• Посилання скопійовано

Коментар

До індивідуальної податкової консультації Державної податкової служби України від 22.03.2021 р. №1091/IПК/99-00-04-03-03-06

Податківці надали індивідуальну консультацію щодо оподаткування дарунка (подарунка) у натуральній формі, отриманого фізичною особою — переможцем розіграшу, що проводиться з рекламною метою.

Для розуміння контексту ситуації уточнюється, що ця консультація надається рекламному агентству, що надає клієнтам повний набір рекламних послуг.

Агентство проводить рекламні акції, в період дії яких розігрує цінні дарунки (подарунки) у натуральній формі (зокрема, телевізори, планшети, ноутбуки, телефони та іншу побутову техніку, і навіть автомобілі). За результатами розіграшу під час проведення рекламної акції переможець отримує дарунок (подарунок) у натуральній формі.

Автори консультації аналізують три види доходів, під ознаки яких можуть підпадати вищезазначені подарунки:

— дохід у вигляді виграшів, призів (пп. 164.2.8 ПКУ);

— дохід у вигляді вартості отриманого у дарунок майна у межах, що оподатковується згідно з розділом IV ПКУ (пп. 164.2.10 ПКУ);

— дохід, отриманий таким платником як додаткове благо (крім випадків, передбачених ст. 165 ПКУ), у вигляді вартості безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг), визначеної за правилами звичайної ціни.

По-перше, дохід у вигляді виграшів, призів оподатковується відповідно до п. 170.6 ПКУ. Зокрема, це доходи у вигляді виграшів (призів) у лотерею чи в інші розіграші, у букмекерському парі, у парі тоталізатора, призів та виграшів у грошовій формі, одержаних за перемогу та/або участь в аматорських спортивних змаганнях, у тому числі у більярдному спорті. Як бачимо, призи або заохочення, що надаються фізособам у межах рекламної кампанії, не підпадають під ці умови і тому не оподатковуються відповідно до п. 170.6 ПКУ. Про це прямо написано в пп. 170.6.3 ПКУ. Отже, п. 170.6 ПКУ відпадає.

По-друге, податківці звертають увагу на те, що приз чи заохочення надається одержувачу не безумовно, а за успішне виконання певних дій, для чого вони наводять визначення поняття «заохочення» у сфері трудових відносин. Отже, висновок про те, що це поняття слід поширити й на заохочення учасників рекламної акції, ми повинні зробити самостійно. А раз так, то такий приз чи заохочення, що його отримує учасник рекламної акції за виконання певних умов, не слід вважати подарунком, який надається безумовно.

По-третє, оскільки такий приз чи заохочення не є подарунком, то до нього не застосовуються положення пп. 165.1.39 ПКУ про нижню межу оподатковуваної вартості подарунків, про що, власне, й пишуть податківці у коментованій IПК. Отже, залишається третя підстава для оподаткування доходу у вигляді призів та заохочень, що надаються в рамках рекламних акцій — це оподаткування доходу як додаткового блага у вигляді вартості безоплатно отриманих товарів, визначеної за правилами звичайної ціни. I, відповідно, оподатковується вся вартість призу, що його отримує учасник рекламної акції за виконання умов такої акції.

Докладніше про оподаткування додаткового блага ми писали в статті «Додаткове благо — податки за рахунок підприємства» в «ДК» №19/2018. Зауважимо, що правила відображення додаткового блага в додатку 4ДФ до об'єднаної звітності не змінилися, а розглядали ми цю звітність у «ДК» №5/2021 і «ДК» №5/2021.

Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру