• Посилання скопійовано

Алкогольний акциз: правила гри по-новому

У цьому матеріалі продовжуємо розгляд основних засад Податкового кодексу, а саме: нюанси акцизного податку, який з 1 січня 2011 року сплачують виробники та імпортери алкогольних напоїв. У наступній статті розглянемо особливості сплати акцизного податку виробниками тютюнових виробів.

Нагадаємо, що пп. 215.1 ПКУ до підакцизних товарів віднесено:

1) спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво;

2) тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну;

3) нафтопродукти, скраплений газ;

4) автомобілі легкові, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли.

Перелік платників акцизного збору наведено у пп. 212.1.1 ПКУ. У зв'язку з цим нагадаємо, що коло платників розширено за рахунок осіб, які здійснюють такі операції з підакцизними товарами:

1) реалізують конфісковані товари, товари, визнані безхазяйними, товари, за якими не звернувся власник до кінця строку зберігання, і товари, що за правом успадкування чи на інших законних підставах переходять у власність держави;

2) реалізують або передають у володіння (користування чи розпорядження) товари, ввезені на митну територію України зі звільненням від оподаткування до закінчення строку, визначеного законом відповідно до п. 213.3 ПКУ. Тут зазначимо, що у цьому випадку може йтися про підакцизні товари, призначені для офіційного користування дипломатичними представництвами і консульствами іноземних держав та для особистого використання членами таких представництв (установ) виходячи з принципу взаємності стосовно кожної окремої держави. Такі товари звільняються від оподаткування — за пп. 213.3.2 Кодексу. А в разі їх реалізації акциз сплачується вищезазначеними платниками не пізніше дати такої реалізації одночасно зі сплатою ПДВ за ставками, чинними на момент подання митної декларації при ввезенні.

Також акцизний збір сплачують особи:

1) на яких покладено дотримання вимог митних режимів, що передбачають звільнення від оподаткування1, — у разі порушення таких вимог;

1 До таких режимів підпунктом 213.3.3 ПКУ віднесено митні режими: транзиту, митного складу, знищення або руйнування, відмови на користь держави, магазину безмитної торгівлі, тимчасового ввезення, переробки на митній території України.

2) відповідальні за виконання умов щодо цільового використання товарів, на які встановлено ставку податку 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту, 0 євро за 1000 кг нафтопродуктів, — у разі порушення таких умов;

3) на яких покладено виконання умов щодо цільового використання цих товарів — у разі порушення умов цільового використання товарів, що не підлягають оподаткуванню/звільняються від оподаткування.

Одразу ж зазначимо, що обкладення акцизним податком не має принципових відмінностей від обкладення акцизним збором. Далі розглянемо особливості оподаткування з 1 січня 2011 року алкогольних напоїв і тютюнових виробів.

По-перше, змінено порядок реєстрації суб'єктів господарювання, які здійснюють виробництво і торгівлю спиртом етиловим, коньячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами. Згідно з п. 9.9 Закону про ліцензування така діяльність підлягає ліцензуванню. I відповідно до ст. 6 Закону №481 особи, що виробляють спирт етиловий, коньячний і плодовий, спирт етиловий ректифікований виноградний, спирт етиловий ректифікований плодовий, алкогольні напої та тютюнові вироби, повинні були подавати до органу ДПС за своїм місцезнаходженням копію ліцензії у 5-денний строк з дня її отримання. Відтепер цей порядок змінено: Законом №27561 цю статтю вилучено з Закону №481. I згадані суб'єкти господарювання з 1 січня 2011 року відповідно до п. 212.3 ПКУ реєструються податковим органом на підставі отриманої від органу ліцензування інформації2. Одночасно з цим скасовано застосування до суб'єктів господарювання фінансових санкцій у розмірі 1700 грн за несвоєчасну реєстрацію платниками цього податку. Iнші платники (тобто ті, хто провадить неліцензовану діяльність) підлягають обов'язковій реєстрації платниками акцизу в податковій інспекції за місцем своєї держреєстрації у місячний строк з дня початку господарської діяльності.

I ще нововведення: відповідно до ч. 11 ст. 15 Закону №481, роздрібна торгівля столовими винами не потребуватиме ліцензування (зміни внесено п. 24 Закону №2756).

По-друге, істотно збільшено мінімальний штраф за оптову та роздрібну торгівлю коньяком, алкогольними напоями, горілкою, лікеро-горілчаними виробами та вином за цінами, нижчими від мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін на такі напої3. Нагадаємо, цей штраф, встановлений ч. 2 ст. 17 Закону №481, становить 100% вартості отриманої партії товару, розрахованої виходячи з мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін, але з 1 січня 2011 року — не менше 5000 грн4. Крім того, вводяться додаткові підстави для застосування фінансових санкцій, а саме:

1) за вивезення спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів з території акцизного складу (відповідно до пп. 14.1.6 ПКУ) або транспортування такої продукції без відмітки представника податкового органу на товарно-транспортній накладній про погодження відпуску — 200% від вартості вивезеної або транспортованої продукції, але не менше 15000 грн;

2) за реалізацію (передачу) тютюново-ферментаційними заводами ферментованої тютюнової сировини лише на експорт або виробникам тютюнових виробів накладається штраф у розмірі 50% від вартості партії відвантаженого товару.

По-третє, позитивним моментом для платників є те, що нарахування, сплату й адміністрування акцизного податку (у т. ч. обіг податкових векселів і акцизних марок) регулюють не численні закони, а лише розділ VI ПКУ і Закон №481. Тож з 01.01.2011 р. платникам стало набагато зручніше керуватися нормами законодавства. I це чи не єдиний позитивний момент для них.

Крім того, відповідно до п. 4 розділу ХIХ «Прикінцеві положення» ПКУ щороку до 1 червня Кабмін має вносити до Верховної Ради проект закону про зміни ставок акцизу, визначених в абсолютних значеннях, — з урахуванням індексів споживчих цін та індексів цін виробників промислової продукції.

Маркування

Відповідно до пп. 14.1.107 ПКУ, акцизними марками маркують алкогольні напої та тютюнові вироби — для підтвердження сплати акцизного податку і легальності ввезення та реалізації на території України цих виробів. При цьому плата за марки вноситься вітчизняними виробниками та імпортерами алкогольних напоїв і тютюнових виробів за покриття витрат з виробництва, зберігання та реалізації марок акцизного податку. Розмір плати за марки акцизного податку встановлюється Кабміном. На виконання п. 226.3 ПКУ Кабмін затвердив Положення №12515. У ньому містяться вимоги до виробництва, зберігання, продажу акцизних марок для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів після набрання чинності ПКУ. Порівнюючи Положення №1251 з раніше чинним Положенням від 23.04.2003 р. №567, відразу зазначимо, що кардинальних змін у новому документі немає. Як і раніше, марки виготовляються на замовлення ДПС державним спеціалізованим підприємством Мінфіну і продаються суб'єктам господарювання, які відповідно до законодавства є платниками акцизного податку з алкогольних напоїв і тютюнових виробів. Своєю чергою, виробники та імпортери алкогольних напоїв і тютюнових виробів щомісяця подають до органу ДПС такі документи, які є підставою для одержання акцизних марок:

1) попередню заявку-розрахунок про потребу в марках за їх видами (для імпортера — 3 примірники6) за формою, встановленою ДПС;

1 Закон прийнято у зв'язку з прийняттям ПКУ і набрав чинності з 01.01.2011 р.

2 Такі відомості орган ліцензування повинен подати до податкової інспекції за місцезнаходженням платника у 5-денний строк з дати видачі ліцензії.

3 Мінімальні оптово-відпускні ціни на алкогольні напої — ціни, які визначаються за кодами виробів УКТ ЗЕД за 1 літр 100-відсоткового спирту, обраховані виходячи з найнижчої оптової ціни на вітчизняну або контрактної вартості на імпортну продукцію та податків і зборів, які відповідно до чинного законодавства підлягають сплаті з одиниці продукції вітчизняними виробниками й імпортерами, та з урахуванням вартості тари (ст. 1 Закону №481). Встановлюються Кабміном.

4 До 31.12.2010 р. мінімальний штраф дорівнював 1000 грн.

5 Постановою КМУ від 27.12.2010 р. №1251 (якою затверджено Положення №1251) також скасовано Постанову КМУ від 23.04.2003 р. №567, якою було затверджено Положення про виробництво, зберігання, продаж марок акцизного збору з голографічними захисними елементами і маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

6 Один примірник заявки-розрахунку залишається у продавця марок, другий (з відміткою продавця марок про сплату податку) — повертається імпортеру для передачі митному органу, третій (з відміткою продавця марок про одержання заявки-розрахунку) — залишається у покупця марок (імпортера).

2) платіжний документ на перерахування плати за марки з відміткою банку (для імпортера — додатково платіжку про сплату податку до відповідного бюджету);

3) звіт про використання марок, придбаних у попередньому місяці, — у 2-х примірниках (один залишається в податківців, другий (з відміткою органу ДПС) — у платника податку). Його форма також встановлюється ДПС;

4) для алкогольних напоїв, при виробництві яких використовується спирт етиловий неденатурований, — довідку про сплату суми податку, яка розрахована за ставками для готової продукції.

Органу ДПС забороняється вимагати від імпортерів додаткові документи для видачі марок акцизного податку, якщо вони не передбачені ст. 226 ПКУ.

Виробники алкогольних напоїв, для виробництва яких використовується спирт етиловий неденатурований, визначають необхідну кількість марок виходячи зі суми сплаченого податку. Для інших виробників алкогольних напоїв та тютюнових виробів потреба у марках визначається з урахуванням планових щомісячних обсягів реалізації продукції.

Тут зазначимо, що Положення №1251 багато в чому дублює окремі норми ст. 226 ПКУ, але водночас містить конкретний механізм регулювання виробництва, продажу марок, вимоги до обліку їх використання, умови повернення, а також вимоги щодо маркування алкогольних напоїв та тютюнової продукції.

Положення №1251 забороняє (п. 24):

1) ввозити на митну територію України, зберігати, транспортувати, приймати на комісію з метою продажу та продавати на митній території України марковані з порушенням вимог цього Порядку алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

2) підприємствам-виробникам алкогольних напоїв та тютюнових виробів вітчизняного виробництва експортувати підакцизні товари, марковані вітчизняними марками встановленого зразка, або реалізовувати їх магазинам безмитної торгівлі.

Відповідно до п. 29 Положення №1251 невикористані марки (якщо їх не пошкоджено) приймаються продавцем (відповідним органом ДПС). При цьому сплачена сума акцизного податку відшкодовується платникам або за їх бажанням зараховується у рахунок майбутніх платежів — з розрахунку кількості фактично повернутих марок, крім суми акцизного податку, внесеної у рахунок погашення податкового векселя. Марки, які не можуть бути використані через невідповідність зазначеної на них суми акцизу чинній ставці податку на дату розливу продукції, повертаються платниками і підлягають знищенню у місячний строк після зміни ставки податку. При цьому вартість марок не відшкодовується.

Використання старих акцизних марок

До 1 січня 2012 р. для маркування спиртних напоїв, одержаних шляхом перегонки виноградного вина або вичавок винограду, що класифікуються згідно з УКТЗЕД за кодами 2208 20 12 00, 2208 20 62 00, можуть використовуватися марки із зазначенням суми акцизного податку за ставкою, що була встановлена на 1 січня 2010 р. Законом України від 25.12.2008р. №797-VI «Про внесення змін до деяких законів України з питань оподаткування». У цьому випадку до 1 січня 2012 року такий спиртний напій вважається маркованим зазначеними марками відповідно до законодавства, а до його виробника або до його продавця не застосовується фінансова або інша відповідальність, установлена законом за невідповідність між сумою акцизного збору, яка підлягає сплаті згідно з Законом №797, та сумою, зазначеною на акцизній марці (тільки для такого спиртного напою), придбаній (оплаченій) до дня набрання чинності цим Законом.

Щодо повернення марок, то чинне Положення (між іншим, як і старе Положення №567) не врегульовує ситуації з поверненням органу ДПС марок старого зразка, якщо (як це не раз відбувалося) будуть затверджені нові марки або нові ставки акцизного податку.

Крім того, Положенням №1251 встановлено також зразки марок та їхню вартість:

1) розмір плати за одну марку акцизного податку для алкогольних напоїв становить 0,103 грн, для тютюнових виробів — 0,055 грн;

2) марки для алкогольних напоїв та тютюнових виробів імпортного виробництва мають фіолетовий колір, вітчизняного — зелений.

Відповідно до п. 226.6 ПКУ, маркуванню підлягають усі алкогольні напої з вмістом спирту етилового понад 8,5 відсотка об'ємних одиниць. Вироблені в Україні алкогольні напої з вмістом спирту етилового від 1,2 до 8,5 відсотка об'ємних одиниць не маркуються. З цього приводу зауважимо, що напої з вмістом спирту до 1,2 відсотка об'ємних одиниць не належать до алкогольних!

Відповідно до п. 20 Положення №1251 вважаються немаркованими алкогольні напої і тютюнові вироби з підробленими марками або марковані з порушенням вимог цього Положення та/або марками, що не видавалися безпосередньо виробнику або імпортеру зазначеної продукції. Якщо алкогольні напої марковані марками, на яких проставлено суму акцизу, що не відповідає чинним ставкам податку на дату розливу продукції, міцності продукції та місткості тари, така продукція також вважається немаркованою.

Не підлягають маркуванню:

1) алкогольні напої і тютюнові вироби, які реалізуються вітчизняними виробниками магазинам безмитної торгівлі — за прямими договорами. При цьому переміщення таких підакцизних товарів здійснюється під митним контролем (із застосуванням заходів гарантування доставки);

2) алкогольні напої і тютюнові вироби, які ввозяться в Україну і розміщуються у митному режимі магазину безмитної торгівлі;

3) еталонні або тестові зразки тютюнових виробів, які не призначені для продажу вроздріб і ввозяться на митну територію України акредитованими державними випробувальними лабораторіями та/або суб'єктами господарювання, які мають ліцензії на право виробництва відповідної продукції, для проведення досліджень чи випробувань (калібрування лабораторного обладнання, дегустації, вивчення фізико-хімічних показників тютюнових виробів, дизайну упаковки).

Податковий вексель

Відповідно до пп. 14.1.176 ПКУ, податковий вексель — це простий вексель, авальований банком, що видається векселедавцем1: до отримання з акцизного складу спирту етилового, до отримання з нафтопереробного підприємства нафтопродуктів або до ввезення нафтопродуктів на митну територію України і є забезпеченням виконання ним зобов'язання сплатити суму акцизного податку у строк, визначений відповідними положеннями ПКУ. Обов'язки з погашення податкового векселя не можуть передаватися іншим особам незалежно від їх відносин з векселедавцем.

1 Відповідно до пп.14.1.22 ПКУ, векселедавець для цілей розділу VI є суб'єкт господарювання — виробник, який одержує з нафтопереробного підприємства або ввозить на митну територію України нафтопродукти для їх використання в якості сировини для виробництва продукції, зазначеної у статті 229 ПКУ.

Податковий вексель може бути виданий:

а) підприємствам первинного виноробства, які є виробником виноградних, плодово-ягідних та інших виноматеріалів і сусла;

б) виробникам лікарських засобів.

При експорті підакцизних товарів (продукції) сума податку для погашення податкового векселя визначається з урахуванням обсягів відвантаженої на експорт продукції (на підставі належним чином оформленої ВМД). За користування податковим векселем не нараховуються відсотки або інші види плати, передбачені законодавством для інших видів векселів. Якщо податковий вексель вчасно не погашається, векселедержатель (в особі податкового органу за місцем реєстрації векселедавця) вчиняє протест такого векселя у неплатежі та протягом одного робочого дня з дати вчинення протесту звертається до банку-аваліста з опротестованим векселем. Наступного операційного дня банк-аваліст зобов'язаний переказати суму, зазначену в цьому векселі, векселедержателю (тобто податковому органу). Забороняється часткове погашення податкового векселя після закінчення строку, на який його видано. Наступний вексель може бути виданий банком-авалістом суб'єкту господарювання лише у разі повного погашення векселя, строк сплати за яким настав!

Контроль

Відповідно до ст. 228 ПКУ, органи ДПС здійснюють контроль за сплатою податку на митній території України, а також — за наявністю марок акцизного податку на пляшках (упаковках) алкогольних напоїв і на пачках (упаковках) тютюнових виробів під час їх транспортування, зберігання та продажу.

Під час ввезення таких товарів на митну територію України контроль здійснюють митні органи. Якщо виявлено факт відсутності марок встановленого зразка на цих підакцизних товарах, контролюючі органи вилучають їх з вільного обігу та подають відповідні матеріали до суду для винесення постанови про їх вилучення у дохід держави (конфіскацію). Конфісковані спирт етиловий та алкогольні напої підлягають знищенню або промисловій переробці, а тютюнові вироби — знищенню у порядку, встановленому Кабміном. При виявленні недостачі марок в їх покупця (у зв'язку з їх розкраданням, знищенням, маркуванням алкогольних напоїв і тютюнових виробів, призначених для продажу на експорт тощо) виробники такої продукції несуть повну майнову відповідальність у розмірі розрахункової суми податку, яка повинна бути сплачена до бюджету в разі реалізації підакцизних товарів, для маркування яких придбавалися акцизні марки.

Алкогольні напої і спирти

До алкогольних напоїв підпунктом 14.1.5 ПКУ віднесено «продукти, одержані шляхом спиртового бродіння цукровмісних матеріалів або виготовлені на основі харчових спиртів з вмістом спирту етилового понад 1,2 відсотка об'ємних одиниць, які зазначені у товарних позиціях 2204, 2205, 2206, 2208 згідно з УКТ ЗЕД». Для них є свої особливості обкладення акцизним податком.

Акцизні склади

Нагадаємо, що для запобігання незаконного обігу алкогольних напоїв і спиртів їх виробництво здійснюється за наявності внесених до Єдиного реєстру місць зберігання спирту. При цьому (відповідно до ч. 5 ст. 2 Закону №481) «приміщення, в яких здійснюється виробництво спирту етилового, та місця зберігання спирту, розташовані на державному підприємстві, яке виробляє спирт етиловий, вважаються акцизним складом». До таких складів також прирівняно виробничі приміщення на території суб'єкта господарювання, де виробляються (обробляються, переробляються) горілка та лікеро-горілчані вироби, складські приміщення, в яких зберігаються (одержуються чи відправляються) горілка та лікеро-горілчані вироби. На акцизних складах постійно діють представники податкових органів за місцем розташування акцизного складу. Разом з тим, пп. 14.1.6 ПКУ дає таке визначення акцизного складу: це «спеціально обладнані приміщення на обмеженій території, розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників органу державної податкової служби розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів». Розпорядником акцизного складу є суб'єкт господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку. Орган ДПС за місцезнаходженням акцизного складу призначає свого постійного представника на такому складі.

При цьому представник органу податкової служби:

1) здійснює постійний безпосередній контроль за дотриманням встановленого порядку виробництва, зберігання, за відпуском та обліком спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, контролює сплату податку за даними бухобліку акцизного складу, вживає заходів для недопущення порушення законодавства;

2) контролює облік, зберігання та використання акцизних марок і маркування продукції, а також надходження і витрачання сировини, яка використовується для виробництва спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, і кількість виготовленої продукції.

Представник органу ДПС на акцизному складі здійснює контроль за обчисленням та сплатою акцизного податку, бере участь у проведенні інвентаризації сировини, спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів і марок акцизного податку. Розпорядок його роботи повинен відповідати режиму роботи акцизного складу (який встановлюється розпорядником складу).

Такий представник призначається наказом керівника податкового органу. У наказі, зокрема, визначаються режим роботи представника — з урахуванням режиму роботи акцизного складу, умови його роботи на складі для забезпечення ефективності контролю. Копія наказу надсилається розпоряднику акцизного складу, який зобов'язаний видати у 3-денний строк відповідний наказ, передбачивши створення належних умов для ефективної роботи представника.

Зауважимо, що усі документи, на підставі яких здійснюється відпуск горілки та лікеро-горілчаних виробів, підлягають обов'язковій перевірці представником ДПС. А транспортування цих напоїв, відвантажених з акцизного складу, без товарно-транспортних накладних з відміткою такого представника заборонено.

База оподаткування

Для алкогольних напоїв і спиртів база оподаткування визначається відповідно до ст. 214 ПКУ із застосуванням ставок, визначених ст. 215 ПКУ. Звертаємо увагу на п. 214.6 Кодексу, яким встановлено таке: якщо виробником у процесі виробництва допущено наднормативні втрати спирту етилового, коньячного і плодового, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, спирту-сирцю виноградного, спирту-сирцю плодового та алкогольних напоїв, «базою оподаткування є вартість (кількість) цих товарів, які можна було б виробити з наднормативно втрачених товарів (продукції)». Норми втрат встановлюються центральним органом виконавчої влади, затвердженим Кабміном.

Ставки акцизу

На спирт етиловий та інші спиртові дистиляти та алкогольні напої збільшено ставки акцизного податку таким чином (див. таблицю).

Таблиця

Порівняння ставок акцизу на спирти та алкогольні напої

Код товару за УКТ ЗЕД
Опис товару згідно з УКТ ЗЕД
Одиниця виміру
Ставки податку з 01.01.2011 р. — пп. 215.3.1 ПКУ
2204 (крім 2204 10, 2204 21 10 00, 2204 29 10 00) Вина натуральні з доданням спирту та міцні (кріплені)
Грн/л
2,14 (збільшено на 0,14)
2204 10,
2204 21 10 00,
2204 29 10 00
Вина ігристі
Вина газовані
Грн/л
3,10 (збільшено на 0,20)
2205 Вермути та інші вина виноградні натуральні з доданням рослинних або ароматизувальних екстрактів
Грн/л
2,14 (збільшено на 0,14)
2206 00
(крім 2206 00 31 00, 2206 00 51 00, 2206 00 81 00 — сидр і перрі (без додавання спирту)
Iнші зброджені напої (наприклад, сидр, перрі (грушевий напій), напій медовий); суміші із зброджених напоїв та суміші зброджених напоїв з безалкогольними напоями, в іншому місці не зазначені (з доданням спирту)
Грн/л 100-відсоткового спирту
42,12 (збільшено на 2,72)
2206 00 31 00
2206 00 51 00
2206 00 81 00
Сидр і перрі (без додання спирту)
Грн/л
0,42 (збільшено на 0,03)
2207 Спирт етиловий, неденатурований, з концентрацією спирту 80 об.% або більше; спирт етиловий та інші спиртові дистиляти та спиртні напої, одержані шляхом перегонки, денатуровані, будь-якої концентрації
Грн/л 100-відсоткового спирту
42,12 (збільшено на 2,72)
2208 Спирт етиловий, неденатурований з концентрацією спирту менш як 80 об. %; спиртові дистиляти та спиртні напої, одержані шляхом перегонки, лікери та інші напої, що містять спирт*
Грн/л 100-відсоткового спирту
42,12 (збільшено на 2,72)
* На спиртові дистиляти та спиртні напої, одержані шляхом перегонки виноградного вина або вичавок винограду (коди 2208 20 12 00, 2208 20 62 00), встановлено такі ставки акцизного податку:
— 20 грн за 1 літр 100-відсоткового спирту — з 1 січня до 31 грудня 2011 р.;
— 27 грн за 1 літр 100-відсоткового спирту — з 1 січня до 31 грудня 2012 р.;
з 1 січня 2013 р. застосовується ставка акцизного податку, визначена пп. 215.3.1 ПКУ.

А от на пиво солодове (код 2203 00)1 та вина виноградні натуральні (код 2204, крім 2204 10, 2204 21 10 00, 2204 29 10 00) ставка акцизу не змінилася. Вона і далі становитиме 0,74 грн/л2 та 0,01 грн/л відповідно. Крім того, виноматеріали виноградні (код 2204 30), які мали нульову ставку акцизу відповідно до Закону №1783, вилучено із переліку підакцизних товарів за пп. 215.3.1 ПКУ. Таким чином, з 01.01.2011 р. нульова ставка акцизу не застосовується:

1) для ввезеного в Україну коньячного спирту, а також виробленого в Україні коньячного спирту та спирту етилового ректифікованого виноградного, які використовуються при виробництві коньяків (бренді) і вин (раніше передбачалася абз. 6 ст. 2 Закону №178);

1 Відповідно до пп. 14.1.144 ПКУ, пиво — це насичений діоксидом вуглецю пінистий напій, отриманий під час бродіння охмеленого сусла пивними дріжджами, який зазначений у товарній позиції 2203 згідно з УКТ ЗЕД.

2 Ставку було запроваджено статтею 1 Закону України від 11.07.96 р. №313/96-ВР «Про ставки акцизного збору і ввізного мита на деякі товари (продукцію)», з 01.07.2010 р. її розмір становить 0,74 грн/л.

3 Закон від 07.05.96 р. №178/96-ВР «Про ставки акцизного збору на спирт етиловий та алкогольні напої». Втратив чинність з 01.01.2011 р.

2) для коньячного спирту, реалізованого підприємством, що має ліцензію на його виробництво, іншому підприємству, яке має таку саму ліцензію або ліцензію на виробництво коньяку (раніше передбачалася абз. 7 ст. 2 Закону №178).

Зауважимо: реалізація виготовлених в Україні товарів, що використовуються як сировина для виробництва підакцизної продукції, і тепер звільнятиметься від оподаткування (пп. 213.3.5 ПКУ).

Податковий вексель

Щоб отримати з акцизного складу для переробки на алкогольні напої (крім виноматеріалів) спирт етиловий неденатурований, суб'єкт господарювання — розпорядник акцизного складу (згідно зі ст. 225 ПКУ) повинен сплатити акциз або подати органу ДПС за своїм місцезнаходженням податковий вексель (який є забезпеченням виконання зобов'язання такого платника у строк до 90 календарних днів, починаючи від дня видачі податкового векселя, сплатити суму податку, розраховану за ставками для цієї продукції). Як бачимо, починаючи з 1 січня 2011 р. строк дії податкового векселя скоротився удвічі! Але для підприємств первинного виноробства та виробників лікарських засобів цей строк і далі становить 180 календарних днів.

Видача податкового векселя здійснюється до моменту отримання спирту етилового з акцизного складу. Зазначимо: під час отримання підприємством-векселедавцем спирту етилового неденатурованого здійснюється розрахунок акцизного податку виходячи з фактично отриманої кількості спирту. Підтвердженням фактичної кількості отриманого спирту є акт, складений у момент його одержання за участю представника ДПС на акцизному складі. Акт є підставою для коригування вже сплаченої суми податку або наданого податкового векселя із зазначенням остаточної суми податку, яка підлягає сплаті. Скоригована у податковому векселі сума податку частково сплачується у разі придбання марок акцизного податку у період дії такого векселя. Вексель вважається погашеним векселедавцем за умови сплати повної суми податку у строк, визначений у податковому векселі.

Погашення податкового векселя

Сума податку, на яку погашається вексель, визначається виходячи з фактично отриманої кількості спирту (згідно з актом) та ставок податку на готову продукцію, зменшується на суму податку, розраховану виходячи з фактично втраченої кількості спирту етилового при транспортуванні та зберіганні, у процесі виробництва готової продукції у межах норм, затверджених у встановленому порядку, а також фактично повернутого невиправного браку. Розрахунок суми зменшення податку проводиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Пункт 225.5 ПКУ

Платникам акцизу слід мати на увазі, що виноматеріали, які реалізуються підприємствам вторинного виноробства для виробництва готової продукції, не є об'єктом оподаткування. В інших випадках реалізація виноматеріалів оподатковується за ставками податку на виноробну продукцію, встановленими пп. 215.3.1 Кодексу.

Особливості оподаткування спирту етилового

До отримання з акцизного складу спирту етилового неденатурованого і денатурованого (спирту технічного), біоетанолу, що використовуються для виробництва окремих видів продукції та на які встановлено нульову ставку податку, видається податковий вексель на суму податку, нарахованого на обсяг спирту, що отримується виходячи зі ставки, визначеної у п. 215 ПКУ. При цьому, відповідно до пп. 229.1.10 ПКУ, порядок випуску, обігу і погашення податкових векселів, виданих до отримання з акцизного складу спирту етилового (що використовується суб'єктами господарювання для виробництва окремих видів продукції), встановлюється Кабміном.

Відповідно до пп. 229.1.1 ПКУ, акцизний податок справляється за ставкою 0 гривень за 1 літр 100-від-соткового спирту зі:

1) спирту етилового, який використовується:

— підприємствами первинного та змішаного виноробства для виробництва виноградних та плодово-ягідних виноматеріалів і сусла;

— для виробництва лікарських засобів (у т. ч. компонентів крові і виготовлених із них препаратів), крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів;

2) спирту етилового денатурованого, який реалізується суб'єктам господарювання з метою його використання як сировини для виробництва продуктів органічного синтезу, які не містять у своєму складі більш як 0,1% залишкового етанолу.

У разі нецільового використання спирту етилового, отриманого як сировина для виробництва вказаної продукції, із суб'єктів господарювання справляється «штраф у розмірі, який обчислюється виходячи з обсягів використаних не за призначенням спирту етилового та біоетанолу та ставки акцизного податку, передбаченої пунктом 215.3 статті 215 цього Кодексу, збільшеної в 1,5 разу».

На підприємствах, де використовують спирт за нульовою ставкою, встановлюються податкові пости, порядок роботи яких визначається центральним органом ДПС. А підприємствам, які є одночасно виробниками біоетанолу та біопалива на його основі, податковий вексель не оформляється (пп. 229.1.16 ПКУ).

Податковий вексель вважається погашеним у разі документального підтвердження факту цільового використання спирту етилового для виробництва продукції, визначеної у пп. 229.1.1 цієї статті.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України.
  • Закон №2756 — Закон України від 02.12.2010 р. №2756-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України».
  • Закон №481 — Закон України від 19.12.95 р. №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів».
  • Закон про ліцензування — Закон України від 01.06.2000 р. №1775-III «Про ліцензування певних видів господарської діяльності».
  • Положення №1251 — Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, затверджене постановою КМУ від 27.12.2010 р. №1251.

Наталія КУЦМІДА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру