• Посилання скопійовано

Що нового

Направлення на фактичну перевірку складається окремо на кожен об'єкт перевірки та на кожного перевіряльника

! СГД

Податковим кодексом поряд із проведенням планових та позапланових перевірок надано право проводити фактичні перевірки, спрямовані на припинення порушення законодавства з питань, віднесених до відання податкових органів.

Перелік підстав, за наявності яких дозволено проводити фактичні перевірки, наведено у п. 80.2 Податкового кодексу.

В основному фактичні перевірки проводитимуться з питань контролю за касовими операціями, виробництвом та обігом підакцизних товарів, наявністю ліцензій, свідоцтв про держреєстрацію та належним оформленням трудових відносин.

Оскільки фактичні перевірки здійснюються без попередження платника податків та за умови пред'явлення направлення на перевірку, ДПАУ в листі від 28.01.2011 р. №2337/7/23-7017/125 звертає увагу на оформлення документів на такі перевірки.

1. Наказ керівника ДПI на проведення фактичної перевірки складається окремо на кожного госпсуб'єкта із зазначенням переліку його господарських об'єктів (за наявності), які підлягають перевірці, а також з зазначенням посад та прізвищ посадових осіб, які проводитимуть перевірку.

2. Направлення на проведення такої перевірки складається окремо щодо кожного суб'єкта чи об'єкта, який підлягає перевірці згідно з наказом на проведення фактичної перевірки, а також окремо на кожного перевіряльника.

Таким чином, непред'явлення платникові податків направлення на проведення перевірки або пред'явлення направлення, оформленого з порушенням вимог абз. 1 п. 81.1 Податкового кодексу, є підставою для недопущення до проведення фактичної перевірки, зокрема, за відсутності зазначення в направленні реквізитів наказу керівника ДПАУ та зазначення у направленні кількох перевіряльників на один об'єкт чи суб'єкт перевірки.

Лист ДПАУ від 28.01.2011 р. №2337/7/23-7017/125


НБУ хоче поширити використання гривні в міждержавних розрахунках

! Суб'єктам ЗЕД

Нацбанк нагадує, що наприкінці 2010 р. скасовано низку обмежень у сфері валютного регулювання, прийнятих з метою попередження кризових явищ у банківській сфері. Зокрема, відновлено режим функціонування кореспондентських рахунків банків-нерезидентів у гривнях (Постанова НБУ від 14.12.2010 р. №543).

У зв'язку зі стабілізацією ситуації на валютному ринку України Нацбанк вважає за необхідне вжити заходів, спрямованих на поширення використання нацвалюти в міждержавних розрахунках.

Тож НБУ рекомендує уповноваженим банкам у процесі роботи з клієнтами пропонувати їм використання нацвалют держав — учасниць СНД як розрахункових валют для обслуговування розрахунків у межах торговельного обороту.

Більш інтенсивне використання нацвалют у розрахунках резидентів за експортно-імпортними договорами з нерезидентами може сприяти зниженню транзакційних витрат госпсуб'єктів, а також скороченню потреби економіки в інвалюті та зменшенню тиску на обмінний курс гривні.

Лист НБУ від 17.02.2011 р. №13-117/741-2634


Порядок оподаткування операцій з продажу об'єктів нерухомості фізособами

! Фізособам — власникам нерухомості

ДПАУ роз'яснила оподаткування операцій з продажу (обміну) об'єктів нерухомого майна.

Так, частина доходів від операцій з майном, розмір якої визначається згідно з положеннями ст. 172 — 173 Податкового кодексу, включається до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника і є базою обкладення ПДФО.

Дохід, отриманий платником від продажу протягом звітного податкового року більш як одного з об'єктів нерухомості, підлягає оподаткуванню за ставкою 5% (п. 172.2 ст. 172 Податкового кодексу).

Сума податку визначається та самостійно сплачується через банківські установи особою, що продає або обмінює з іншою фізособою нерухомість, до нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу, міни (пп. «а» п. 172.5 ст. 172 Кодексу).

При проведенні операцій з продажу (обміну) об'єктів нерухомості між фізособами нотаріус посвідчує відповідний договір за наявності оціночної вартості такого нерухомого майна і документа про сплату до бюджету стороною (сторонами) ПДФО. Порядок визначення оціночної вартості нерухомості та об'єктів незавершеного будівництва, що продаються (обмінюються), визначається КМУ (п. 172.11 ст. 172 Кодексу).

Лист ДПАУ від 28.12.2010 р. №8551/М/17-0714


Уряд затвердив порядок звільнення від ПДВ послуг з харчування дітей та учнів

! Платникам ПДВ

Уряд затвердив Постанову про Порядок надання послуг з харчування дітей у дошкільних, учнів у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах, операції з надання яких звільняються від обкладення податком на додану вартість.

Відповідно до Порядку, від обкладення податком на додану вартість звільняються операції з надання послуг з харчування дітей у дошкільних, учнів у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах у межах затверджених норм харчування у ваговому вимірі, а для тих учнів, для яких не встановлено норми харчування у вазі продуктів, — у межах визначеної грошової норми.

У дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах харчування окремих категорій дітей, учнів здійснюється за бюджетні кошти, згідно з нормами певних продуктів харчування в грамах.

Визначено суворі вимоги до тих, хто надає послуги з харчування учнів: вони обов'язково мають бути відображені в угоді з навчальним закладом.

Постанова КМУ від 02.02.2011 р. №116
набере чинності з дня опублікування (станом на 22.02.2011 р. не опублікована)


ДМСУ затвердила Порядок застосування автоматизованої системи оцінки ризиків

! Суб'єктам ЗЕД

Оцінка ризику за ВМД за допомогою автоматизованої системи аналізу і управління ризиками (далі — АСАУР) здійснюється шляхом перевірки електронної копії ВМД. Така перевірка проводиться в автоматизованому режимі після приймання ВМД до митного оформлення і внесення її електронної копії до бази даних митного органу. За наслідками оцінки ризику формується перелік необхідних митних процедур.

Якщо при подальшому проведенні митного контролю і митного оформлення встановлюється порушення, що не дає можливості закінчити митне оформлення за конкретною ВМД, дані про це вносяться до бази даних митного органу із зазначенням причини незавершення оформлення.

По суті, застосування АСАУР має сприяти спрощенню і прискоренню митного оформлення і митного контролю, як цього вимагають міжнародні нормативні акти, до яких приєдналася Україна, зокрема Міжнародна конвенція про спрощення і гармонізацію митних процедур.

Наказ ДМСУ від 13.12.2010 р. №1467
набере чинності з дня опублікування (станом на 22.02.2011 р. не опублікований)


На думку ДПАУ, новостворена юрособа не може бути платником ПДВ

! Новоствореним госпсуб'єктам

ДПАУ в листі від 14.02.2011 р. №4021/7/16-1417 розглянула питання проведення процедури реєстрації особи як платника ПДВ та її анулювання.

1. Обов'язкова реєстрація платником ПДВ. ДПАУ з посиланням на відповідні положення Податкового кодексу вказує на те, що особа (у т. ч. і новостворена), крім особи, яка є платником єдиного податку, зобов'язана зареєструватись як платник ПДВ після досягнення 300 тис. грн (без ПДВ). При цьому, якщо раніше при плануванні здійснення операцій на зазначену суму дозволялася реєстрація платником ПДВ, то тепер укладення цивільно-правових угод (договорів) на постачання товарів/послуг у сумі, що перевищує 300 тис. грн (без ПДВ), чи наявність наміру в особи здійснювати діяльність, за результатами якої буде перевищено обсяг операцій у сумі 300 тис. грн, не є підставою для реєстрації.

2. Добровільна реєстрація платником ПДВ. Якщо обсяг операцій менший від 300 тис. грн (без ПДВ), але більший за 150 тис. грн (без ПДВ), то особа може зареєструватися платником ПДВ на добровільних засадах шляхом подання заяви. При цьому, наприклад, якщо заяву подано у січні 2011 р., обчислення відповідних обсягів постачання товарів/послуг іншим платникам ПДВ здійснюється з січня 2010 р. по грудень 2010 р. У заяві особа може обрати бажаний (запланований) день реєстрації як платника ПДВ.

3. Анулювання реєстрації платником ПДВ. Юридичні особи, які обрали спрощену систему оподаткування за ставкою єдиного податку 6%, реєструються та анулюється їх реєстрація платниками податку в порядку, визначеному Податковим кодексом. Зазначимо, що ДПАУ в листі не згадує про те, що новостворені підприємства реєструються платниками ПДВ за умови обрання ставки 6% єдиного податку.

Таким чином, новостворені госпсуб'єкти взагалі позбавлені права стати платниками ПДВ, навіть за умови обрання спрощеної системи оподаткування за ставкою 6%+ПДВ.

Лист ДПАУ від 14.02.2011 р. №4021/7/16-1417


Мінпраці рекомендує фізособам-роботодавцям самостійно розробити форму книги реєстрації трудових договорів

! Фізособам-роботодавцям

Мінпраці надало відповідь на запит щодо деяких особливостей застосування законодавства про працю фізособою, що використовує найману працю.

Зокрема розглянуто питання щодо ведення роботодавцем книги реєстрації трудових договорів.

Мінпраці зазначає: ні Порядок реєстрації трудового договору між працівником-фізособою (наказ Мінпраці від 08.06.2001 р. №260), ні Постанова КМУ від 29.10.2009 р. №1168 «Деякі питання застосування законодавства про працю фізичною особою, яка використовує найману працю» не передбачають, що форму книги має затвердити Мінпраці.

Згідно з цим, Мінпраці рекомендує роботодавцю для уникнення можливості виникнення спору про отримання працівником трудового договору самостійно розробити форму книги реєстрації.

Лист Мінпраці від 31.12.2010 р. №283/06/186-10


Затверджено порядок списання ФСС від НВВ безнадійного боргу зі сплати страхових коштів, який виник на 01.01.2011 р.

! Страхувальникам у ФСС НВВ

Правління ФСС від НВВ затвердило Порядок списання Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві безнадійного боргу зі сплати страхових коштів на соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві, нарахованих відповідно до законодавства, що діяло до 1 січня 2011 року.

Постанова ФСС від НВВ від 30.11.2010 р. №29
набере чинності з дня опублікування (станом на 22.02.2011 р. не опублікована)


Є інструкція щодо заповнення декларації з ПДФО!

! Податковим агентам з ПДФО

Податкова нарешті надала для керівництва у роботі довгоочікувані методичні рекомендації з питань заповнення та подання податковими агентами щомісячної форми Податкової декларації з ПДФО.

Нагадаємо, що декларація подається окремо за кожен місяць (податковий період) протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця.

Окрема декларація за календарний рік не подається.

Зазначеними методрекомендаціями встановлюються особливості подання та заповнення, а також проведення коригувань у декларації з ПДФО.

Лист ДПАУ від 17.02.2011 р. №4485/7/17-0217 див. у «ДК» №9/2011 та коментар «ДК».


Затверджено нове положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій

! Неприбутковим організаціям

ДПАУ затвердила Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій (далі — Реєстр).

Для внесення до Реєстру неприбуткових установ та організацій потрібно подати до органу ДПС за своїм місцезнаходженням заяву за формою №1-РН.

За результатами розгляду заяви, установчих документів орган ДПС приймає рішення про:

1) внесення, повторне внесення неприбуткової установи або організації до Реєстру;

2) відмову у внесенні неприбуткової установи або організації до Реєстру;

3) присвоєння неприбутковій установі або організації іншої ознаки неприбутковості.

Таким чином, у разі виникнення змін (доповнень) у даних неприбуткової установи (організації), визначених реєстраційною заявою, такі неприбуткові організації (установи) зобов'язані у 10-денний строк (після їх виникнення) подати до органу ДПС документи із зазначеними змінами (доповненнями) та додаткову реєстраційну заяву з позначкою «зміни» або «доповнення».

Вилучається неприбуткова установа або організація з Реєстру на підставі рішення органу ДПС у разі порушення нею норм Кодексу та інших законодавчих актів про неприбуткові організації, а також за власним рішенням неприбуткової установи (організації). У разі виключення установи (організації) з Реєстру така установа (організація) повертає оригінал рішення про внесення її до Реєстру неприбуткових установ та організацій до органу ДПС.

Наказ ДПАУ від 24.01.2011 р. №37 набирає чинності з 01.04.2011 р.


Як «спрощенці» повинні платити єдиний податок у 2011 році

! Платникам єдиного податку

ДПАУ роз'яснює:

1. Починаючи з 7 лютого 2011 року (з цієї дати Держказначейство відкрило відповідні рахунки) суми єдиного податку, нараховані за звітні періоди 2011 року, будуть сплачуватися платниками до місцевих бюджетів у розмірі 43% від загальної нарахованої суми на рахунки, відкриті за кодами бюджетної класифікації:

— 18050300 для юридичних осіб — платників єдиного податку;

— 18050400 для фізичних осіб — платників єдиного податку.

При цьому єдиний соціальний внесок сплачується на окремий рахунок у порядку, визначеному Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».

2. Оскільки раніше відкриті рахунки (за кодами 16050100 та 16050200) є розподільчими, то будь-які суми, що надходили на них, розподілялися відповідно до вимог Указу: 43% — до місцевих бюджетів, 57% — до фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування. Тому авансові платежі, сплачені платниками єдиного податку на зазначені рахунки до 7 лютого, були розподілені Держказначейством у встановленому раніше порядку.

Якщо до 07.02.2011 р. зазначені авансові платежі сплачувалися у розмірі 43% єдиного податку, то з метою запобігання виникненню недоплат єдиного податку до місцевих бюджетів зазначеній категорії платників слід самостійно доплатити суми раніше сплачених та розмежованих органами Держказначейства авансових внесків до рівня 43% єдиного податку. Кошти повинні бути спрямовані на рахунки, відкриті за кодом бюджетної класифікації:

— 18050300 для платників — юридичних осіб;

— 18050400 для платників — фізичних осіб.

3. Платежі, що підлягають сплаті до бюджету після 07.02.2011 р., вносяться платниками податку в сумі 43% нарахованого єдиного податку на рахунки, відкриті за кодами бюджетної класифікації:

18050300 для платників — юридичних осіб;

18050400 для платників — фізичних осіб.

4. У разі наявності у платника заборгованості з єдиного податку станом на 07.02.2011 р. кошти, спрямовані у рахунок погашення такого податкового боргу, повинні сплачуватися на розподільчі рахунки, відкриті за кодами бюджетної класифікації 18050100 та 18050200, які за економічним змістом є аналогами кодів 16050100 та 16050200, оскільки ці кошти підлягають розподілу за нормативно встановленими пропорціями до місцевого бюджету та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, які діяли у період виникнення цього боргу.

Лист ДПАУ від 14.02.2011р. №4019/7/15-0117 див. у наступних числах «ДК»


Кабмін затвердив суми витрат на відрядження для бюджетників

! Бюджетникам

Урядовці затвердили суми витрат на відрядження державних службовців, а також інших осіб, що скеровуються у відрядження підприємствами (установами та організаціями), які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів. Затверджена постанова прийде на зміну своїй попередниці — Постанові КМУ від 23.04.99 р. №663 «Про норми відшкодування витрат на відрядження в межах України та за кордон» і набере чинності з 01.04.2011 р.

Розмір добових та гранична сума на найм житлового приміщення за добу в межах України не змінилися: 30 грн та не більш як 250 грн. Щодо норм добових на відрядження в інші країни, то вони, як і раніше, наведені у додатку до постанови.

Аналогічна ситуація і зі строком відрядження. Він визначається керівником, але не може перевищувати у межах України 30 календарних днів, за кордон — 60 календарних днів.

За наявності підтвердних документів відрядженому працівникові відшкодовують:

1) зокрема витрати:

— на проїзд (у т. ч. на перевезення багажу, бронювання транспортних квитків) до місця відрядження і назад, а також за місцем відрядження (у т. ч. на орендованому транспорті);

— на оплату вартості проживання у готелях (мотелях), інших житлових приміщеннях;

— на побутові послуги, включені до рахунків на оплату вартості проживання у місцях проживання (прання, чищення, лагодження та прасування одягу, взуття чи білизни), але не більш як 10 відсотків сум добових витрат для держави, до якої відряджається працівник, визначених у додатку 1 до цієї постанови, за всі дні проживання;

— на бронювання місць у готелях (мотелях) у розмірах не більш як 50 відсотків вартості місця за добу;

— на користування постільними речами у поїздах;

— на оформлення закордонних паспортів;

— на оформлення дозволів на в'їзд (віз);

— на обов'язкове страхування та інші документально оформлені витрати, пов'язані з правилами в'їзду та перебування у місці відрядження;

— на оплату службових телефонних розмов;

2) комісійні витрати у разі обміну валюти.

Постанова КМУ від 02.02.2011 р. №98 набирає чинності з 01.04.2011 р.


ДМСУ роз'яснила порядок тимчасового ввезення ТЗ комерційного призначення

! Фізичним особам

Держмитслужба звернула увагу на те, що при здійсненні контролю за тимчасовим ввезенням на митну територію України транспортних засобів громадянами потрібно пам'ятати про пріоритетність норм міжнародних договорів.

Так, нагадаємо, що порядок і умови тимчасового ввезення транспортних засобів на митну територію України громадянами визначено ст. 11 Закону України від 13.09.2001 р. №2681-III. Зокрема, згідно з частиною першою цієї статті тимчасове ввезення транспортних засобів за кодами 87.01, 87.02, 87.03, 87.04, 87.05 УКТ ЗЕД на митну територію України громадянами-резидентами дозволяється строком до одного року після сплати ввізного мита та інших податків (зборів), передбачених законодавством при ввезенні автомобілів.

Разом з цим, згідно з п. 2 ст. 2 Конвенції про тимчасове ввезення, прийнятої 26.06.90 р. у м. Стамбулі (далі — Стамбульська конвенція), режим тимчасового ввезення надається із загальним умовним звільненням від ввізного мита і податків та без застосування ввізних обмежень чи заборон економічного характеру.

Виходячи з даних положень Стамбульської конвенції, громадянин-резидент України може тимчасово в'їжджати на територію України на транспортному засобі, зареєстрованому постійно у відповідних реєстраційних органах іноземних держав, без сплати будь-яких податків і зборів та без застосування до нього ввізних обмежень чи заборон економічного характеру, за умови що зазначений транспортний засіб перебуває у власності (розпорядженні) фізичної (юридичної) особи, яка проживає (зареєстрована) на території іншої держави, та використовується з комерційною метою (платне перевезення осіб або промислове чи комерційне платне або безоплатне перевезення вантажів).

У зв'язку з цим Держмитслужба визначила порядок проведення митних процедур під час здійснення митного контролю та пропуску такого транспортного засобу, якщо він переміщується порожнім (без вантажу), але водій надав для митного контролю всі нижченаведені документи:

1) свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу і посвідчення водія;

2) документи на право власності та користування транспортним засобом;

3) документи, що підтверджують правовідносини водія з особою (підприємством, установою, організацією) — власником транспортного засобу (договір на працевлаштування, установчий, засновницький договір тощо);

4) дорожній лист, виписаний особою, на користь якої громадянин-резидент здійснює свою діяльність, та/або інший документ (посвідчення про відрядження), що свідчить про відрядження водія на митну територію України особою, на користь якої громадянин-резидент здійснює свою діяльність.

Лист ДМСУ від 05.02.2011 р. №09/363-ЕП

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру