Суттєво. Угода про уникнення подвійного оподаткування між Україною та РБ не діє. Тому громадянин України, що отримав спадщину в РБ або продав її, має подати річну декларацію та сплатити ПДФО та ВЗ (не зменшуючи на суму податку з доходу, сплаченого в РБ).
! Фізособам
Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.
Як зазначено у зверненні, платник податків просить надати роз’яснення щодо правильності нарахування податку за операцією з продажу нерухомого майна, отриманого в спадщину членом сім’ї першого ступеню споріднення, резидентом України, в Республіці Білорусь, якщо на території Білорусі, було сплачено податок відповідно до законодавства Білорусі. Сплачений податок підтверджено довідкою про суму сплаченого податку, яка легалізована в Білорусі, переведена на українську мову та завірена нотаріально відповідно до листа Державної податкової служби України від 24.10.2024 №4934/ІПК/99-00-24-03 ІПК.
Майно, отримане в спадщину, було реалізовано третьою особою за довіреністю. Отримати кошти від продажу майна на території України в зв’язку з забороною проведення розрахунків в період військового стану неможливо та виїхати фізично на територію Білорусі також неможливо. Кошти на рахунок не перераховано та знаходяться у довіреної особи.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Відповідно до Кодексу, об’єкти спадщини, що успадковуються членами сім’ї першого або другого ступенів споріднення оподатковуються за нульовою ставкою. Чи потрібно сплачувати податок в Україні, якщо це продаж майна, отриманого в спадщину членом першого ступеня спорідненості?
2. Якщо податок сплачується відповідно до роз’яснень, наданих в листі Державної податкової служби України від 24.10.2024 №4934/ІПК/99-00-24-03 ІПК, то прошу перевірити правильність розрахунку податку.
Вартість продажу квартири 95 000 білоруських рублів або 1 428 144,50 грн.
Дата продажу — 17.09.2024 року.
Курс Національного банку України на 17.09.2024 — 15,0331.
Сплачено податок в Білорусі в розмірі 13% (9 880 руб) з суми 76 000 рублів або 1 142 515,60 грн.
Відповідно потрібно перерахувати податок:
з суми 1 142 515,60 — 6,5% (19,5% — 13%); або 74 263,51 грн з суми 1 428 144,50 - 1142515,60 = 285628,90 — 19,5% або 55 697,64 грн.
Всього: 129 961,15 грн.
3. Станом на 30.04.2025 кошти за реалізоване майно не отримані. У разі необхідності сплати податку, чи можна відтермінувати термін сплати податку та перерахувати податок після переведення коштів на мій рахунок у разі відновлення розрахунків з Республікою Білорусь?
Відповідно до п. 52.1 ст. 52 Кодексу за зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган, визначений пп. 41.1.1 п. 41.1 ст. 41 Кодексу, надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган.
Індивідуальна податкова консультація — це роз’яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій (пп. 14.1.172-1 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Слід зазначити, що індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
Щодо першого — другого питань
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб регулюється розділом IV Кодексу, згідно з пп. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 якого платником податку на доходи фізичних осіб є фізична особа — резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи.
Об’єктом оподаткування резидента є, зокрема, іноземні доходи — доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України (пп. 163.1.3 п. 163.1 ст. 163 Кодексу).
Об’єктом оподаткування військовим збором, зокрема, для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, є доходи, визначені ст. 163 Кодексу (пп. 1 пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Ставка військового збору становить, зокрема, для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 пп. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, — 5 відсотків від об’єкта оподаткування, визначеного пп. 1 пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною пп. 4 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (пп. 1 пп. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Оподаткування іноземних доходів встановлено п. 170.11 ст. 170 Кодексу, відповідно до пп. 170.11.1 якого у разі, якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку — отримувача, який зобов’язаний подати річну податкову декларацію, та оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18 відс., визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу, крім:
а) доходів, визначених пп. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу, що оподатковуються за ставкою, визначеною пп. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу;
б) прибутку від операцій з інвестиційними активами, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.2 ст. 170 Кодексу;
в) прибутку контрольованих іноземних компаній, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.13 ст. 170 Кодексу;
г) виплат у грошовій чи негрошовій формі у зв’язку з розподілом прибутку, або його частини, джерелом яких є утворення без статусу юридичної особи, створене на підставі правочину або зареєстроване відповідно до законодавства іноземної держави (території) без створення юридичної особи, що оподатковуються в порядку, визначеному п. 170.11-1 ст. 170 Кодексу.
При цьому, під час нарахування (отримання) доходів, отриманих у вигляді валютних цінностей або інших активів (вартість яких виражена в іноземній валюті або міжнародних розрахункових одиницях), такі доходи перераховуються у гривні за валютним курсом Національного банку України, що діє на момент нарахування (отримання) таких доходів (п. 164.4 ст. 164 Кодексу).
У разі, якщо згідно з нормами міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, платник податку може зменшити суму річного податкового зобов’язання на суму податків, сплачених за кордоном, він визначає суму такого зменшення за зазначеними підставами у річній податковій декларації (пп. 170.11.2 п. 170.11 ст. 170 Кодексу).
Одночасно наголошуємо, що відповідно до п. 1 Закону України від 16 листопада 2022 року №2743-ІХ «Про припинення дії Угоди між Урядом України і Урядом Республіки Білорусь про уникнення подвійного оподаткування та запобігання ухиленню від сплати податків стосовно податків на доходи та майно», який набрав чинності 11.12.2022, у зв’язку з докорінною зміною обставин Верховною Радою України постановлено про припинення Угоди між Урядом України і Урядом Республіки Білорусь про уникнення подвійного оподаткування та запобігання ухиленню від сплати податків стосовно податків на доходи та майно, вчиненої 24 грудня 1993 року в м. Ашгабаті та ратифікованої Законом України від 20 грудня 1994 року №306/94-ВР.
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу та пп. 1.4 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, згідно з пп. 168.2.1 п. 168.2 якої платник податку, що отримує, зокрема, іноземні доходи, зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податки з таких доходів.
Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи (податкової декларації) та строки сплати податків передбачено ст. 179 Кодексу, згідно з п. 179.1 якої платник податку зобов’язаний подавати річну декларацію про майновий стан і доходи(податкову декларацію) (далі — Декларація) відповідно до Кодексу.
Форма Декларації та Інструкція щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи (далі — Інструкція), затверджені наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 №859, зі змінами. При цьому додатки є складовою частиною податкової декларації. Додатки заповнюються та подаються виключно за наявності доходів (витрат), розрахунок яких міститься у цих додатках (п. 2 розділу II Інструкції).
Декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року для платників податку на доходи фізичних осіб, у тому числі самозайнятих осіб — до 01 травня року, що настає за звітним, крім випадків, передбачених розділом IV Кодексу (пп. 49.18.4 п. 49.18 ст. 49 Кодексу), а податкове зобов’язання, зазначене в поданій податковій декларації, фізична особа зобов’язана сплатити самостійно до 01 серпня року, що настає за звітним (п. 179.7 ст. 179 Кодексу).
Враховуючи викладене, у разі якщо фізичною особою — резидентом України отримується дохід з джерел за межами України, у Вашому випадку продаж успадкованого майна від фізичної особи — нерезидента, незалежно від ступеня споріднення, то такий дохід включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податків як іноземний дохід та оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах, без урахування податків, сплачених на території Республіки Білорусь.
При цьому фізична особа зобов’язана подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року та сплатити податкові зобов’язання, визначені у річній декларації.
Щодо третього питання
Розстрочення та відстрочення грошових зобов’язань або податкового боргу платників податків здійснюється податковими органами згідно з положеннями ст. 100 Кодексу, постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року №1235 «Про затвердження переліку обставин, що свідчать про наявність загрози виникнення або накопичення податкового боргу, і доказів існування таких обставин» та Порядком розстрочення (відстрочення) грошових зобов’язань та податкового боргу платників податків, затвердженим наказом Міндоходів від 10.10.2013 №574, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 31.10.2013 за №1853/24385.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.