Суттєво. Мінекономіки повідомило про зміни в особливостях здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
! Суб’єктам публічних закупівель
Міністерство економіки України як Уповноважений орган, який здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель, інформує, що з 03.01.2023 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 №1495 «Про внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — постанова №1495), яка має на меті забезпечити проведення публічних закупівель із застосуванням електронної системи закупівель (далі — ЕСЗ) в умовах стабілізаційних та аварійних відключень електричної енергії на території України, зокрема забезпечити рівні умови участі для учасників процедури закупівлі.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (далі — постанова №1178) затверджено особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі — Особливості), які встановлюють порядок та умови здійснення замовниками публічних закупівель товарів, робіт і послуг в період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Так, тимчасово, строком на шість місяців, змінено механізм проведення відкритих торгів, а саме оцінка тендерних пропозицій електронною системою закупівель здійснюється без попереднього проведення електронного аукціону. Тобто, з 03.01.2023 відкриті торги проводяться без застосування електронного аукціону навіть у випадку, якщо подані дві і більше тендерні пропозиції. ЕСЗ після закінчення строку для подання тендерних пропозицій, визначеного замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, буде розкривати всю інформацію, зазначену в тендерній пропозиції, у тому числі інформацію про ціну/приведену ціну тендерної пропозиції. Оцінка тендерної пропозиції проводиться ЕСЗ автоматично на основі критеріїв і методики оцінки, визначених замовником у тендерній документації, шляхом визначення тендерної пропозиції найбільш економічно вигідною, тобто ЕСЗ визначає найбільш економічно вигідною ту тендерну пропозицію, ціна/приведена ціна якої є найнижчою на момент закінчення прийому тендерних пропозицій.
Не підлягає розкриттю інформація, що обґрунтовано визначена учасником як конфіденційна, у тому числі інформація, що містить персональні дані. Конфіденційною не може бути визначена інформація про запропоновану ціну, інші критерії оцінки, технічні умови, технічні специфікації та документи, що підтверджують відповідність кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 Закону, і документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 Закону. Замовник, орган оскарження та Держаудитслужба мають доступ в електронній системі закупівель до інформації, яка визначена учасником процедури закупівлі конфіденційною.
У зв’язку з цим, пункти 35 — 39 Особливостей викладено в новій редакції, в якій враховано положення статей 28 і 29 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). А пунктом 2 постанови №1495 визначено, що пункти 2, 8, 10 і 12 набирають чинності через шість місяців з дня її опублікування.
Звертаємо увагу замовників, що закупівлі товарів, робіт і послуг, які розпочато до набрання чинності постанови №1495, завершуються у порядку, визначеному постановою №1178, в редакції, чинній на момент оголошення процедури закупівлі. Тому, при здійсненні відкритих торгів згідно Особливостей після 03.01.2023, замовникам необхідно викласти умови тендерної документації з урахуванням змін.
Змінами до пунктів 11 і 13 Особливостей визначено, що замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження у річному плані закупівель, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника, у випадку якщо закупівля проводиться без застосування ЕСЗ, шляхом укладення прямого договору, а звітування про таку закупівлю в ЕСЗ відбувається відповідно до пункту 38 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Постановою №1495 внесено зміни до пункту 2 Особливостей щодо визначення аномально низької ціни тендерної пропозиції, яка розраховується ЕСЗ на підставі ціни/приведеної ціни найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції, яка є меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни/приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників процедури закупівлі, та/або є меншою на 30 або більше відсотків від наступної ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції. Щоб ЕСЗ розрахувала аномально низьку ціну, має бути подано дві і більше тендерних пропозицій щодо предмета закупівлі або його частини (лота).
Крім цього, постановою №1495 внесено зміни до пункту 3 Особливостей та встановлено, що у разі здійснення замовником закупівлі товару для потреб Збройних Сил України, інших військових формувань, правоохоронних органів на їх запит з подальшою передачею таких товарів на облік запитувача вимоги щодо обов’язкового ступеню локалізації товару, визначені пунктом 61 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, не застосовуються.
Заступник Міністра економіки України Надія БІГУН