З 30.10.2014 р. юрособи мають право не використовувати печатки. Чи могли ми подавати податкову звітність без печатки вже за листопад 2014 р.? Чи треба повідомляти податкові органи про знищення печатки?
Нагадаємо, що Законом України від 15.04.2014 р. №1206-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення порядку відкриття бізнесу» (набрав чинності 30.10.2014 р.) внесено зміни до низки кодексів та законів України, які спрямовані, зокрема, на запровадження відмови від обов'язковості та перехід до добровільності використання печаток госпсуб'єктами приватного права.
Водночас сфери податкових відносин цей закон не стосується.
Як бути в цій ситуації? Загалом, за роз'ясненням Мін'юсту (лист від 14.08.2014 р. №6820-0-4-14/8.1), при вирішенні питання подальшого використання печаток (йдеться про період починаючи з 30.10.2014 р. і на майбутнє) підприємству слід керуватися статутом, а також внутрішніми документами юрособи, прийнятими її органами управління. Тобто під час оформлення первинних документів підприємство самостійно визначає (скажімо, наказом по підприємству) невикористання печаток та/або їх знищення.
Коли ж ідеться про подання податкової звітності, то, відповідно до п. 48.3 ПКУ, податкова декларація повинна містити такі обов'язкові реквізити, як, зокрема, підписи платника податку — фізособи та/або посадових осіб платника податку, визначених цим Кодексом, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
При цьому самі форми податкової звітності передбачають місце для печатки. І ми не виключаємо можливості створення перешкод (через нерозуміння ситуації особами, які приймають податкову звітність) у разі подання декларації платниками податків у паперовому вигляді без печатки взагалі.
Але це лише один бік медалі. Ті платники податків, які подають звітність в електронному вигляді, укладають з органами ДФСУ договори, що передбачають обов'язкову наявність як підпису (головного бухгалтера та/або керівника), так і печатки підприємства. Без останньої звітність не буде прийнято електронними засобами зв'язку.
На офіційному веб-порталі ДФСУ у ЗІР (роз'яснення у категорії 135.01) податкові органи доходять висновку, що нормативно-правові акти з питань оподаткування не передбачають обов'язку платника податків повідомляти органи ДФС про отримання або знищення печатки. Щоправда, при цьому вони не забули послатися на п. 48.3 ПКУ.
По суті, вони мають рацію. А за формою — на нашу думку, йдеться про неподання копій чи оригіналів внутрішніх документів підприємства податковому органу про відмову від використання печаток (як на цьому наголошує Мін'юст).
Тому відсутність нормативних документів саме у сфері оподаткування щодо неповідомлення податкового органу про відмову від печаток дає право сміливим платникам податків подавати декларацію у паперовому вигляді без проставлення печатки. Обережні платники можуть додати до декларації загальні пояснення у довільній формі про прийняте рішення відмовитися від застосування печаток у своїй госпдіяльності, у т. ч. і при поданні обов'язкової податкової звітності.
Щодо електронної звітності, то тут доведеться скористатися приписами ч. 2 ст. 207 ЦКУ та запропонувати внести зміни до договорів, наприклад:
1) зі сертифікованими центрами (чи особами, які надають такі послуги) про видачу сертифіката відкритого електронного цифрового підпису (щодо печатки підприємства);
2) з постачальником примірника та пакетів оновлення ПЗ щодо обробки податкової звітності без печатки.
Отже, на нашу думку, якщо платники податків відмовляться від використання печаток, то з певної дати це має стосуватися всіх документів у госпдіяльності та внутрішнього документообігу по підприємству. Якщо ж підприємство печатку має та використовує, то за приписами ПКУ нею має скріплюватися і податкова звітність. Інакше звітність, подана без печатки, не вважається податковою (п. 48.7 ПКУ).
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»