Суттєво. Малі виробництва пива подають до органу ліцензування не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним роком, щорічний звіт про обсяги виробництва та/або обігу (у тому числі за операціями з вивезення за межі митної території України) алкогольних напоїв.
! Малим виробникам пива
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм законодавства стосовно обігу алкогольних напоїв, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У зверненні Товариство зазначає, що воно є малим виробником пива.
У зв’язку з набранням чинності 1 жовтня 2024 року наказом Міністерства фінансів України від 18.06.2024 №296 «Про затвердження форми №1-ВП «Звіт про обсяги виробництва та обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах», форми №1-ОП «Звіт про обсяги обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах», порядків їх заповнення та Кодів, одиниць виміру та видів продукції/товару», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.07.2024 за №1011/42356 (далі — Наказ №296) Товариство запитує:
1. Так як Товариство є малим виробником пива і має подавати форму №1-ВП «Звіт про обсяги виробництва та обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах» (далі — Звіт №1-ВП), то за 2024-й рік маєподати дані за повний календарний рік з 01.01.2024 по 31.12.2024 чи звіт має містити виключно дані за період з 01.09.2024 по 31.12.2024?
2. Якщо по обсягам виробництва пива Товариство є малим виробником, терміни подання звітності за 2024-й рік не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним роком, то чи потрібно додатково щомісячно подавати форму №1-ОП «Звіт про обсяги обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах» (далі — Звіт №1-ОП) по товарам/продукції, яка була імпортована чи придбана в інших суб’єктів господарювання та реалізована в рамках ліцензії на оптову торгівлю алкогольними напоями?
3. Якщо Товариство не мало на залишках та в обороті товари по кодам продукції/товарів, наприклад, код продукції/товару 04 «Спирт етиловийсирець» чи код продукції/товару 87 «Інші нікотиновмісні продукти, їх замінники», то чи потрібно вказувати дані коди продукції/товарів в Звіті№1-ВП та Звіті №1-ОП із значеннями «0» по всім графам та всім розділам звітів?
4. Якщо Товариство в вересні 2024 року мало залишок на початок періоду продукції/товару певного кодута реалізував даний залишок підприємству роздрібної торгівлі — на кінець періоду по певному виду продукції/ товару залишок дорівнює «нуль» чи потрібно показувати у звіті 1— ОП за жовтень 2024 даний код продукції/товару у всіх розділах і графах зі значенням «0»?
5. Якщо Товариство як малий виробник пива в середині звітного року перестало бути виробником пива, анулювало ліцензію на виробництво алкогольних напоїв, то в який період повинно подати Звіт №1-ВП — за рік на початку наступного за звітним роком чи одразу по факту анулювання ліцензії?
6. Якщо Товариство є малим виробником пива і протягом звітного року планує перевести виробництво пива на пов’язану юридичну особу, при цьому місяць-два виробництво пива триває для обох підприємств, то як в такому випадку мають подаватися Звіти №1-ВП у обох підприємств, якщо так, то за який період?
7. Якщо Товариство є малим виробником пива, виробники алкогольних напоїв, які мають одночасно ліцензію на оптову торгівлю алкогольними напоями, мають включати такі товари/продукцію в Звіт №1-ВП, але враховуючи, що був імпорт інших кодів продукції/товарів, які не виготовляє, з 01.09.2024 подавав по таким кодам продукції/товарів Звіт №1-ОП, чи потрібно по таким кодам продукції/ товарів подавати інформацію за 2024 рік в Звіті №1-ВП?
Щодо питань 1, 2, 5, 6 та 7
27.07.2024 набрав чинності Закон України від 18.06.2024 №3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі — Закон №3817), крім окремих його норм, які набирають чинності та вводяться в дію у терміни, встановлені пунктом 1 Розділу XII «Прикінцеві положення» Закону №3817, зокрема, набирають чинності та вводяться в дію з 1 січня 2025 року:
п. 28 частини першої ст. 1 Закону №3817, яким надано визначення «Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах»;
ст. 34 «Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах» Закону №3817;
розділ VII «Ліцензування» Закону №3817 (зокрема, ст. 43 Закону №3817, якою регламентовано порядок отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності, крім ліцензій, надання яких здійснюється в автоматичному режимі).
Пунктом 2 Розділу XII «Прикінцеві положення» Закону №3817 установлено, що:
Закон України від 19 грудня 1995 року №481/95-BP «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі — Закон №481) втрачає чинність з 1 січня 2025 року, крім статті 8 Закону №481, яка діє до дня набрання чинності та введення в дію статті 33 цього Закону;
положення Закону №481 до дня втрати ним чинності застосовуються в частині, що не суперечить положенням цього Закону.
Відповідно до частини першої ст. 1 Закону №3817:
Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, — складова інформаційно-комунікаційної системи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, що містить перелік суб’єктів господарювання, яким надано ліцензії на право виробництва та/або на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та/або на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та/або на право вирощування тютюну, на право ферментації тютюнової сировини (п. 28 частини першої ст. 1 Закону №3817);
ліцензія — право суб’єкта господарювання на провадження відповідного виду (кількох видів) господарської діяльності (п. 40 частини першої ст. 1 Закону №3817);
мале виробництво пива — суб’єкт господарювання, що здійснює за повним технологічним циклом виробництво пива в обсязі, що не перевищує 10000 гектолітрів за календарний рік, використовуючи приміщення, які фізично відокремлені від території будь-якої іншої пивоварні, та який не виробляє пиво на підставі договору (ліцензії) про право використання торгової марки або виробничого процесу іншого виробника. Мале виробництво пива не може бути пов’язаною особою у значенні пп. 14.1.159 п. 14.1 ст. 14 Кодексу з іншими виробництвами пива. У разі співпраці двох або більше пивоварних заводів (малих виробництв пива), якщо їхній об’єднаний річний обсяг продукції не перевищує 10 000 гектолітрів за календарний рік, такі пивоварні заводи (малі виробництва пива) для цілей цього Закону розглядаються як єдиний незалежний пивоварний завод (п. 43 частини першої ст. 1 Закону №3817).
Вимоги до матеріально-технічної бази малих виробництв пива визначаються Законом №3817 (частина третя ст. 11 Закону №3817).
У частині першій ст. 11 Закону №3817 зазначено, що саме включає матеріально-технічна база малого виробництва пива.
Відповідно до частини четвертої ст. 11 Закону №3817 мале виробництво пива подає до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, декларацію відповідності матеріально-технічної бази малих виробництв пива вимогам законодавства.
Форма декларації відповідності матеріально-технічної бази малих виробництв пива вимогам законодавства, порядок її подання та реєстрації визначаються Кабінетом Міністрів України (частина п’ята ст. 11 Закону 3817).
Порядок подання та реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази малих виробництв виноробної продукції/малих виробництв дистилятів / малих виробництв пива, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 року №823 (із змінами та доповненнями) (далі — Порядок).
Цей Порядок визначає процедуру подання та реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази малих виробництв виноробної продукції / малих виробництв дистилятів / малих виробництв пива вимогам законодавства (далі — декларація) (п. 1 Порядку).
Декларація подається територіальним органам Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) малими виробництвами виноробної продукції / малими виробництвами дистилятів / малими виробництвами пива особисто або через уповноважену особу суб’єкта господарювання, або надсилається поштою рекомендованим листом у двох примірниках (п. 2 Порядку).
Згідно із частиною другою ст. 43 Закону №3817 для отримання ліцензії суб’єкт господарювання подає до органу ліцензування заяву про отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності у паперовій або електронній формі у порядку, визначеному ст. 42 Кодексу.
Відповідно до п. 11 частини четвертої ст. 34 Закону №3817 Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, містить відомості щодо ознаки малого виробництва (зокрема, 3 — мале виробництво пива).
Частиною третьою ст. 43 Закону №3817 визначено перелік відомостей, які зазначаються у заяві про отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності, зокрема, згідно із п. 9 у заяві про отримання ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв мале виробництво пива зазначає ознаку 3 — мале виробництво пива.
Малі виробництва пива разом із заявою про отримання ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв подають копію декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства (частина шоста ст. 43 Закону №3817).
Отже, критерії віднесення виробництва до малого виробництва пива встановлено п. 43 частини першої ст. 1 Закону №3817.
Водночас приналежність суб’єкта господарювання до малого виробництва пива визначається наявністю у нього в Єдиному реєстрі ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, відповідної ознаки 3 (мале виробництво пива).
В ліцензіях, отриманих відповідно до Закону №481, не передбачено окремої ознаки для виділення малих виробництв пива серед виробників алкогольних напоїв.
Відповідно до частини шостої ст. 72 Закону №3817 малі виробництва пива подають до органу ліцензування не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним роком, щорічний звіт про обсяги виробництва та/або обігу (у тому числі за операціями з вивезення за межі митної території України) алкогольних напоїв за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Частиною третьою ст. 72 Закону №3817 встановлено щомісячний термін подання виробниками алкогольних напоїв звіту про залишки та обсяги виробництва і обігу (в тому числі ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України) спирту етилового, біоетанолу, спиртового дистиляту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
Положення ст. 72 Закону №3817 щодо термінів подання звітності малими виробництвами пива можуть застосовувати суб’єкти господарювання, у яких в Єдиному реєстрі ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, наявна відповідна ознака малого виробництва, а саме 3 — мале виробництво пива. Такі суб’єкти господарювання подають Звіт №1-ВП один раз на рік не пізніше 20 січня року, наступного за звітним роком.
Суб’єкти господарювання, які отримали ліцензію на право виробництва алкогольних напоїв без ознаки мале виробництво пива, подають Звіт №1-ВП щомісяця не пізніше 10 числа місяця, наступного за звітним.
Отже, суб’єкт господарювання, який отримав ліцензію на право виробництва алкогольних напоїв відповідно до Закону №481, до отримання як мале виробництво пива ліцензії на виробництво алкогольних напоїв відповідно до Закону №3817, зобов’язаний подавати Звіт №1-ВП щомісяця не пізніше 10 числа місяця, наступного за звітним.
Частиною шостою ст. 72 Закону №3817 встановлено термін подання малими виробництвами пива щорічного звіту про обсяги виробництва та/або обігу (у тому числі за операціями з вивезення за межі митної території України) алкогольних напоїв. Водночас у Законі №3817 відсутня заборона подання вказаного звіту до настання встановленого терміну, в т.ч. після анулювання ліцензії на виробництво алкогольних напоїв, отриманої як мале виробництво пива.
Звертаємо увагу, що відповідно до п. 43 частини першої ст. 1 Закону №3817 мале виробництво пива не може бути пов’язаною особою у значенні пп. 14.1.159 п. 14.1 ст. 14 Кодексу з іншими виробництвами пива.
Відповідно до п. 1 розділу І «Загальні положення» Порядку заповнення форми №1-ВП «Звіт про обсяги виробництва та обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах», затвердженого Наказом №296, Звіт №1-ВП подають, зокрема, суб’єкти господарювання (у тому числі іноземні суб’єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на виробництво спирту етилового (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
Згідно з частиною третьою ст. 72 Закону №3817 ліцензіати, які мають одночасно ліцензії на право виробництва та на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, подають лише звіти, передбачені для виробників таких товарів (продукції).
Отже, ліцензіати, які мають одночасно ліцензії на право виробництва та на право оптової торгівлі, зокрема, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, починаючи зі звітного періоду вересень 2024 року, подають (з жовтня 2024 року) лише звіт, передбачений для виробників таких товарів (продукції), а саме Звіт №1-ВП.
Відповідно до Наказу №296 форми звітів, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 11 лютого 2016 року №49 «Про затвердження форм звітів щодо виробництва й обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та порядків їх заповнення» із змінами(далі — Наказ №49), втратили чинність з 1 жовтня 2024 року.
У зв’язку із набранням чинності з 1 жовтня 2024 року Наказу №296 та втратою чинності попередніх форм звітів, затверджених Наказом №49, починаючи з жовтня 2024 року звіти подаються за новими формами, в т. ч. уточнені звіти за попередні звітні періоди, в т. ч. якщо звітність, яка уточнюється, була подана згідно з формами, що затверджені Наказом №49.
При заповненні Звіту №1-ВП виробники продукції, які одночасно займаються оптовою торгівлею товарами (незалежно від видів продукції/товарів, що виготовляються, та видів продукції/товарів, придбаних/отриманих у інших суб’єктів господарювання), зазначають:
у розділі I — інформацію про обсяги надходження/повернення (в т. ч. у якості сировини), виробництва та обігу виробленої продукції (розділ II Порядку заповнення розділу I «Обсяги виробництва та обігу (у тому числі імпорту та/або експорту) продукції/товарів» Звіту №1-ВП);
у розділі II — інформацію про продукцію/товар, обсяг яких придбаний/отриманий в інших суб’єктів господарювання (розділ III Порядку заповнення розділу II «Обсяги обігу товару, готового для реалізації кінцевому споживачу» Звіту №1-ВП);
у розділі III — інформацію про отриману та відвантажену продукцію/товар, а саме:
в частині «Продукція/товари гр. 7 — 15 розділу I» відвантажену власно вироблену продукцію;
в частині «Товари гр. 5 — 9 розділу II» відвантажену продукцію, обсяг яких придбаний/отриманий в інших суб’єктів господарювання (розділ IV Порядку заповнення розділу III «Обсяги отримання та відвантаження продукції/товарів» Звіту №1-ВП).
Щодо питань 3 та 4
Якщо у Товариства на початок та на кінець звітного періоду відсутні залишки по окремому коду продукції/товару, та протягом звітного періоду продукція/товар по цьому коду не отримувалась та не реалізовувалась, то дані по цьому коду не потрібно вказувати у Звіті №1-ВП.
Якщо у Товариства на початок звітного періоду присутній залишок продукції/товару за певним кодом, та протягом такого періоду відбулась реалізація такої продукції/товару у повному обсязі, і залишок на кінець звітного періоду відсутній, то у Звіті №1-ВП необхідно зазначати дані щодо залишку такої продукції на початок звітного періоду, її реалізації протягом звітного періоду, а у графі «залишок на кінець звітного періоду» зазначати «0».
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу)1.
1 Ця індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.