Підприємство перереєструвалося із зони АТО — змінило юридичну адресу. Сам процес перереєстрації затягнувся, що призвело до неподання податкової звітності з ПДВ за два місяці 2014 року. У нас не було перевірки з 2013 року. Чи можна скористатися сертифікатом ТПП (підтвердженням форс-мажору в зоні АТО) для перенесення строків подання податкової звітності за ці два періоди?
Відповідно до пп. 102.6.4 ПКУ, граничні строки для подання податкової декларації, заяв про перегляд рішень контролюючих органів, заяв про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань підлягають продовженню керівником контролюючого органу (його заступником) за письмовим запитом платника податків, якщо такий платник податків протягом зазначених строків, зокрема, мав обмежену свободу пересування у зв'язку з ув'язненням чи полоном на території інших держав або внаслідок інших обставин непереборної сили, підтверджених документально.
Ця норма поширюється на посадових осіб юрособи, в разі якщо протягом зазначених граничних строків така юрособа не мала інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства України нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову звітність (пп. 102.7.2 ПКУ).
Механізм продовження граничних строків для подання податкової декларації наведений у Порядку №10441.
Під обставинами непереборної сили (форс-мажорні обставини) Порядок №1044 розуміє непереборну за цих умов силу (стихійне лихо, дія суспільного ворога, оголошена та неоголошена війна, загроза війни, терористичний акт, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, громадська демонстрація, блискавка, пожежа, буря, повінь, землетрус, нагромадження снігу або ожеледь, вибух тощо), яка є обставиною, що звільняє фізособу або посадових осіб юрособи від відповідальності за невиконання обов'язків, передбачених податковим законодавством.
Незважаючи на те що сам Порядок прийнято ще у 2011 році та відтоді він не зазнав змін, наведення терміна «обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини)» не суперечать приписам ч. 2 ст. 14-1 Закону про ТПП2.
2 Закон України від 02.12.97 р. №671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні».
Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) за цією нормою є надзвичайні та невідворотні обставини, що об'єктивно унеможливлюють виконання зобов'язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов'язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії тощо.
Для підтвердження цих обставин слід звернутися до ТПП України або регіональних відділень, які мають право видавати сертифікати про підтвердження дії форс-мажору.
Виходячи з вимог чинних нормативно-правових актів України та Регламенту1, сертифікат (висновок) Торгово-промислової палати України обов'язково повинен містити конкретний період часу, протягом якого мали місце надзвичайні, невідворотні та непередбачувані обставини (події), що об'єктивно вплинули на виконання конкретним платником податків у зазначеному періоді певного податкового обов'язку зі сплати податків. Отже, при визначенні дати виникнення безнадійного податкового боргу враховується період часу, з яким пов'язуються юридичні наслідки, що обмежується датою початку і датою закінчення. Оскільки дія кожного окремого сертифіката (висновку) Торгово-промислової палати України, наданого у кожному конкретному випадку, обмежується датою надання такого сертифіката, тому, незважаючи на продовження дії АТО у конкретному населеному пункті Донецької або Луганської областей, чинність такого документа може поширюватися на правовідносини, що виникали з дати початку АТО у конкретному випадку і до дати надання такого сертифіката (висновку).
Для отримання сертифіката (висновку) слід подати до ТПП України2 документи, які відображають дані про реєстрацію підприємства в зоні АТО та про взяття там на податковий облік. Такими документами можуть бути попередній витяг/виписка, а також довідка форми №4-ОПП, які видавалися при первинному взятті підприємства на податковий облік у зоні АТО та при реєстрації. Також треба додати довідку від державної фіскальної служби за місцем перереєстрації підприємства щодо відображення дати, з якої підприємство перебуває на обліку в новому контролюючому органі.
1 Регламент засвідчення ТПП України та регіональними ТПП форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затверджений рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 р. № 44(5).
2 Детальніше можна ознайомитись: http://conf.ligazakon.ua/conference/ATO2.htm.
Отже, на нашу думку, періодом дії форс-мажору для підприємства буде:
— дата настання форс-мажорних обставин — дата початку звітного періоду, за який не було подано податкову звітність;
— дата закінчення форс-мажорних обставин — дата взяття на облік за місцем перереєстрації.
Крім того, згідно з п. 7 Порядку №1044 за наявності обставин непереборної сили платник податків може звернутися до органу державної податкової служби з письмовою заявою про продовження граничних строків подання податкових декларацій.
Така заява подається платником податків протягом тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення обставин непереборної сили у довільній формі зі стислим та чітким обґрунтуванням підстав для продовження граничних строків із посиланням на документальне підтвердження викладених фактів.
Отже, для того щоби перенести строки подання податкової звітності за період 2014 року (два місяці — як зазначено у запитанні), слід:
1) звернутися до ТПП та отримати сертифікат, де буде сказано про початок форс-мажорних обставин та про дату їх закінчення;
2) протягом 30 днів, які відлічуються від дати закінчення форс-мажору (зазначена у сертифікаті ТПП), звернутися до фіскальної служби з відповідною заявою.
Крім того, на нашу думку, навіть якщо за новим місцем реєстрації і здійснюватиметься податкова перевірка, вона не має брати до уваги факт подання чи неподання податкової звітності із застосуванням відповідних санкцій, якщо на момент перевірки підприємство матиме сертифікат або відповідне підтвердження звернення до ТПП (до прийняття ним рішення щодо видачі сертифіката чи його відмови).
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»