• Посилання скопійовано

Дооцінка торговельної марки: підтвердження активного ринку та процедура

Як підприємству обґрунтувати наявність активного ринку для дооцінки торговельної марки згідно з вимогами НП(С)БО 8? Які документи для цього потрібні та чи обов’язкова оцінка незалежного експерта для відображення переоцінки у фінансовій звітності?

Джерела та критерії для підтвердження наявності активного ринку

Пункт 19 НП(С)БО 8 дозволяє переоцінку лише для тих нематеріальних активів (НА), щодо яких є активний ринок. Визначення активного ринку наведено в пп. 4 цього НП(С)БО і передбачає одночасне виконання трьох умов:

— предмети, що продаються та купуються на цьому ринку, є однорідними (ідентичними);

— у будь-який час можна знайти зацікавлених продавців та покупців;

— інформація про ринкові ціни є загальнодоступною.

Ключова проблема для торговельної марки: кожна торговельна марка є унікальною. Вона нерозривно пов’язана з репутацією, історією та продукцією конкретної компанії. Тому знайти ринок, де торгуються ідентичні (однорідні) торговельні марки, практично неможливо.

Які джерела можуть розглядатися, але, ймовірно, будуть недостатніми?

Дані про продаж схожих брендів: навіть якщо ви знайдете інформацію про продаж ТМ у вашій галузі, ці ТМ не будуть ідентичними вашій. Вони матимуть інший рівень впізнаваності, частку ринку, географію присутності тощо.

Роялті-ставки: різноманітні бази даних містять інформацію про ставки роялті за використання схожих ТМ. Це є індикатором вартості, але не доводить наявності активного ринку для купівлі-продажу самого активу. Цей метод використовується для оцінки за дохідним підходом, а не для підтвердження активного ринку.

Публічні звіти про оцінку брендів: різноманітні агенції публікують рейтинги вартості брендів. Проте ці оцінки є аналітичними і не є ринковими цінами з реальних угод купівлі-продажу ідентичних активів.

Висновок: зібрати докази, які б беззаперечно підтверджували наявність активного ринку для вашої ТМ відповідно до жорстких вимог НП(С)БО, є практично нездійсненним завданням.

Документи для обґрунтування переоцінки

Якби гіпотетично активний ринок існував, для обґрунтування переоцінки вам знадобився б орієнтовно такий пакет документів:

— наказ керівника про проведення переоцінки: у наказі зазначається об’єкт переоцінки, дата, на яку вона проводиться, та склад комісії;

— докази наявності активного ринку: роздруки з біржових майданчиків, дані з відкритих реєстрів угод, аналітичні звіти, що підтверджують усі три критерії активного ринку;

— протокол засідання комісії: комісія підприємства розглядає результати оцінки та ухвалює рішення про відображення її результатів в обліку;

— бухгалтерська довідка: на підставі звіту про оцінку та протоколу комісії складається довідка з розрахунком індексу переоцінки та бухгалтерськими проведеннями.

Необхідність залучення незалежного оцінювача

Ні, залучення незалежного оцінювача не є обов’язковим.

Відповідно до ст. 7 Закону «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», проведення оцінки майна є обов’язковим у разі «переоцінки основних фондів для цілей бухгалтерського обліку». Про нематеріальні активи там не йдеться.

Висновки

Відсутність активного ринку для торговельної марки: через унікальність кожної торговельної марки підтвердити наявність активного ринку, який відповідає вимогам НП(С)БО 8 (однорідність активів, наявність продавців/покупців, загальнодоступні ціни), практично неможливо.

Документи для переоцінки: у разі гіпотетичної наявності активного ринку потрібні наказ керівника, докази активного ринку (дані угод, звіти), протокол комісії та бухгалтерська довідка з розрахунками.

Незалежний оцінювач не обов’язковий: Закон України не вимагає залучення незалежного оцінювача для переоцінки нематеріальних активів, на відміну від основних фондів.

Автор: Олександр Золотухін

До змісту номеру