• Посилання скопійовано

Коментар

До листа Національного банку України від 11.12.2014 р. №25-110/74213

Легкий спосіб позбутися печатки

НБУ у листі від 11.12.2014 р. №25-110/74213 (див. «ДК» №01-02/2015) звертає увагу на те, що у зв'язку з прийняттям Закону про спрощення відкриття бізнесу, яким дозволено використовувати печатки лише на добровільних засадах, у відносинах із банківськими установами слід врахувати два моменти.

Момент перший

Якщо юридична особа в процесі діяльності не має бажання надалі використовувати печатку, вона має право відмовитися від неї шляхом внесення відповідних змін до установчих документів та повідомити про це банк із наданням підтвердних документів, які зберігатимуться у справі з юридичного оформлення рахунку.

Справді, якщо звернутися до п. 3.2 Інструкції №492, то при відкритті поточного рахунку банк вимагає подати такі документи:

— заяву про відкриття поточного рахунку (додаток 1). Заяву підписує керівник юрособи або інша уповноважена на це особа;

— копію належним чином зареєстрованого установчого документа (статуту/засновницького договору/установчого акта/положення). Юрособа, яка створена та/або діє на підставі модельного статуту, затвердженого КМУ, подає копію рішення про її створення або про провадження діяльності на підставі модельного статуту, підписаного усіма засновниками;

— копію виписки з Єдиного державного реєстру юросіб та фізосіб-підприємців;

— картку зі зразками підписів і відбитка печатки (додаток 2).

Далі, після укладення договору на банківське обслуговування, платник оформляє платіжні документи на виконання Інструкції №22 з використанням підпису та відбитка печатки, які відповідають картці зі зразками підписів та печатки за додатком 2.

Відтоді як виготовлення печатки вже не потребує дозволу МВС, їхні зразки, як правило, затверджують засновники (учасники) юрособи або фізособа-підприємець.

Такі вимоги більшість юросіб зазначають у статуті.

Наведемо приклад. У п. 4.2 статуту ТОВ «А» сказано: «...Товариство має круглу печатку зі своїм найменуванням, штампи зі своїм найменуванням, зразки яких затверджуються Учасником (Власником) Товариства...».

Тому якщо статут містить згадку про печатку (хоча вважаємо, що це стосується й тих статутів, які не містять наведених вимог щодо печатки), до такого статуту треба внести зміни. Наприклад, п. 4.2 статуту слід викласти в такій редакції: «...Підприємство у своїй діяльності не користується печатками...».

На вимогу ч. 1 ст. 19 та ч. 1 ст. 29 Закону про держреєстрацію в такому разі юрособі слід подати державному реєстратору:

1) реєстраційну картку форми №31 на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи. Тут слід поставити позначку на аркуші 1 форми №3 у рядку «Інші зміни до установчих документів, які не пов'язані з внесенням змін до відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців»;

1 Форма затверджена наказом Мін'юсту від 14.10.2011 р. №3178/5, її можна знайти на сайті ДРСУ http://www.drsu.gov.ua/ в розділі «Державна реєстрація юросіб та фізосіб-підприємців».

2) примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення засновників (учасників) про внесення змін до установчих документів щодо відмови від використання печатки, а також документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів (наявність на зборах засновників (учасників) відповідної кількості голосів, що мають право на прийняття рішення про внесення змін до статуту щодо питань ведення госпдіяльності підприємства);

3) оригінали установчих документів юрособи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подання документів, або копію опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів;

4) два примірники змін до установчих документів юрособи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції;

5) документ про сплату реєстраційного збору.

Наведеного порядку дій доведеться дотримувати як у разі відмови від печатки для роботи з уже відкритими рахунками у банках, так і тоді, коли підприємство щойно планує відкрити такі рахунки.

Момент другий

Нацбанк на виконання норм Закону про спрощення відкриття бізнесу розробив проект постанови Правління НБУ «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України»1, якою планується внести зміни щодо використання печатки лише за її наявності до інструкцій №22 та №492, а також до Положення про порядок здійснення банками України вкладних (депозитних) операцій з юридичними і фізичними особами2.

Тож з дати набрання чинності наведеними змінами юрособи та фізособи-підприємці, які прийняли рішення не застосовувати печатки, можуть використовувати платіжні інструменти у процесі банківського обслуговування без печатки. Проте, на нашу думку, це не змінює процедури внесення змін до установчих документів (статутів) про відмову використовувати у своїй госпдіяльності печатки, як ми говорили вище.

Водночас така процедура не завадить і в сфері податкового законодавства. Підписи посадових осіб платника податків мають бути скріплені печаткою (за наявності). В іншому разі податкова звітність не вважатиметься податковою декларацією (п. 48.7 ПКУ).

Нагадаємо, що податкові органи у роз'ясненні3 наголошують, що вони не вимагають від платників податків надавати повідомлення про отримання чи знищення печаток. Але не виключено, що у контрагентів виникне багато запитань щодо наявності відбитків печаток на первинних документах чи їх відсутності у податковій накладній. І обережні покупці, цілком імовірно, вимагатимуть підтвердження відмови від печаток. Витяг зі статуту в цій ситуації цілком підтвердить правомірність та легальність дій продавця та позбавить його ймовірних претензій з боку фіскалів (хоча судова практика неодноразово засвідчувала, що печатка не є обов'язковим реквізитом податкової накладної).

1 http://www.bank.gov.ua/doccatalog/document?id=11905943.

2 Затверджене постановою Правління НБУ від 03.12.2003 р. №516.

3 Розміщено на офіційному веб-порталі ДФСУ у ЗІР (підкатегорія 135.01, відповідь на запитання «Чи повинен платник податків повідомляти контролюючі органи про отримання або знищення печатки?»).

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон про спрощення відкриття бізнесу — Закон України від 15.04.2014 р. №1206-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення порядку відкриття бізнесу».
  • Закон про держреєстрацію — Закон України від 15.05.2003 р. №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців».
  • Інструкція №22 — Інструкція про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затверджена постановою НБУ від 21.01.2004 р. №22.
  • Інструкція №492 — Інструкція про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затверджена постановою НБУ від 12.11.2003 р. №492.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру