання дотації, обмежено кількість осіб, за якими її можна отримати.

Кількість працевлаштованих безробітних, які працюють протягом першого року дії договору про працевлаштування безробітних з наданням дотації, на день звернення роботодавця щодо надання дотації не повинна перевищувати 50% загальної кількості працівників з урахуванням осіб, яких буде працевлаштовано за новими договорами, за винятком:

1) роботодавців, державну реєстрацію яких як юридичних осіб або фізичних осіб — СПД проведено у сільській місцевості або малих, у тому числі монофункціональних, містах, за умови якщо наймані працівники працюють у таких роботодавців за місцем держреєстрації;

2) підприємств та організацій інвалідів з кількістю інвалідів не менше 50% загальної кількості працівників.

Що таке дотація від Фонду зайнятості

Дотація — це кошти Фонду безробіття, надані роботодавцю, що створює додаткові робочі місця для працевлаштування безробітних за направленням державної служби зайнятості, на покриття витрат на заробітну плату прийнятих на них осіб.

Додаткове робоче місце — це робоче місце, на яке прийнята на постійну роботу особа за направленням державної служби зайнятості з числа зареєстрованих безробітних за умови відсутності у роботодавця скорочення кількості працюючих за професією (спеціальністю), за якою працевлаштовується безробітний, протягом останніх 3 місяців.

Порядок отримання дотації

Щоб отримати дотацію, працедавець подає до центру зайнятості:

1) інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) за формою №3-ПН або лист дозвільної форми про попередню згоду на працевлаштування безробітного;

2) письмову згоду роботодавця на направленні безробітного на працевлаштування з наданням дотації. Зразок направлення на працевлаштування з наданням дотації роботодавцю наведено у додатку 1 Наказу №1;

3) довідку роботодавця про відсутність на підприємстві протягом останніх 3 місяців скорочення кількості (штату) працівників за професією (спеціальністю), на яку працевлаштовується безробітний. Натомість підприємці подають довідку про використання найманої праці протягом останніх 3 місяців, яка має бути затверджена центром зайнятості;

4) відомості про перебування на обліку роботодавця як платника внесків на соцстрахування на випадок безробіття та/або єдиного соцвнеску не менше 3 місяців та про відсутність на перше число місяця, в якому звернувся роботодавець за наданням дотації, заборгованості щодо страхових внесків та/або єдиного соціального внеску, нарахованої пені та/або фінансових санкцій за порушення норм законів України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», «Про зайнятість населення» та «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування»;

5) довідку роботодавця про виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до вимог частини першої статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» на перше число місяця, в якому він звернувся за наданням дотації, — у разі працевлаштування безробітних з числа інвалідів.

Розглядає питання про можливість надання роботодавцю дотацій комісія у складі представників виконавчої дирекції Фонду безробіття, районних або міських державних адміністрацій, організацій роботодавців та їхніх об'єднань, професійних спілок (за згодою). Після отримання позитивного висновку комісії протягом 5 календарних днів питання про можливість працевлаштування безробітного з наданням роботодавцю дотації розглядає ще й директор територіального центру зайнятості. У разі прийняття остаточного позитивного рішення роботодавцю протягом 5 календарних днів надсилається проект договору між центром зайнятості та роботодавцем про працевлаштування безробітного з наданням дотації.

Зміни, внесені Постановою №222 до типової форми договору, не були дуже суттєвими. Так, «страхові внески» усюди за текстом замінено «єдиним соціальним внеском», «відомості» були замінені «даними», у преамбулі договору передбачено можливість навести не тільки назву підприємства-працедавця, а й П. I. Б. підприємця-роботодавця безробітного, який працевлаштовується, тощо. Але серед змін, внесених до вимог такого договору, — обов'язок роботодавця подавати довідку про нараховану та виплачену заробітну плату особі, працевлаштованій за направленням центру зайнятості, використання робочого часу працівника та сплату єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Раніше у довідці йшлося про сплачені страхові внески до фондів.

Форму довідки затверджено Постановою №2221.

1 Зразок довідки разом із Постановою №222 можна переглянути в «ДК» №9/2011.

Розмір отримання дотації та її відображення в обліку

Дотація надається щомісяця протягом року в розмірі фактичних витрат на заробітну плату осіб, прийнятих за направленням державної служби зайнятості. Зверніть увагу на те, що ці фактичні витрати з 28.01.2011 р. включають основну та додаткову заробітну плату, визначену відповідно до першої та другої частин статті 2 Закону України «Про оплату праці», та суму єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Верхню межу дотації, що надається, не змінено — вона не може бути вищою за середній рівень заробітної плати за всіма видами економічної діяльності у відповідній області за місяць, за який нараховано заробітну плату, або обчисленої з неї відповідної суми в разі, якщо особа працювала неповний місяць.

Приклад 1 Підприємство працевлаштувало безробітного з окладом 2500,00 грн. Сума єдиного соціального внеску, який підприємство сплатило в лютому у зв'язку з оплатою праці працевлаштованого безробітного, становить 36,77% (умовно), тобто 919,25 грн. Отже, сума дотації, яку підприємство хоче отримати від центру зайнятості, становить 2500,00 + 919,25 = 3419,25 грн. Але яку суму воно отримає, залежатиме від середнього рівня зарплати в лютому в області.

Можлива ситуація, коли працівник працював у роботодавця повний місяць, а термін надання дотації припиняється у середині місяця, і заробітна плата працівника перевищує середній рівень заробітної плати за всіма видами економічної діяльності у відповідній області. У такій ситуації розмір дотації за цей період обчислюється шляхом ділення середньої заробітної плати, яка склалася за всіма видами економічної діяльності у відповідній області за місяць, за який нараховано заробітну плату, на кількість робочих днів місяця, встановлених законодавством, та множення на кількість робочих днів, за які надається дотація.

Приклад 2 Підприємство працевлаштувало безробітного з окладом 3000,00 грн, виплачувало йому зарплату за рахунок дотації. Але в останній місяць отримання дотації у зв'язку із закінченням дії договору вона надається тільки за 5 робочих днів, які припадають на час дії договору, замість 20 робочих днів, установлених на підприємстві за робочим графіком. Сума єдиного соціального внеску, який підприємство сплатило у місяці припинення дотації у зв'язку з оплатою праці працевлаштованого безробітного, становить 38,00% (умовно). 3000,00 : 20 х 5 х 38% = 285,00 грн. Отже, сума дотації, яку підприємство може отримати від центру зайнятості, становить 3000,00 : 20 х 5 + 285,00 = 1035,00 грн.

Можлива ситуація, коли працівник відпрацював неповний місяць і його заробітна плата в такому разі перевищує середній рівень заробітної плати за всіма видами економічної діяльності у відповідній області. У такому разі розмір дотації за цей період обчислюється шляхом ділення середньої заробітної плати, яка склалася за всіма видами економічної діяльності у відповідній області за місяць, за який нараховано заробітну плату, на кількість робочих днів місяця, встановлених законодавством, та множення на кількість відпрацьованих працівником робочих днів відповідно до табеля обліку використання робочого часу.

Приклад 3 Підприємство працевлаштувало безробітного з окладом 8000,00 грн, але його було прийнято на роботу 20.02.2011 р. Припустімо, він пропрацював тільки 5 замість 20 робочих днів, установлених на підприємстві за робочим графіком. Сума єдиного соціального внеску, який підприємство сплатило у лютому у зв'язку з оплатою праці працевлаштованого безробітного, становить 39,01% (умовно), отже, 8000,00 : 20 х 5 х 39,01% = 780,20 грн. Сума дотації, яку підприємство хоче отримати від центру зайнятості, становить 2000,00 + 780,20 = 2780,20 грн.

Припустімо, що середня зарплата в області у лютому становила 2700,00 грн. У цьому разі сума дотації за лютий становитиме: 2700,00 : 20 х 5 = 675,00 грн.

Бухгалтерський облік отриманої дотації відображатиметься за рахунком 48 «Цільове фінансування і цільові надходження» (див. таблицю). Iнструкція із застосування плану рахунків передбачає, що за кредитом цього рахунка відображаються кошти для цільового використання, а за дебетом — або їх використання, або визнання їх доходом, або повернення. Оскільки порядком надання дотації передбачено, що вона надається вже після виплати зарплати, отже, використати дотацію прямо на виплату зарплати і сплату єдиного соціального внеску буде неможливо. Тож виплата зарплати працевлаштованому безробітному і сплата єдиного соціального внеску працедавцем потягнуть за собою витрати, а отримання дотації після цього — визнання доходу.

Таблиця

Бухгалтерський і податковий облік дотації, розрахованої у прикладі 3

№ з/п
Зміст операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
ВД
ВВ
1.
Нарахована зарплата працевлаштованому безробітному
23, 91, 92, 93
661
2000,00
2000,00
2.
Проведено нарахування єдиного соцвнеску 8000,00 : 20 х 5 х 39,01% = 780,20
2000,00 х 3,6% = 72,00 грн
23, 91, 92, 93
661
65
65
780,20
72,00

780,20
3.
Утримано ПДФО
(2000,00 - 72,00) х 0,15 = 289,20
661
641/ПДФО
289,20
4.
Сплачено єдиний соцвнесок і ПДФО
780,20 + 72,00 + 289,20 = 1141,40
65, 641/ПДФО
311
1141,40
5.
Виплачено заробітну плату
2000,00 - 72,00 - 289,20 = 1638,80
301, 311
661
1638,80
6.
Отримано дотацію від центру зайнятості
311
48
675,00
675,00
7.
Визнано дохід від отримання дотації
48
718
675,00

У податковому обліку згадані операції відобразяться аналогічно: витрати на оплату праці та сплату єдиного соціального внеску за пп. 5.6.1 і 5.6.2 Закону про прибуток у складі валових витрат, а отримана дотація — за пп. 4.1.6 Закону про прибуток у складі валового доходу.

З 01.04.2011 р. (з набранням чинності розділом III ПКУ) витрати на оплату праці відображатимуться в податковому обліку у складі витрат операційної діяльності (пп. 138.8.2) та інших витрат (підпункти 138.10.1, 138.10.2, 138.10.3). Там же відображатиметься і ЄСВ (п. 138.9, підпункти 138.10.1, 138.10.4). А сума отриманої дотації відображатиметься у складі доходів роботодавця (пп.135.5.10 ПКУ).

Причини припинення виплати дотації

Виплату дотації може бути припинено в разі:

1) розірвання трудового договору з працівником, працевлаштованим за направленням державної служби зайнятості, до закінчення двох років з дня працевлаштування у зв'язку зі змінами в організації виробництва і праці, в тому числі реорганізацією або перепрофілюванням підприємства, установи, організації, скороченням кількості або штату, за угодою сторін (п. 1 ст. 36 КЗпП), через невиконання роботодавцем законодавства про працю, умов колективного чи трудового договору (ч. 3 ст 38 КЗпП);

2) встановлення недостовірності поданих роботодавцем даних;

3) використання дотації з порушенням законодавства.

Центр зайнятості не рідше ніж один раз на півроку відповідно до затвердженого плану або за письмовим зверненням фізичної чи юридичної особи про факти порушення роботодавцем умов надання дотації перевіряє достовірність відомостей, наданих роботодавцем для отримання коштів Фонду.

Відновлюється виплата дотації у разі, якщо за результатами перевірки, проведеної центром зайнятості протягом 10 робочих днів з наступного дня після закінчення встановленого договором строку подання відомостей, не виявлено порушень умов Наказу №1 та договору про працевлаштування безробітного з наданням дотації або ці порушення усунено.

Відповідальність за порушення

За вчинення дій, що перешкоджають перевіряльникам проводити перевірки щодо використання страхових коштів, роботодавці несуть відповідальність згідно зі статтею 188-23 Кодексу України про адміністративні правопорушення (від 8 до 15 н. м. д. г., тобто 136 — 255 грн за перше протягом року порушення і від 10 до 20 н. м. д. г., тобто 170 — 340 грн за кожне наступне). Такий самий за розміром адміністративний штраф накладається на посадових осіб підприємств, установ, організацій, які отримали дотацію, фізичних осіб, які використовують найману працю за рахунок такої дотації, за несвоєчасне подання або неподання відомостей, подання недостовірних відомостей та порушення порядку використання коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (ст. 165-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення).

У разі виявлення недостовірності поданих роботодавцем відомостей та використання коштів Фонду безробіття з порушенням установленого порядку роботодавець добровільно чи на підставі рішення суду повинен відшкодувати Фонду безробіття суму заподіяної шкоди (ч. 3 ст. 35 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття»).

Також за порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду безробіття накладається штраф у розмірі наданої дотації, що була використана з порушенням (ч. 2 ст. 38 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття»).

У разі розірвання трудового договору з працівником, працевлаштованим за направленням державної служби зайнятості, до закінчення двох років з дня працевлаштування у зв'язку із:

— змінами в організації виробництва і праці, в тому числі реорганізацією або перепрофілюванням підприємства, установи, організації, скороченням кількості або штату, за угодою сторін (п. 1 ст. 36 КЗпП);

— невиконанням роботодавцем законодавства про працю, умов колективного чи трудового договору (ч. 3 ст. 38 КЗпП) — роботодавець повертає суму одержаної дотації у повному обсязі з урахуванням індексації на рівень інфляції.

Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру