• Посилання скопійовано

Щодо питань застосування реєстраторів розрахункових операцій

Індивідуальна податкова консультація Державної податкової служби України від 24.12.2021 р. №4789/ІПК/99-00-07-05-01-06

Щодо питань застосування реєстраторів розрахункових операцій

Суттєво. Фіскалізувати операції, здійснені з використанням інтернет-еквайрингу, слід не пізніше наступного робочого дня після опрацювання виписки про рух коштів на рахунку. Корегування помилок в Z-звітах не передбачено.

! СГ, які застосовують РРО

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства про надання індивідуальної податкової консультації та керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс) повідомляє таке.

Товариство з метою практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на податкові органи, звернулось із такими запитаннями:

Чи вважатиметься обов’язок Товариства із надання електронного розрахункового документа виконаним, якщо такий документ буде наданий Товариством клієнту в особистому кабінеті фізичної особи, яка є клієнтом Товариства, за умови врегулювання сторонами такого способу надання електронного розрахункового документа в договірному порядку та надання клієнтом на це згоди у заяві про приєднання до публічного договору на переказ коштів?

Що слід вважати виконанням обов’язку із надання розрахункового документа: яку дію Товариства, або подію, та/або дію чи бездіяльність клієнта?

У який момент Товариство повинно фіскалізувати операції, здійснені з використанням технології інтернет-еквайрингу?

Який порядок корегувань помилок у Z-звіті, якщо технічний збій виявлено наступного робочого дня після закриття зміни та формування Z-звіту?

Щодо питань 1 та 2

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі — РРО/ПРРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України від 06 липня 1995 року №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі — Закон №265).

Дія Закону №265 поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Пунктом 2 статті 3Закону №265 визначено, що суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу, зобов’язані надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений ПРРО, QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).

Із системного аналізу синтаксичних конструкцій (у «паперовій та електронній» / «паперовій або електронній» формі), які містяться у пункті 2 статті 3 Закону №265, вбачається, що розрахунковий документ має бути створений у паперовій та електронній формах.

Також пунктом 2 статті 3 Закону №265 передбачена та допускається за згодою та/або можливість, за бажанням клієнта (споживача), отримувати розрахунковий документ, виключно в електронній формі, на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти.

Зазначений перелік не є вичерпним, проте спосіб отримання електронного розрахункового документа визначається саме клієнтом, та його невичерпність стосується лише місць (адрес) надсилання розрахункових документів, а не способів їх вручення.

Звертаємо увагу, що у разі якщо клієнт вимагає отримання паперового розрахункового документа — продавець не вправі відмовити йому у такому способі отримання розрахункового документа.

Обов’язок продавця із надання розрахункового документа вважається виконаним у момент надання особі паперового чи надсилання електронного розрахункового документа.

Поряд із цим повідомляємо, що компетенція контролюючих органів, повноваження і обов’язки їх посадових осіб, під час адміністрування податків та зборів, визначені Кодексом.

Відповідно до підпункту 19-1.1.28 пункту 19‑1.1 статті 19-1 Кодексу до функцій контролюючих органів, зокрема, належить надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкові послуги з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Виходячи із зазначеного, ДПС не уповноважена підтверджувати або спростовувати розуміння Товариством податкового та іншого законодавства та/або організовувати його господарську діяльність, а є лише контролюючим органом, який здійснює контроль за дотриманням суб’єктами господарювання вимог податкового та іншого законодавства.

Щодо питання 3

Відповідно до абзацу шостого статті 2 Закону №265 розрахунковою операцією є приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки — оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Враховуючи викладене, фіскалізувати операції, здійснені з використанням інтернет-еквайрингу, Товариство повинне на підставі інформації про оплату товару (послуги) банком покупця, але не пізніше наступного робочого дня після опрацювання виписки про рух коштів на рахунку (рахунках), у випадку її надходження у позаробочий час.

Щодо питання 4

Порядок корегування виявлених помилок у Z-звітах чинними нормативно-правовими актами не передбачено.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Податкового кодексу України податкова консультація діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації, та має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

До змісту номеру