• Посилання скопійовано

Перевірки Держпродспоживслужби

Держпродспоживслужба приходить на перевірку (з попереднім повідомленням) до підприємця-«єдинника» II групи, що займається роздрібною торгівлею непродовольчими товарами. Які конкретні вимоги для підприємців щодо дотримання законодавства про захист прав споживачів та щодо правил торгівлі? Що може перевіряти Держпродспоживслужба? Як підготуватися до перевірки?

Перевірка є, але права проводити її немає! Адже за умовами запитання йдеться про нехарчову продукцію, перевірка якості якої не входить до компетенції Держпродспоживслужби.

Відповідно до ч. 1 Положення №6671, Держпродспоживслужба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується КМУ через міністра аграрної політики та продовольства. Служба реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, запобігання та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров'я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері.

1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затверджене постановою КМУ від 02.09.2015 р. №667.

Діяльність з продажу килимів та інших текстильних виробів щодо забезпечення їх безпеки регулюється спеціальним Законом України від 02.12.2010 р. №2736-VI «Про загальну безпечність нехарчової продукції». Так, згідно з вимогами ст. 7 цього Закону, порядок проведення перевірок характеристик продукції на відповідність вимогам щодо безпечності на підставі звернень споживачів (користувачів) визначається Законом України від 02.12.2010 р. №2735-VI «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» (далі — Закон №2735).

Перелік органів ринкового нагляду, інформація про сфери їх відповідальності, їх поштові адреси, адреси електронної пошти та номери телефонів розміщуються на інформаційних стендах у приміщеннях органів ринкового нагляду, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері економічного і соціального розвитку, та на офіційних сторінках відповідних органів у мережі Iнтернет (п. 7 ст. 10 Закону №2735).

На сьогодні Перелік органів державного ринкового нагляду та сфер їх відповідальності затверджено постановою КМУ від 01.06.2011 р. №573.

Так, згідно з цим переліком сфера відповідальності щодо відповідності Технічному регламенту (затвердженому постановою КМУ від 14.01.2009 р. №13) щодо назв текстильних волокон і маркування текстильних виробів, при здійсненні діяльності з продажу товарів з текстильних волокон і текстильних виробів належить Держспоживінспекції у межах її повноважень.

Отже, посадові особи Держпродспоживслужби не мають відповідних повноважень на проведення перевірки ФОП (платника ЄП 2-ї групи) щодо дотримання законодавства про захист прав споживачів, а також правил торгівлі імпортованими непродовольчими товарами.

Відповідно до ч. 4 ст. 4 Закону про держнагляд1, орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у цій сфері та не визначає повноважень такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

1 Закон України від 05.04.2007 р. №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Чи означає це, що підприємець може не допустити перевіряльників до перевірки? Суб'єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право, зокрема, не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо (ст. 10 Закону про держнагляд):

— він здійснюється з порушенням вимог щодо періодичності проведення заходів державного нагляду (контролю), передбачених законом;

— посадова особа органу державного нагляду (контролю) не надала копій документів, передбачених цим Законом, або ж якщо надані документи не відповідають вимогам цього Закону.

Тобто не допустити з підстав, передбачених Законом про держнагляд, до перевірки можливо лише у разі, якщо вважати, що посадові особи Держпродспоживслужби не надали законного документа, який дає право на проведення планового заходу.

Чим загрожує відмова допустити до перевірки? Відповідно до ст. 188-37 КУпАП, невиконання законних вимог посадових осіб органів ринкового нагляду та їх територіальних органів щодо проведення перевірки, ненадання їм передбаченої законодавством інформації чи надання недостовірної інформації, створення інших перешкод для виконання покладених на них обов'язків — тягне за собою накладення штрафу від 170 грн до 340 грн. Тож застосувати такий штраф до підприємця Держпродспоживслужба зможе тільки в тому разі, якщо доведе, що мала право на проведення такої перевірки.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру