Чи можна складати кілька ПН у разі перерахування авансу однією сумою? Дніпровські податківці в IПК від 29.03.2019 р. №1340/IПК/04-36-12-01-16 (див. «ДК» №15/2019) вважають, що ні.
У своїй консультації податківці посилаються на норми п. 201.1, 201.7 та 187.1 ПКУ, а також на правило «першої події» за п. 187.1 ПКУ. На підставі зазначених норм та п. 44.1 ПКУ податківці наголосили, що податкова накладна складається окремо на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Тому складання двох або більше податкових накладних у випадку отримання попередньої оплати товарів/послуг однією сумою не відповідає нормам ПКУ та не дає можливості ідентифікувати операції.
За такими ПН суми ПДВ не може бути віднесено до податкового кредиту, позаяк такі податкові накладні не відповідають первинним документам.
А от якщо оплат протягом одного дня було кілька, на кожну отриману суму авансу слід скласти окремі податкові накладні. Але якщо їх поєднати в одну податкову накладну (навіть якщо аванси надійшли за різними договорами), це не вважатиметься помилкою (про що — далі).
Щодо наслідків для постачальника податківці зазначили, що згідно з нормами чинного законодавства він зобов'язаний самостійно декларувати свої податкові зобов'язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій до тих, які перераховані у ПКУ. Від себе додамо, що для продавця це теж проблема, позаяк ст. 120-1 ПКУ передбачено відповідальність не лише за порушення строків реєстрації ПН та/або РК в ЄРПН, але й за помилки при зазначенні обов'язкових реквізитів податкової накладної.
Тож якщо покупець подасть на такого продавця скаргу (у формі додатка Д8 до декларації з ПДВ) за неправильно складену ПН, останньому загрожуватимуть позапланова податкова документальна перевірка і штраф: за наслідками самої перевірки — 170 грн, а от якщо не виконати вимоги податківців та не виправити помилку, — від 10 до 100% від суми ПДВ у такій податковій накладній.
Тож ліпше діяти за рекомендаціями ДФС та анулювати неправильно складені ПН шляхом складання РК з кодом причини 103 та скласти одну правильну ПН.
Одна ПН при перерахуванні кількох авансів протягом дня
Свого часу податківці наголошували, що у такому випадку ПН можна складати за рекомендаціями з УПК від 16.02.2012 р. №127 (див. «ДК» №11/2012, коментар «ДК»). Зокрема, у випадку отримання кількох авансових платежів протягом одного дня від одного і того ж покупця за один і той самий товар у межах одного і того ж договору не вважатиметься помилкою, якщо постачальник випише одну податкову накладну на загальну суму таких авансових платежів.
Періодичність складання податкових накладних протягом звітного періоду на одного контрагента-покупця, у т. ч. і зведених податкових накладних за операціями з постачання, які мають ритмічний характер, може бути передбачено у цивільно-правовому договорі з таким покупцем.
Якщо у цивільно-правовому договорі з покупцем не передбачено складання зведених податкових накладних та покупець одного і того ж дня оплачує товар кількома авансовими платежами в межах різних цивільно-правових договорів, це також не вважатиметься помилкою, якщо продавець складе одну податкову накладну на загальну суму таких авансових платежів.
Така ж ситуація може виникнути, якщо продавець відвантажує товари покупцеві кілька разів протягом одного дня в межах однієї цивільно-правової угоди. У такому випадку податківці стверджують, що ПН слід складати з урахуванням умов угоди.
Ганна РУСАНОВА, «Дебет-Кредит»