• Посилання скопійовано

Касова книга у відокремленому підрозділі

Чи потрібно вести касову книгу у структурному підрозділі (в якому встановлено РРО), якщо вся виручка здається до каси головного підприємства з оформленням ПКО? А якщо структурний підрозділ самостійно здає готівку до банку (інкасація)?

Відповідно до ч. 2 п. 3 Положення №1481 відокремлені підрозділи — філії, представництва, відділення, що наділяються частиною майна господарських організацій, здійснюючи щодо цього майна право оперативного використання чи інше речове право, передбачене законодавством України, та інші структурні підрозділи (стаціонарні або пересувні), де реалізуються товари, надаються послуги та здійснюються розрахункові операції.

1 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 29.12.2017 р. №148.

Таким чином, надалі використовуватимемо термін «відокремлений підрозділ», позаяк структурний підрозділ у цьому випадку підпадає під його визначення.

Згідно з абз. 3 п. 39 Положення №148 відокремлені підрозділи підприємств, які здійснюють готівкові розрахунки із застосуванням РРО та/або РК та веденням КОРО, але не проводять операцій з приймання (видачі) готівки за касовими ордерами, касової книги не ведуть.

Відокремлені підрозділи підприємств мають право здавати готівкову виручку безпосередньо до кас юросіб або банку чи небанківської фінансової установи, які в установленому законодавством порядку отримали ліцензію на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунку для її переказу і зарахування на банківські рахунки юросіб (п. 15 Положення №148).

Водночас вилучення готівки з місця здійснення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або РК для здавання її до банку оформляється відповідними чеками РРО із виконанням операції «службова видача».

Документом, який свідчить про здавання виручки до банку та є підтвердженням оприбуткування готівки в касі суб'єктів господарювання, є:

1) квитанція до прибуткового документа банку на внесення готівки, підписана відповідальними особами банку та засвідчена відбитком печатки банку (за потреби);

2) квитанція/чек банкомата чи програмно-технічного комплексу самообслуговування;

3) третій примірник «Копія супровідної відомості до сумки з готівкою», засвідчений підписом та відбитком печатки інкасатора-збирача;

4) чек платіжного термінала в разі проведення інкасації коштів у режимі реального часу з використанням платіжних терміналів.

Підтвердженням здавання готівки до каси головного підприємства є квитанція (відривна частина прибуткового касового ордера), підписана головним бухгалтером або особою, уповноваженою керівником, підпис яких може бути засвідчений відбитком печатки цього підприємства. Тобто касовий документ (ПКО) в такому випадку складається саме головним підприємством, а не відокремленим підрозділом.

При цьому необхідності складати ВКО ані під час передачі готівки до каси головного підприємства, ані у випадку її інкасації немає, позаяк такі операції оформлюються відокремленим підрозділом за допомогою РРО, зокрема операції «службова видача».

Таким чином, зважаючи на те, що такий відокремлений підрозділ не проводить операцій з приймання (видачі) готівки за касовими ордерами, касова книга у такому підрозділі не ведеться.

Станіслав ГОРБОВЦОВ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру