Iндивідуальна податкова консультація Державної фіскальної служби України від 10.08.2018 р. №3512/6/99-99-14-05-01-15/IПК
Щодо оприбуткування готівкових коштів у відокремленому підрозділі та заповнення книги обліку розрахункових операцій, роздрукування копії фіскального звітного чека та вилучення залишку готівки з місця проведення розрахунків
Суттєво. ДФС відповіла на низку запитань щодо порядку ведення касових операцій.
! СГ
Державна фіскальна служба України розглянула запит <…> щодо надання податкової консультації та в порядку статті 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс) повідомляє.
Щодо оприбуткування готівкових коштів на відокремленому підрозділі та заповнення книги обліку розрахункових операцій (далі — КОРО) (запитання 1 та 4)
Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління Національного банку України від 29 грудня 2017 року №148, розроблено відповідно до Закону України «Про Національний банк України» (далі — Положення №148) і визначає порядок ведення касових операцій у національній валюті України юридичними особами (крім банків) та їх відокремленими підрозділами незалежно від організаційно-правової форми та форми власності (далі — підприємства), органами державної влади та органами місцевого самоврядування під час здійснення ними діяльності з виробництва, реалізації, придбання товарів чи іншої господарської діяльності (далі — установи), фізичними особами, які здійснюють підприємницьку діяльність (далі — фізичні особи — підприємці) (далі разом у тексті — суб'єкти господарювання), фізичними особами.
З 01.06.2018 р. набрала чинності Постанова Правління Національного банку України від 24.05.2018 року №54 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України», якою внесено зміни до Положення №148.
Звертаємо увагу на те, що Національний банк України впорядкував питання оприбуткування готівки на торгових об'єктах та питання обов'язковості використання касової книги тими відокремленими підрозділами, які не проводять операції з приймання (видачі) готівки за касовими ордерами.
У новій редакції викладено п. 11 розділу II Положення №148, чим урегульовано питання оприбуткування готівки на торгових об'єктах, а саме:
«11. Готівка, що надходить до кас, оприбутковується в день одержання готівки в повній сумі.
Оприбуткуванням готівки в касах установ/підприємств та їх відокремлених підрозділів, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.
Оприбуткуванням готівки в касах фізичних осіб — підприємців, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх товарними чеками (квитанціями) і веденням книги обліку доходів і витрат (або книги обліку доходів), є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у книзі обліку доходів і витрат (або книзі обліку доходів) на підставі товарних чеків (квитанцій).
Оприбуткуванням готівки в касах відокремлених підрозділів установ/підприємств, а також у касах фізичних осіб — підприємців, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та/або КОРО без ведення касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень на підставі даних розрахункових документів шляхом формування та друку фіскальних звітних чеків і їх підклеювання до відповідних сторінок КОРО/занесення даних розрахункових квитанцій до КОРО».
Отже, касова книга не використовується, якщо на відокремлених підрозділах установ/підприємств, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та/або КОРО, здійснення обліку готівки у повній сумі її фактичних надходжень проводиться на підставі даних розрахункових документів шляхом формування та друку фіскальних звітних чеків і їх підклеювання до відповідних сторінок КОРО/занесення даних розрахункових квитанцій до КОРО.
Порядок реєстрації та ведення РК, КОРО затверджений наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 р. №547, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.07.2016 р. за №920/29050 (далі — Порядок №547).
Пунктом 6 розділу II Порядку №547 визначено, що використання КОРО, зареєстрованої на РРО, передбачає: підклеювання фіскальних звітних чеків до відповідних сторінок КОРО; щоденне виконання записів (у разі здійснення розрахункових операцій) про рух готівки та суми розрахунків, при цьому дані за сумами, отриманими від покупців (клієнтів), та дані за сумами, виданими покупцям (клієнтам), записуються окремо.
Пунктом 8 розділу II Порядку №547 передбачено, що у разі роздрукування на РРО протягом робочого дня декількох фіскальних звітних чеків усі вони вклеюються у відповідну КОРО, записи у розділі 2 КОРО робляться за кожним фіскальним звітним чеком окремо. Якщо фіскальний звітний чек містить дані про операції «службового внесення» та «службової видачі» коштів, графи 3, 4 розділу 2 КОРО можна не заповнювати.
Враховуючи зазначене, суб'єкт господарювання має вести КОРО відповідно до вимог Порядку №547.
Щодо роздрукування копії фіскального звітного чека (запитання 2)
Якщо суб'єкт господарювання використовує версію РРО, який має функцію та дозволяє роздруковувати копію фіскального звітного чека, то у разі втрати оригіналу такого чека суб'єкт господарювання має можливість роздрукувати копію звітного фіскального чека та підклеїти його до відповідного розділу КОРО. Заборони щодо використання копії фіскального звітного чека чинне законодавство не має.
Щодо вилучення залишку готівки з місця проведення розрахунків (запитання 3)
Пункт 6 розділу III Порядку реєстрації та застосування РРО, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 р. №547, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.07.2016 р. за №918/29050, передбачає, що внесення чи видача готівки з місця проведення розрахунків повинні реєструватись через РРО з використанням операцій «службове внесення» та «службова видача», якщо такі внесення чи видача не пов'язані з проведенням розрахункових операцій. Крім того, операція «службове внесення» використовується для реєстрації суми готівки, яка зберігається на місці проведення розрахунків на момент реєстрації першої розрахункової операції, що проводиться після виконання «Z-звіту».
Враховуючи зазначене, якщо до зняття фіскального звітного чека на РРО, що використовується підприємством, не буде проведено операцію «службова видача», то готівка, яка буде залишатись у скриньці РРО, вважатиметься неоприбуткованою. Отже, для уникнення такої ситуації необхідно до обнулення РРО проводити операцію «службова видача», а після виконання «Z-звіту» операцію «службове внесення».
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.