• Посилання скопійовано

Коментар

До індивідуальної податкової консультації Державної податкової служби України від 19.02.2020 р. №664/6/99-00-07-02-02-06/IПК

Фіндопомога: а коли є різниці?

В IПК від 19.02.2020 р. №664/6/99-00-07-02-02-06/IПК (див. «ДК» №09/2020) розглядається оподаткування податком на прибуток операцій з надання фінансової допомоги на поворотній та безповоротній основі, а також випадок прощення заборгованості за поворотною фіндопомогою.

Поворотна фіндопомога

Якщо йдеться про поворотну фіндопомогу, у позичальника робиться проведення:

Д-т 1831 (377) К-т 311,

а в отримувача:

Д-т 311 К-т 55 (685).

1 Термін надання ПФД більше року.

Як бачимо, така операція не стосується доходів/витрат жодної зі сторін. А тому надання/отримання поворотної фіндопомоги не впливає на об'єкт оподаткування сторін. Податкових різниць щодо поворотної фіндопомоги також немає, про що й зазначається у коментованій IПК.

А от якщо йдеться про прощення заборгованості за поворотною фіндопомогою, то залежно від податкового статусу особи можуть виникнути різниці.

Якщо, наприклад, позичальником є платник ЄП і позикодавець — великий платник податку на прибуток прийняв рішення про прощення (робиться проведення Д-т 949 К-т 377), така поворотна допомога набуває статусу безповоротної за ознаками пп. 14.1.257 ПКУ. I на суму прощеної допомоги фінансовий результат до оподаткування відповідно до вимог пп. 140.5.10 ПКУ підлягає збільшенню у звітному періоді, коли було прийнято рішення про таке прощення.

Зауважимо: якщо рішення про прощення немає і за поворотною фіндопомогою закінчився строк повернення, потрібно стежити за терміном позовної давності. Загальна позовна давність за ст. 257 ЦКУ встановлюється тривалістю у три роки.

Безнадійну заборгованість, щодо якої створення резерву не передбачено, після закінчення строку позовної давності списують з балансу з відображенням у складі інших операційних витрат Д-т 944 «Сумнівні та безнадійні борги».

Під поточну заборгованість, яка є фінансовим активом, якщо за дебіторською заборгованістю очікується отримання коштів, створюється резерв сумнівних боргів: Д-т 944 К-т 38.

А далі у великих платників фінансовий результат до оподаткування:

збільшується на суму витрат на формування резерву сумнівних боргів відповідно до правил бухгалтерського обліку в періоді формування (пп. 139.2.1 ПКУ);

збільшується при списанні дебіторської заборгованості на суму витрат від списання дебіторської заборгованості понад суму резерву сумнівних боргів (пп. 139.2.1 ПКУ);

зменшується на суму коригування (зменшення) резерву сумнівних боргів, на яку збільшився фінрезультат до оподаткування відповідно до бухгалтерського обліку;

зменшується в періоді використання резерву сумнівних боргів на суму списаної дебіторської заборгованості (у т. ч. за рахунок створеного резерву сумнівних боргів), яка відповідає ознакам, визначеним пп. 14.1.11 ПКУ.

Згідно з пп. 14.1.11 ПКУ безнадійна заборгованість — заборгованість, зокрема, за зобов'язаннями, щодо яких минув строк позовної давності.

Безповоротна фіндопомога

Якщо йдеться про безповоротну фіндопомогу, такі операції відображаються у бухгалтерському обліку так:

Д-т 685 К-т 311 та Д-т 949 К-т 685, а у отримувача: Д-т 311 К-т 685 та Д-т 685 К-т 719.

От тут вже є вплив на фінрезультат до оподаткування у великих платників податку на прибуток. Звичайно ж, доходи податківці не чіпатимуть за допомогою податкових різниць, на відміну від витрат.

Так, згідно пп. 134.1.1 ПКУ фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінансовій звітності, є об'єктом оподаткування.

Проте чимало платників податку на прибуток, зокрема великі1, зобов'язані визнавати об'єкт оподаткування шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінрезультату на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Тому якщо йдеться про надання фіндопомоги на безповоротній основі, то великі платники (а також ті підприємства, що прийняли рішення про визнання різниць) повинні взяти до уваги податковий статус отримувача фіндопомоги. Адже від статусу отримувача залежатиме обов'язок визнання різниць, а також їх розмір. Тож слід звернути увагу на норми ПКУ: пп. 140.5.9, 140.5.10 та 140.5.14 ПКУ.

Фінрезультат до оподаткування збільшується:

— якщо отримувачем ПФД є неприбуткова організація, яку внесено до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату перерахування коштів2, і на суму коштів, що перевищує 4% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року (рядок 4 декларації за попередній рік), різниці не виникають, якщо кошти перераховуються за умовами п. 33 підр. 4 р. ХХ ПКУ;

на всю суму перерахованої безповоротної фінансової допомоги, якщо отримувачем є неплатник податку на прибуток, зокрема платник ЄП (крім фізосіб);

на всю суму фіндопомоги, якщо отримувачем є платник податку, який оподатковується за ставкою 0% відповідно до п. 44 підр. 4 р. XX ПКУ;

— якщо отримувачем є суб'єкт сфери фізичної культури і спорту, а саме дитячо-юнацька спортивна школа, центр олімпійської підготовки, школа вищої спортивної майстерності, центр фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, спортивна федерація з олімпійських видів спорту, що є неприбутковими організаціями, внесеними до Реєстру неприбуткових установ та організацій, на дату такого перерахування коштів, і на суму коштів, що перевищує 8% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року (рядок 4 декларації за рік).

1 Річний дохід від будь-якої діяльності (за мінусом непрямих податків), визначений за правилами бухобліку, за останній річний звітний (податковий) період перевищує 20 млн грн.

2 Крім неприбуткової організації, яка є об'єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об'єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення пп. 140.5.13 ПКУ.

Як обчислюється 4-відсотковий ліміт

Показник 4-відсоткового ліміту, що розраховується в разі надання благодійної допомоги неприбутковим організаціям, обчислюють як 4% від рядка 04 «Об'єкт оподаткування (рядок 02 + рядок 03 РI) (+, -)» податкової декларації з податку на прибуток підприємств за попередній рік.

Для підтвердження статусу неприбуткової організації можна завантажити та роздрукувати інформацію окремо за кожною організацією, щодо якої є інформація в Реєстрі.

Де дізнатися про неприбутковий статус

Перевірити статус неприбуткової організації на дату отримання допомоги можна в Реєстрі неприбуткових установ та організацій через електронний кабінет платника.

Різниці, які збільшують фінрезультат, слід показати у додатку РI у рядках 3.1.9, 3.1.10 або 3.1.14. Згодом таке збільшення відобразиться у рядку 03 декларації з прибутку звітного періоду.

А от якщо безповоротна фіндопомога надається іншому платнику податку на прибуток на загальних підставах (тобто за ставкою 18%), то коригувати фінрезультат до оподаткування не потрібно. Адже таких різниць немає у ПКУ. Також багатьох платників податку цікавило — а чи не скажуть, що у видачі безповоротної фіндопомоги немає ділової мети і, як наслідок, «зняття» витрат. Та податківці у коментованій IПК заспокоїли: ПКУ з метою оподаткування податком на прибуток не передбачено застосування ознаки розумної економічної причини (ділова мета) до операцій з надання безповоротної фінансової допомоги іншим платникам податку на прибуток на загальних підставах.

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру