• Посилання скопійовано

Коментар

До листа Національного банку України від 12.10.2016 р. №57-0002/84778

У випадках, передбачених Законом України від 12.05.91 р. №1023-XII «Про захист прав споживачів» (далі — Закон №1023), покупець може повернути товар, а продавець зобов'язаний прийняти товар назад і в установленому порядку компенсувати покупцеві його вартість. Причини повернення товару можуть бути різними.

Спираючись на норми Закону №1023, фахівці НБУ дійшли висновку, що оскільки цим Законом не визначено способу повернення коштів за повернутий товар, який був придбаний із використанням платіжної картки, то повернення коштів може здійснюватись як у безготівковій, так і в готівковій формі.

Утім, зазначимо, що податківці дотримуються зовсім протилежної позиції, спираючись вже на норми Закону України від 06.07.95 р. №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі — Закон про РРО), адже операція з повернення коштів підпадає під визначення розрахункової операції.

Нагадаємо, що розрахункова операція — приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а в разі застосування банківської платіжної картки — оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця (ст. 2 Закону про РРО).

Так, у роз'ясненнях у ЗIР, підкатегорія 109.02 (запитання: «Чи має право СГ здійснити повернення готівки через РРО, якщо оплата за цей товар була здійснена у безготівковій формі (із застосуванням POS-термінала)?»; «Яким чином здійснюється повернення готівки, яка була перерахована СГ у безготівковій формі?») та у «Віснику» №36/20121 фахівці ДФСУ доходять висновку: якщо оплата за товар (послуги) здійснювалась у безготівковій формі, то повернення коштів за неотриманий товар (ненадану послугу) відбувається у безготівковій формі через установу банку або у разі готівкової форми розрахунків чи застосування банківської платіжної картки — із застосуванням РРО з оформленням відповідного розрахункового документа, але у разі використання банківської платіжної картки — без видачі готівкових коштів, тобто на розрахунковий рахунок покупця, відкритий у банку.

1 http://www.visnuk.com.ua/ua/pubs/id/3808.

Таким чином, на думку податківців, якщо оплата за товар (послуги) здійснювалася готівкою чи у безготівковій формі із застосуванням банківської платіжної картки, повернення коштів за неотриманий товар (ненадану послугу) відбувається із застосуванням РРО з оформленням відповідного розрахункового документа. Але у разі використання банківської платіжної картки — без видачі готівкових коштів, тобто на поточний рахунок покупця, відкритий у банку. Дані рахунку, як правило, покупець зазначає у заяві про повернення товару. Тобто у разі оплати, проведеної через РРО за допомогою платіжних карток, судячи з вищенаведених роз'яснень податківців, повернути покупцю кошти за повернений товар готівкою з РРО не можна.

Звичайно ж, у цьому випадку нас цікавить відповідальність суб'єкта господарювання, який усе-таки поверне кошти за оплачений платіжною карткою товар саме готівкою. Роз'яснень ДФСУ щодо цього немає.

Утім, вважаємо, що це й не дивно, адже якщо й надалі спиратися на норми Закону про РРО, відповідальності суб'єктів господарювання за повернення готівкою безготівкового авансу/безготівкової оплати за товар не передбачено. Мало того, жодними нормами Закону про РРО прямо не встановлено, що у разі використання банківської платіжної картки повертати кошти слід саме без видачі готівкових коштів, тобто на розрахунковий рахунок покупця, відкритий у банку.

Оскільки йдеться про розрахунки за допомогою платіжної картки, то тут варто також згадати норми Положення про порядок емісії електронних платіжних засобів і здійснення операцій з їх використанням, затвердженого постановою НБУ від 05.11.2014 р. №705.

На відміну від одного з попередників (положення, затверджене постановою НБУ від 19.04.2005 р. №137), у ньому немає норм про особливості повернення коштів, списаних із карткового рахунку, у разі повернення товару. Тому звернімося до загальних Правил Національної системи масових електронних платежів, затверджених постановою НБУ від 10.12.2004 р. №620 (далі — Правила №620).

Відповідно до п. 2.9 р. II Правил №620, придбані із застосуванням платіжної картки товари можуть бути повернені особі, яка їх продала, згідно з правилами, установленими відповідними нормативно-правовими актами України.

Повернення коштів за повернений товар, неотриману (неякісну) послугу торговець здійснює:

— готівкою;

— або за згодою сторін у безготівковій формі шляхом їх перерахування на рахунок завантаження клієнта позасистемними засобами.

Тож вважаємо, що споживач має право вибрати напрям повернення коштів, сплачених платіжною карткою (готівкою чи безготівково), а що стосується дотримання норм Закону про РРО, то головне — таку операцію з повернення коштів провести через РРО, адже вона є розрахунковою. Також варто зазначити, що судових спорів щодо неналежної форми повернення раніше отриманого авансу/оплати за товар наразі немає.

Катерина КАЛАШЯН, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру