Підприємство за критеріями 2017 та 2018 років належить до мікропідприємств. До 2019 р. нараховувало резерв відпусток. У 2019 р. прийнято рішення відмовитися від створення резерву відпусток. Що робити із сумою невикористаного резерву станом на 01.01.2019 р.: списати на дохід чи нараховувати відпустки в 2019 р. за рахунок резерву, а новий резерв при цьому не створювати?
Резерв відпусток є одним із видів забезпечення, а отже, його облік регулюється П(С)БО 11. Згідно з п. 4 П(С)БО 11, забезпечення — це зобов'язання з невизначеними сумою або часом погашення на дату балансу.
Своєю чергою, залишок забезпечення переглядається на кожну дату балансу та, за потреби, коригується (збільшується або зменшується). За відсутності ймовірності вибуття активів для погашення майбутніх зобов'язань сума такого забезпечення підлягає сторнуванню (п. 18 П(С)БО 11).
Тобто сторнування раніше нарахованого резерву здійснюється лише у разі відсутності ймовірності погашення відповідного зобов'язання в майбутньому, для якого такий резерв створювався.
Тому вважаємо, що у випадку, коли після формування резерву підприємство приймає рішення про подальше ненарахування такого резерву, то раніше нарахований залишок не списується, а використовується до повного погашення для покриття відповідних витрат (нарахування відпусток) записом Д-т 471 К-т 661.
Новий резерв при цьому вже не нараховується, а решта відпусток, які в подальшому буде нараховано понад створений раніше резерв, списуються вже на поточні витрати підприємства: Д-т 23, 91-94 К-т 66.
Михайло СТЕПАНОВ, «Дебет-Кредит»