• Посилання скопійовано

Нерезидент надав роздруківку е-довідки про резидентство: чи буде вона дійсною?

Індивідуальна податкова консультація ДПСУ від 27.03.2025 №1673/ІПК/99-00-21-02-03 ІПК

Суттєво. Резидент Іспанії надав роздруківку електронного Свідчення, на якому міститься відбиток гербової печатки Незалежного органу державних доходів. При цьому на Свідченні міститься QR-код, при скануванні якого надається посилання відповідно на сайт Податкової адміністрації Іспанії.

! СГ, які виплачують доходи нерезидентам

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення про надання індивідуальної податкової консультації з питань застосування довідки про підтвердження статусу податкового резидента, яку видано в електронному вигляді компетентним (уповноваженим) органом відповідної країни, та, керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі — Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що має договірні відносини з контрагентами, що є резидентами Іспанії та Грецької Республіки (далі — нерезиденти). З метою застосування переваг міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доходи і майно нерезидентами були надані платнику податків Довідка про податкове резидентство Іспанії (далі — Довідка) та Свідчення податкового резидентства Греції (далі — Свідчення), які оформлені в електронному вигляді та надані у вигляді роздруківок електронних документів без засвідчення відбитками печаток компетентних органів, що видали такі документи. При цьому на Довідці та Свідченні міститься QR-код, при скануванні якого надається посилання відповідно на сайт Податкової адміністрації Іспанії та Незалежного органу державних доходів Грецької Республіки, де міститься інформація про те, що запитувані документи є дійсними та країна для якої вони призначені — Україна, а також зазначено платників податків — резидентів Іспанії та Грецької Республіки відповідно. Резидент Іспанії надав роздруківку електронного Свідчення, на якому міститься відбиток гербової печатки Незалежного органу державних доходів.

Практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації полягаєу формуванні чіткого розуміння обсягу податкових обов’язків запобіганні хибному відображенню зазначених операцій у податковому обліку.

У зв’язку з цим платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1. Чи є підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження з України згідно з пунктом 103.4 статті 103 розділу II Кодексу Довідка та Свідчення в формі електронних документів, надані як роздруківки без відбитка печатки але з QR-кодом, при скануванні яких надається посилання на сайт податкових органів країни резидентства контрагентів, де міститься інформація про те, що запитувані документи є дійсні, країна для якої вони призначені — Україна, а також зазначено платників податків — резидентів Іспанії та Грецької Республіки?

2. Чи є підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження з України згідно з пунктом 103.4 статті 103 розділу II Кодексу роздруківка електронного документа Свідчення, на якій міститься відбиток гербової печатки Незалежного органу державних доходів Грецької Республіки?

Щодо питань 1-2

Порядок застосування міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування стосовно повного або часткового звільнення від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження з України визначений у статті 103 розділу II Кодексу.

Відповідно до пункту 103.1 статті 103 розділу II Кодексу застосування правил міжнародного договору України здійснюється шляхом звільнення від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України, зменшення ставки податку або шляхом повернення різниці між сплаченою сумою податку і сумою, яку нерезиденту необхідно сплатити відповідно до міжнародного договору України.

Пунктом 103.2 статті 103 розділу II Кодексу передбачено, що особа (податковий агент) має право самостійно застосувати звільнення від оподаткування або зменшену ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України на час виплати доходу нерезиденту, якщо такий нерезидент є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу (якщо відповідна умова передбачена міжнародним договором) і є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України. У разі отримання синдикованого фінансового кредиту особа (податковий агент) застосовує ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України, на дату виплати процентів або інших доходів, отриманих із джерел в Україні, учасникам синдикату кредиторів з урахуванням того, резидентом якої юрисдикції є кожен учасник синдикованого кредиту, та пропорційно до його частки у межах кредитного договору, за умови що він є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу, незалежно від того, виплата здійснюється через агента чи напряму.

Застосування міжнародного договору України в частині звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку дозволяється тільки за умови надання нерезидентом особі (податковому агенту) документа, який підтверджує статус податкового резидента згідно з вимогами пункту 103.4 цієї статті.

Податкові вигоди у вигляді звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку, передбачені міжнародним договором, не надаються стосовно відповідного виду доходу або прибутку, якщо головною або переважною метою здійснення відповідної господарської операції нерезидента з резидентом України було безпосереднє або опосередковане отримання переваг, які надаються міжнародним договором у вигляді звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку. Ця норма не застосовується, якщо буде встановлено, що отримання таких переваг відповідає об’єкту та цілям міжнародного договору України. У разі якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлені інші правила, ніж передбачені цим пунктом, застосовуються відповідні правила міжнародного договору.

Згідно з пунктом 103.4 статті 103 розділу II Кодексу підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України є подання нерезидентом з урахуванням особливостей, передбачених пунктами 103.5 і 103.6 цієї статті, особі (податковому агенту), яка виплачує йому доходи, довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України, а також інших документів, якщо це передбачено міжнародним договором України.

Пунктом 103.5 статті 103 розділу II Кодексу встановлено, що довідка видається компетентним (уповноваженим) органом відповідної країни, визначеним міжнародним договором України, за формою, затвердженою згідно із законодавством відповідної країни, і повинна бути належним чином легалізована, перекладена відповідно до законодавства України.

Таким чином, платник податківможе мати право на звільнення від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України у разі, якщо довідка видана компетентним (уповноваженим) органом відповідних країн (Грецької Республіки, Італійської Республіки), визначеним міжнародним договором України, за формою, затвердженою згідно із законодавством цих країн (Грецької Республіки, Італійської Республіки), відповідає вимогам пункту 103.5 статті 103 розділу II Кодексу, зокрема належним чином легалізована, перекладена відповідно до законодавства України. Автентичність копії довідки має бути засвідчено нотаріально згідно зі статтею 79 Закону України «Про нотаріат» від 02.09.1993 №3425-XII.Також має бути дотримана умова, що отримання переваг у вигляді звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку відповідає об’єкту та цілям міжнародних договорів України про уникнення подвійного оподаткування із Грецькою Республікою, Італійською Республікою.

Будь-яких інших механізмів щодо підтвердження податкового статусу нерезидента, з метою застосування норм міжнародного договору про уникнення подвійного оподаткування, Кодексом не передбачено.

Разом з тим, зазначимо, що відповідно до статті 13 Закону України від 23 червня 2005 року №2709-IV«Про міжнародне приватне право» документи, що видані уповноваженими органами іноземних держав у встановленій формі, визнаються дійсними в Україні в разі їх легалізації, якщо інше не передбачено законом або міжнародним договором України.

22 грудня 2003 року для України набула чинності Гаазька Конвенція, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів, 1961 року (далі — Гаазька Конвенція).

Згідно зі статтею 3 Гаазької Конвенції єдиною формальною процедурою, яка може вимагатися для посвідчення автентичності підпису, якості, в якій виступала особа, що підписала документ, та, у відповідному випадку, автентичності відбитку печатки або штампу, якими скріплений документ, є проставлення апостиля компетентним органом держави, в якій документ був складений.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).

До змісту номеру