• Посилання скопійовано

Коментар

До індивідуальної податкової консультації Державної податкової служби України від 09.04.2021 р. №1456/IПК/99-00-09-03-02-06

Податківці вже не вперше намагаються дати відповідь на запитання, чи потрібно отримувати ліцензію на зберігання пального, якщо пальне зберігається в цистерні транспортного засобу.

У коментованій консультації вони не дають конкретної відповіді у форматі «так/ні», а наводять цілу низку норм, з яких адресат має зробити висновки самостійно.

Отже, маємо такі умови:

— СГ, який використовує пальне для потреб власного споживання, зберігає його у резервуарі транспортного засобу (у цистерні бензовоза);

— бензовоз використовується не тільки для перевезення пального з точки А до точки Б з подальшим вивантаженням з цистерни, а ще й для зберігання пального без розвантаження цистерни;

— місце перебування бензовоза з пальним можна визначити — тобто де, на якій території перебуває бензовоз, у якому зберігається пальне.

Податківці наводять норми законодавства, з яких випливає таке:

— якщо транспортний засіб (в цьому випадку — бензовоз) використовується лише для транспортування пального від постачальника з подальшим розвантаженням резервуара у стаціонарну ємність, то пальне зберігається не в бензовозі, а в такій стаціонарній ємності. За цих умов на таку ємність потрібно отримати ліцензію на зберігання пального, про що прямо написано в коментованій IПК;

— транспортний засіб, що використовується СГ, який не є розпорядником акцизного складу, для переміщення пального для потреб власного споживання, повинен обліковуватися в Переліку транспортних засобів, що переміщують пальне.

— якщо бензовоз не тільки транспортує пальне, а воно ще й зберігається в його резервуарі протягом певного часу, то це теж вважається діяльністю зі зберігання пального. А от чи потрібна ліцензія на зберігання в такому випадку — в коментованій IПК прямо не написано;

— під час зберігання пального в резервуарі бензовоза він перебуває на стоянці — у певному місці чи на території;

— якщо бензовоз не є стаціонарною ємністю для зберігання пального, то тоді можна його назвати обладнанням для зберігання пального;

— якщо є ліцензія на оптову або роздрібну торгівлю пальним, то окрема ліцензія на зберігання пального не потрібна. Судячи з умов запитання, оптової чи роздрібної торгівлі СГ не здійснює.

I на цьому все. Подальші висновки доводиться робити самостійно:

1) якщо бензовоз є обладнанням, у якому зберігається пальне, і він протягом певного часу перебуває у певному місці (на території), то це є діяльністю зі зберігання пального;

2) якщо СГ не має оптової чи роздрібної ліцензії на торгівлю пальним, то йому потрібно придбавати окрему ліцензію на зберігання пального.

На користь таких висновків говорять інші консультації податківців. Так, раніше закарпатські податківці надавали досить конкретну відповідь про те, що ліцензія таки потрібна: «Суб'єкту господарювання, який використовує транспортний засіб — паливозаправник (бензовоз) з метою доставки та зберігання пального, необхідно отримати ліцензію на зберігання пального на місце (територію), де знаходиться паливозаправник (бензовоз), як ємність, що використовується для зберігання пального відповідно до вимог Закону №481».

Аналогічна відповідь є у підкатегорії 113.04 ЗIР на запитання: «Чи потрібно СГ, який використовує транспортний засіб — паливозаправник (бензовоз) з метою доставки та зберігання пального, отримувати ліцензію на зберігання пального на такий транспортний засіб?». Суб'єкту господарювання, який використовує транспортний засіб — паливозаправник (бензовоз) з метою доставки та зберігання пального, необхідно отримати ліцензію на зберігання пального на місце (територію), де знаходиться паливозаправник (бензовоз), як ємність, що використовується для зберігання пального відповідно до вимог Закону №481.

Але звертаємо увагу, що у 2019 році податківці мали лояльнішу точку зору. Наприклад, в IПК ДФСУ від 15.08.2019 р. №3814/6/99-99-12-02-02-15/IПК (див. «ДК» №37/2019, коментар «ДК»): ліцензія на зберігання потрібна для зберігання пального у стаціонарних цистернах/ємностях. Тобто з цього випливає, що для пересувних ємностей отримувати ліцензію не потрібно.

З цього приводу звернімося до рішення Чернігівського окружного адмінсуду від 09.03.2021 р. у справі №620/6/21.

Пальне на підприємстві зберігалося без ліцензії, у бензовозі та в автоцистерні. Податкова вважала, що має бути ліцензія. На думку суду, ліцензія потрібна тільки для стаціонарних ємностей. Тому суд став на бік підприємства.

Отже, наразі ми не маємо чітких норм законодавства про те, на які ємності слід отримувати ліцензії на зберігання пального — тільки на стаціонарні чи на будь-які, у яких зберігається пальне. Тож це спричиняє різні трактування наявних норм.

Вище ми навели дві точки зору на це питання, тож вибір за вами: або діяти обережно і придбавати ліцензії, або бути готовими до судового протистояння з податківцями.

Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру