• Посилання скопійовано

Коментар до постанови НБУ від 23.08.2024 №101

Зміни щодо готівкових операцій

З 29 серпня НБУ оновив Положення про ведення касових операцій №148. Зокрема, змінив правила збору готівки для її здавання до банку та правила видачі готівки з картки.

З 29 серпня діють зміни до Положення ведення касових операцій у національній валюті в Україні з метою приведення його у відповідність до актуальних вимог законодавства України та нормативно-правових актів НБУ. Ці зміни містяться у Постанові Правління Національного банку України від 23 серпня 2024 року №100 «Про затвердження Змін до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні». З текстом цієї постанови ви можете ознайомитися у «ДК» №37/2024.

Розглянемо ці зміни докладніше.

Правила готівкових розрахунків

Тепер передбачено, що суб’єкти господарювання здійснюють розрахунки готівкою між собою і з фізособами через касу як коштами, одержаними як готівкова виручка, так і коштами, одержаними у надавачів платіжних послуг. Такі розрахунки проводять також шляхом внесення готівки до надавачів платіжних послуг для подальшого переказу коштів на рахунки суб’єктів господарювання.

Як пояснив НБУ, тим самим він унеможливив отримання готівки суб’єктами господарювання за розрахунками з громадянами, які здійснюються шляхом переказу коштів без відкриття рахунку. Для цього кошти, надіслані за допомогою такого переказу, спочатку мають зараховуватися на поточний чи платіжний рахунок суб’єкта господарювання, і лише після цього вони можуть бути видані з цих рахунків готівкою.

Відповідно змінилася й норма щодо надання клієнтом на запит фінансової установи підтвердних документів, на підставі яких здійснюються такі готівкові розрахунки і які необхідні для вивчення клієнта з урахуванням ризик-орієнтованого підходу. Тепер такі запити зможуть робити не лише банки, а й решта надавачів платіжних послуг.

Готівкові обмеження при розрахунках — для бізнесу без змін!

Усі види обмежень щодо розмірів сум денних готівкових розрахунків залишилися без змін. За одним винятком — переписали пп. 5 п. 8 розділу ІІ Положення №148 щодо службового використання готівки.

Тепер без обмежень у сумі допустимим є використання готівкових коштів із фондів, створених на виконання:

— частини третьої статті 24 Закону України «Про Національне антикорупційне бюро України»;

— частини другої статті 32 Закону України «Про Бюро економічної безпеки України»;

— частини четвертої статті 17 Закону України «Про Державне бюро розслідувань.

Видача готівки з картки

Увага: зʼявилося уточнення щодо видачі готівки.

Підприємство/відокремлений підрозділ підприємства/фізособа-підприємець під час надання держателю платіжного інструменту послуги з видачі готівки зобов’язані видавати лише придатні для обігу платіжні банкноти й монети, які не викликають сумніву в їхній справжності та платіжності.

Натомість зношені банкноти не мають потрапляти до клієнтів, а мають вилучатися та здаватися разом із готівковою виручкою до обслуговуючих банків.

Ліміт каси та здавання готівки

Правила зберігання готівки до її здавання до банку були й раніше, і вони не змінилися ані щодо головного підприємства, ані щодо відокремлених підрозділів.

Правило зберігання готівки та здавання до банку

Установи/підприємства мають право тримати у позаробочий час у своїх касах готівкову виручку (готівку) у межах, що не перевищують самостійно установленого ними ліміту каси. Готівкова виручка (готівка), що перевищує самостійно встановлений ліміт каси, здається установами/підприємствами для її зарахування на власні рахунки таких установ/підприємств, відкриті ними у надавачів платіжних послуг.

Відокремлені підрозділи установ/підприємств мають право здавати готівкову виручку (готівку) безпосередньо до кас юросіб або надавачів платіжних послуг, комерційних агентів із приймання готівки для її переказу та зарахування на відповідні рахунки юросіб.

А от правило збору готівки змінилося.

Тепер воно стосуватиметься тільки підприємства, яке має щонайменше шість кас для обслуговування клієнтів у торговому залі. У такому разі воно матиме право здійснювати збір готівкової виручки (готівки), отриманої від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), шляхом використання комплексу технічних та програмних засобів, розташованих у місці здійснення готівкових розрахунків, які б забезпечували безпечне передавання коштів з робочих місць касирів до спеціально обладнаного приміщення для зберігання такої готівки, подальшого її здавання до кас банків.

Але таке здавання можливе виключно через відповідні служби/підприємства, яким згідно із законодавством України надано право на інкасацію коштів, перевезення валютних та інших цінностей для зарахування на власні рахунки.

Правила здавання готівки

Тепер суб’єкти господарювання можуть здавати готівкову виручку (готівку) для виконання платіжних операцій не тільки до банків, національних операторів, комерційних агентів із приймання готівки, а й до юросіб, що здійснюють операції з оброблення та зберігання готівки та небанківських надавачів платіжних послуг.

Отже, суб’єкти господарювання здають готівкову виручку (готівку) для зарахування на відповідний рахунок, відкритий ними у будь-якого з надавачів платіжних послуг, що мають право відкривати рахунки користувачам.

Суб’єкти господарювання здають готівкову виручку (готівку) самостійно (з урахуванням ризиків щодо безпеки перевезення та здавання готівки) або через відповідні служби/підприємства, яким надано право на інкасацію коштів, перевезення валютних та інших цінностей.

НБУ змінами до Положення №148:

— зобов’язав суб’єктів господарювання задля мінімізації ризиків щодо схоронності коштів обов’язково враховувати рівень небезпеки під час самостійного перевезення та здавання ними готівкової виручки (готівки) до банку;

— встановив вимогу до банків та підприємств, яким згідно із законодавством України надано право на інкасацію коштів, перевезення валютних та інших цінностей, визначити у договорах із клієнтами — суб’єктами господарювання спосіб здавання ними готівки та суми готівки, в разі перевищення яких інкасація коштів буде обов’язковою.

Комерційні агенти банків здають готівкову виручку (готівку), отриману із застосуванням платіжних пристроїв та через пункти надання фінансових послуг, до банків через відповідні служби/підприємства, яким згідно із законодавством України надано право на інкасацію коштів, перевезення валютних та інших цінностей.

Небанківські надавачі платіжних послуг та їхні комерційні агенти здають готівкову виручку (готівку), отриману через платіжні пристрої та пункти надання фінансових послуг, до банків через відповідні служби/підприємства, яким згідно із законодавством України надано право на інкасацію коштів, перевезення валютних та інших цінностей для подальшого зарахування на розрахунковий рахунок небанківського надавача платіжних послуг. Небанківські надавачі платіжних послуг, які не тільки приймають готівку для виконання платіжних операцій, а й видають перекази готівкою, зобов’язані забезпечити здавання готівки для зарахування на такі рахунки у сумі перевищення готівки, прийнятої для подальшого виконання платіжних операцій, над виданою за переказами готівкою.

Окремо деталізовано процедуру здавання готівки для комерційних агентів банків, небанківських надавачів платіжних послуг та їхніх комерційних агентів.

Вони мають право здавати готівкову виручку (готівку), отриману через платіжні пристрої та пункти надання фінансових послуг, самостійно до банку за умови одночасного дотримання таких вимог:

1) розмір готівкової виручки (готівки) не перевищує трикратного розміру мінімальної заробітної плати на добу незалежно від кількості підрозділів банків, до яких здається така готівкова виручка (готівка);

2) для платіжних пристроїв та пунктів надання фінансових послуг, розташованих у населених пунктах, в яких немає підрозділів банків, періодичність здавання готівкової виручки (готівки) не рідше ніж один раз на п’ять днів;

3) обов’язкова наявність документа, що підтверджує розвантаження платіжного пристрою для подальшого здавання готівки до підрозділів банку.

Особа — представник комерційного агента банку, небанківського надавача платіжних послуг та/або його комерційного агента у разі виявлення під час самостійного здавання до банку готівкової виручки (готівки), отриманої через платіжний пристрій, розбіжностей між сумою, зазначеною в документі, що підтверджує розвантаження платіжного пристрою, та сумою, що здається до банку, має відобразити таку розбіжність, зазначивши фактичну суму, що здається до банку, на документі, що підтверджує розвантаження платіжного пристрою, та засвідчивши її власноручним підписом.

Порядок визначення строків здавання готівкової виручки (готівки)

Тепер не тільки строки, а й способи здавання готівкової виручки (готівки) узгоджуються установами, підприємствами, небанківськими надавачами платіжних послуг із банком та обов’язково визначаються у договорах банківського рахунку між установами, підприємствами, небанківськими надавачами платіжних послуг та банками.

Зміни внесено до абз. 4 п. 49 Положення №148. За ним порядок проведення інкасації коштів і суму, у разі перевищення якої інкасація коштів є обов’язковою, та випадки непроведення інкасації коштів визначають у договорі на інкасаційне обслуговування, укладеному з банком/підприємством, якому надано право на інкасацію коштів, перевезення валютних та інших цінностей.

Сума залишку готівки за день, у якому не було інкасації з вини банку/підприємства, якому надано право на інкасацію коштів, перевезення валютних та інших цінностей, не є перевищенням ліміту каси установи/підприємства.

Оновлено вимоги до проведення платіжних операцій з готівкою фінустанов

Нацбанк постановою від 23.08.2024 №101 (див. «ДК» №37/2024) оновив порядок організації касової роботи банками та проведення платіжних операцій надавачами платіжних послуг в Україні.

Зокрема, для підвищення прозорості платіжних операцій та запобігання проведенню фінансових операцій із готівкою, які мають високий ризик їх імовірного використання з протиправною метою, встановлено певні обмеження під час переказу готівки без відкриття рахунку.

Так, надавачі платіжних послуг зобов’язані в обов’язковому порядку зараховувати кошти за операціями з переказу готівки без відкриття рахунку на рахунки суб’єктів господарювання. Тобто видача готівки за переказом без відкриття рахунку для суб’єктів господарювання можлива лише з їхніх рахунків (після її попереднього зарахування у безготівковій формі).

Водночас для громадян таких обмежень не встановлено.

Надавачі платіжних послуг протягом шести місяців із дня набрання чинності Постановою №101 мають переглянути й актуалізувати свої внутрішні документи з метою приведення їх у відповідність до оновлених вимог регулятора.

Крім того, цією постановою Національний банк врегулював питання:

— відповідальності надавачів платіжних послуг перед користувачами під час надання платіжних послуг;

— вилучення з обігу та передавання сумнівних банкнот (монет) фінансовими установами для дослідження НБУ та зменшення термінів їх проведення.

Також прописано, що Нацбанк проводить дослідження сумнівної національної валюти, навмисно пошкоджених банкнот, пошкодженої національної валюти, банкнот (монет) із дефектами виробника, а також сумнівної іноземної валюти з дня їх надходження до НБУ в строки, які не можуть перевищувати для:

1) сумнівної національної валюти, навмисно пошкоджених банкнот, пошкодженої національної валюти, банкнот (монет) з дефектами виробника — 30 робочих днів;

2) сумнівної іноземної валюти — 60 робочих днів.

За результатами досліджень сумнівної національної та іноземної валюти, навмисно пошкоджених банкнот, пошкодженої національної валюти, банкнот (монет) із дефектами виробника Нацбанк оформляє акт про дослідження сумнівних банкнот (монет).

Автор: Русанова Ганна

До змісту номеру