• Посилання скопійовано

Коментар

Коментар

До індивідуальної податкової консультації Державної податкової служби України від 17.12.2021 р. №4720/ІПК/99-00-07-05-02-06

Штрихкод акцизних марок під час продажу алкоголю

Як зазначати штрихкоди акцизних марок під час продажу алкогольних коктейлів та алкоголю на розлив? Які штрафи застосовуються за порушення правил зазначення штрихкодів акцизних марок? Податківці відповіли на ці запитання в ІПК ДПС від 17.12.2021 р. №4720/ІПК/99-00-07-05-02-06 (див. «ДК» №04/2022) ще до набрання чинності Законом №1914, тож прокоментуємо їх уже з урахуванням цього закону.

Штрихкод акцизної марки — новий реквізит фіскального чека

Податківці відповіли, що цифрове значення штрихкоду марки акцизного податку на алкогольні напої, який зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством (рядок 9), — це новий реквізит фіскального касового чека. Ми писали про це в «ДК» №28/2021.

Далі вони наголошують, що для підакцизної групи товарів установлено особливий режим програмування, який не передбачає можливості використовувати назву однорідної групи (горілка, вино, сигарети тощо), а вимагає зазначати в чеках РРО/ПРРО, які супроводжують продаж таких товарів, саме найменування конкретної одиниці підакцизного товару. Крім того, у чеку мають бути їх коди УКТ ЗЕД, ціна та кількість, а також реквізити марки акцизного податку. Останні відображають:

— методом ручного введення — для РРО, що не можуть бути доопрацьовані або використовуються без сканера;

— скануванням штрихкоду марки акцизного податку на алкогольні напої.

На дату коментованої ІПК Закон про РРО ще не передбачав обов’язку для суб’єктів господарювання під час реєстрації розрахункових операцій зазначати у розрахункових документах цифрове значення штрихкоду марки акцизного податку на алкогольні напої. Тобто цей обов’язок було визначено лише Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженим наказом Мінфіну від 21.01.2016 р. №13. Ми писали про це в згаданій публікації в «ДК» №28/2021.

Проте з 1 січня 2022 року набрали чинності зміни до п. 11 ст. 3 Закону про РРО, внесені Законом №1914. Тепер Законом про РРО визначено, що суб’єкти господарювання зобов’язані проводити розрахункові операції через РРО та/або ПРРО для підакцизних товарів із використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, а також із зазначенням цифрового значення штрихкоду марки акцизного податку (серія та номер) під час роздрібної торгівлі алкогольними напоями.

Цю зміну ми коментували в «ДК» №1-2/2022.

Що цікавило автора запиту на ІПК

— Як коректно вводити цифрове значення штрихкоду марки акцизного податку у фіскальному чеку?

— Що робити ФОПу, якщо розробник програмного забезпечення до 01.10.2021 р. не забезпечить технічну можливість введення цифрового значення штрихкоду марки акцизного податку на чеку?

— Як вводити цифрове значення штрихкоду марки акцизного податку під час продажу коктейлю, що містить декілька різновидів алкогольних напоїв?

— Цифрове значення штрихкоду марки акцизного податку алкогольного напою якої з пляшок слід вносити до чека в разі змішування одного й того самого алкогольного напою з різних пляшок під час приготування коктейлю або продажу алкоголю на розлив?

— Чи потрібно зазначати цифрове значення штрихкоду марки акцизного податку алкогольного напою, що повторно використовується під час приготування коктейлів після відкупорювання пляшки відповідного алкогольного напою?

— Чи несе відповідальність СГ у разі внесення ним штрихкодів марки акцизного податку не всіх алкогольних напоїв, що входять до складу коктейлю?

Штрихкод акцизної марки в разі продажу алкоголю в коктейлях та на розлив

Під час програмування алкогольної продукції, яку використовують у приготуванні коктейлів, слід забезпечити введення даних/сканування марки акцизного податку для відображення її реквізитів у розрахунковому документі при відкупорюванні, в межах першого відкриття (відкорковування, відкупорювання) для приготування першої порції коктейлю або продажу на розлив.

У коментованій ІПК податківці наводять такий приклад. Якщо клієнт купує коктейль «Піранья», у складі якого горілка «Аbsolut» 0,04 л, маркована маркою акцизного податку AAYY0001, та шоколадний лікер «Baileys», маркований маркою акцизного податку AAYY0002 — 0,03 л, то відображення у фіскальному чеку під час першого відкриття алкогольних напоїв має вигляд:

2208906900

Коктейль «Піранья»

1*150 = 150,0

Акцизні марки: AAYY0001 AAYY0002

Як ми бачимо у цьому прикладі, в чеку зазначено дві акцизні марки, бо для приготування цього коктейлю було відкорковано дві пляшки. У прикладі показано два різні алкогольні напої, які входять до складу коктейлю.

Проте такий самий алгоритм буде і при змішуванні одного й того самого алкогольного напою з різних пляшок, адже різні пляшки мають різні марки, а отже, й різні шрихкоди.

На запитання: «Чи потрібно вказувати цифрове значення штрихкоду марки акцизного податку алкогольного напою, що повторно використовується при виготовленні коктейлів після відкупорювання пляшки відповідного алкогольного напою?» — податківці прямо не відповіли. З формулювань «у межах першого відкриття (відкорковування, відкупорювання)», «для приготування першої порції коктейлю або продажу на розлив» робимо висновок: якщо штрихкод акцизної марки зазначається у чеку тільки під час першого відкриття пляшки, то в разі повторного використання тієї самої пляшки для приготування коктейлів або продажу на розлив штрихкод акцизної марки вже не зазначається.

Питання щодо зазначення штрихкодів акцизних марок у разі приготування коктейлів або продажу на розлив ми розглядали в коментарі до ІПК ДПС від 06.09.2021 р. №3349/ІПК/99-00-07-05-01-06 у «ДК» №41/2021.

Досі залишається відкритим питання, за якою методикою контролери відрізнятимуть наступні продажі алкоголю на розлив без штрихкодів, які вже були проскановані під час першого використання пляшки (немає порушення), від продажу пляшок алкоголю без сканування штрихкоду (є порушення).

Відповідальність за незазначення штрихкоду акцизної марки в чеках

Одне із запитань було про те, чи несе СГ відповідальність у випадках внесення ним штрихкодів марки акцизного податку не всіх алкогольних напоїв, що входять до складу коктейлю.

Позаяк податківці готували цю відповідь без урахування змін, унесених Законом №1914, вони зазначили, що з 1 жовтня 2021 року підстав для застосування штрафних (фінансових) санкцій за видачу розрахункового документа без зазначення цифрового значення штрихкоду марки акцизного податку на алкогольні напої не виникне до внесення відповідних змін до законодавства. І ось станом на тепер зміни вже внесено, й обов’язок є з 1 січня 2022 року.

У «ДК» №1-2/2022 ми коментували зміни, внесені Законом №1914 до Закону про РРО, і наголосили, що у період з 1 жовтня 2021 року до 1 січня 2022 року підстав для застосування штрафних (фінансових) санкцій за видачу чека без зазначення цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої податкові органи не мали.

З 1 січня 2022 року вже є обов’язок зазначати в чеку штрихкод акцизної марки. Отже, і ДПС вже має право штрафувати за невиконання цього обов’язку.

Розміри штрафів

З 1 січня 2022 року розміри штрафів становлять (п. 1 ст. 17 Закону про РРО):

— 100% вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) — за порушення, вчинене вперше;

— 150% вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) — за кожне наступне вчинене порушення.

Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру