• Посилання скопійовано

Положення про військово-транспортний обов'язок

Затверджене постановою КМУ від 28.12.2000 р. №1921

Положення про військово-транспортний обов'язок

Суттєво. Військово-транспортний обов'язок установлюється з метою задоволення потреб Збройних сил України, інших військових формувань на особливий період транспортними засобами і технікою.

! Власникам транспортних засобів

1. Це Положення визначає порядок:

виконання військово-транспортного обов'язку центральними та місцевими органами виконавчої влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності, а також громадянами — власниками транспортних засобів усіх типів і марок вітчизняного та іноземного виробництва;

вилучення (відчуження) у власників об'єктів залізничного, морського, річкового, повітряного, трубопровідного, автомобільного, гужового транспорту, а також мотоциклів, промислових та спеціальних суден, тимчасових морських плавучих причальних споруд, тракторів, причепів, дорожньо-будівної, підйомно-транспортної техніки, машин, механізмів, обладнання, будівельних споруд та інших об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням транспорту (далі — транспортні засоби).

2. Військово-транспортний обов'язок встановлюється з метою забезпечення потреб Збройних сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань (далі — військові формування) на період мобілізації та у воєнний час у транспортних засобах.

3. Військово-транспортний обов'язок поширюється на центральні та місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації всіх форм власності, у тому числі ті, що забезпечують експлуатацію транспортних засобів, а також на громадян — власників транспортних засобів.

4. Вилучення для тимчасового використання транспортних засобів або відчуження з наступним повним відшкодуванням їх вартості, передача військовим формуванням на період мобілізації та у воєнний час здійснюються на підставі документів, що видаються органами військового управління.

Міноборони та Мінфін за погодженням із Мінекономіки визначають перелік та затверджують зразки відповідних документів.

5. Вилучення (відчуження) транспортних засобів здійснюється районними (міськими) військовими комісаріатами на підставі розпоряджень місцевих держадміністрацій в обсягах лімітів та відсоткових норм вилучення, затверджених Кабінетом Міністрів України, як окремо, так і у складі спеціальних формувань, які передаються військовим формуванням на період мобілізації та у воєнний час.

6. З метою здійснення контролю за готовністю транспортних засобів, призначених для передачі військовим формуванням, до виконання військово-транспортного обов'язку Міноборони може залучати їх у мирний час до навчальних (перевірочних) зборів на договірних засадах. Збитки, завдані власникам транспортних засобів у зв'язку з проведенням цих зборів, відшкодовуються за рахунок коштів Міноборони та інших центральних органів виконавчої влади, які мають у своєму підпорядкуванні військові формування.

Час і терміни проведення навчальних (перевірочних) зборів визначаються Міноборони.

7. У разі проведення цільової мобілізації у зв'язку з введенням в Україні або в окремих її місцевостях надзвичайного стану, а також оголошенням окремих місцевостей зонами надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру транспортні засоби (крім транспортних засобів, власниками яких є громадяни) можуть залучатися до виконання спеціальних завдань у встановленому порядку на термін не більший, ніж термін дії надзвичайного стану чи оголошення окремих місцевостей зонами надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру з подальшим обов'язковим відшкодуванням відповідно до законодавства збитків, завданих власникам цих транспортних засобів.

8. На всій території України або в окремих місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування має право за погодженням із відповідними центральними та місцевими органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, а якщо це неможливо, — самостійно вилучати для тимчасового використання необхідні для потреб оборони транспортні засоби міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, територіальних громад, підприємств, установ та організацій всіх форм власності і громадян та видавати документи згідно з цим Положенням.

9. Перелік юридичних осіб та громадян — власників транспортних засобів, які звільняються від військово-транспортного обов'язку, затверджується Кабінетом Міністрів України.

10. Кабінет Міністрів України за поданням Міноборони в мирний час затверджує ліміти вилучення (відчуження) транспортних засобів у регіонах та відсоткові норми вилучення за галузями національної економіки і доводить їх до центральних та місцевих органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, які разом із військовими комісаріатами визначають постачальників та обсяги (норми) вилучення (відчуження) транспортних засобів у підприємств, установ та організацій за районами (містами).

11. Ліміти вилучення (відчуження) транспортних засобів за типами та марками (крім мотоциклів і гужового транспорту) для підприємств, установ, організацій, районів і міст встановлюються у мирний час відповідними місцевими держадміністраціями за поданням військових комісаріатів.

12. Ліміти вилучення (відчуження) мотоциклів і гужового транспорту встановлюються у воєнний час відповідними місцевими держадміністраціями за поданням військових комісаріатів виходячи з потреби військових формувань.

13. Установлені Генеральним штабом Збройних сил за погодженням із Кабінетом Міністрів України завдання з підготовки та передачі транспортних засобів військовим формуванням, а також порядок, пункти та терміни цієї передачі у мирний час доводяться до їх власників відповідними місцевими держадміністраціями через військові комісаріати.

Громадянам — власникам транспортних засобів такі завдання доводяться у разі оголошення мобілізації та введення воєнного стану.

14. Відповідальність за підготовку транспортних засобів для передачі військовим формуванням покладається на керівників підприємств, установ та організацій і громадян — власників транспортних засобів, які зобов'язані забезпечити:

відбір разом із представниками військових формувань відповідних транспортних засобів за типами і марками;

виконання основних вимог до транспортних засобів, призначених для передачі військовим формуванням на період мобілізації та у воєнний час (додаток 1), та наявність запасних частин, шанцевого інструменту і заправного інвентарю, що входять до комплектів, які разом із транспортними засобами передаються військовим формуванням на період мобілізації та у воєнний час (додаток 2);

підготовку транспортних засобів для перевезення особового складу та встановлення спеціального обладнання;

заміну за погодженням із районними (міськими) військовими комісаріатами застарілих транспортних засобів новими і більш досконалими у разі їх надходження;

проведення перевірки технічного стану транспортних засобів, призначених для передачі військовим формуванням згідно з мобілізаційними планами;

розроблення необхідних мобілізаційних документів про постачання транспортних засобів (крім транспортних засобів, власниками яких є громадяни);

подання до військових комісаріатів один раз на рік, не пізніше грудня, відомостей про наявність і технічний стан транспортних засобів, а також про громадян, які працюють на підприємстві, в установі та організації на цих засобах;

доставку транспортних засобів, призначених для передачі військовим формуванням, відповідно до нарядів районних (міських) військових комісаріатів у визначені пункти.

15. Власники транспортних засобів, призначених для передачі військовим формуванням на період мобілізації та у воєнний час, у разі зміни форми власності, відправки в інші місцевості на тривалий час, передачі в користування іншим юридичним особам або громадянам, відчуження їх особам, які проживають в інших населених пунктах України або за її межами, зобов'язані у семиденний термін повідомити про це районні (міські) військові комісаріати, місцеві органи виконавчої влади та відповідні органи місцевого самоврядування.

16. Органи виконавчої влади у разі банкрутства (ліквідації) підприємств, установ та організацій, які мають мобілізаційні завдання (замовлення), здійснюють заходи щодо покладення цих завдань на інші підприємства, установи та організації, що належать до сфери їх управління, або за галузевим напрямом (територіальним розташуванням).

17. Для підготовки й уточнення завдань з підготовки та передачі транспортних засобів військовим формуванням органи військового управління відповідно до законодавства одержують від Держкомстату, Державтоінспекції МВС, органів технічного нагляду за станом транспортних засобів та їх органів на місцях інформацію за встановленими формами про наявність і технічний стан транспортних засобів.

18. Реєстрація, перереєстрація, переобладнання та зняття з обліку транспортних засобів, які плануються для передачі військовим формуванням, в органах Державтоінспекції МВС та в органах технічного нагляду за станом транспортних засобів проводяться після погодження з районними (міськими) військовими комісаріатами (крім легкових автомобілів та причепів до них, мотоциклів і мотоколясок, власниками яких є громадяни).

19. Для своєчасного оповіщення, збору та прибуття громадян, які призиваються на військову службу під час мобілізації, до пунктів попереднього збору військових комісаріатів і пунктів прийому військових формувань відповідні органи виконавчої влади своїми рішеннями передбачають тимчасове залучення необхідної кількості транспортних засобів, які не передаються військовим формуванням за нарядами районних (міських) військових комісаріатів, для перевезення особового складу, а також для виконання першочергових робіт, пов'язаних зі здійсненням заходів на особливий період.

20. Контроль за підготовкою транспортних засобів до передачі військовим формуванням здійснюється центральними та місцевими органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування і військовими формуваннями.

21. Перевірка технічного стану транспортних засобів та їх готовності до передачі військовим формуванням на період мобілізації та у воєнний час проводиться у порядку та в терміни, визначені Кабінетом Міністрів України, а також за окремими графіками, що затверджуються військовими комісаріатами і погоджуються з місцевими органами виконавчої влади.

Державтоінспекція МВС, органи технічного нагляду за станом транспортних засобів та їх органи на місцях щороку до 20 грудня подають районному (міському) військовому комісаріату (за місцем проведення технічного огляду) один примірник акта проведеної за поточний рік перевірки готовності транспортних засобів, призначених для передачі військовим формуванням.

22. Військові комісаріати для проведення перевірки готовності транспортних засобів до передачі військовим формуванням мають право залучати на контрактній основі фахівців підприємств, установ та організацій.

Результати перевірки оформляються відповідними актами.

23. Органи виконавчої влади за інформацією військових комісаріатів про результати перевірки готовності транспортних засобів до передачі військовим формуванням на період мобілізації та у воєнний час розглядають питання про виконання військово-транспортного обов'язку посадовими особами і власниками транспортних засобів та у разі потреби вживають заходів до підвищення рівня мобілізаційної готовності транспортних засобів.

24. До пунктів попереднього збору військових комісаріатів і пунктів прийому військових формувань транспортні засоби доставляються власниками транспортних засобів згідно з нарядами районних (міських) військових комісаріатів.

Заправка транспортних засобів, призначених для передачі військовим формуванням, здійснюється на підставі мобілізаційних розпоряджень за окремими відомостями.

25. Для забезпечення доставки транспортних засобів до пунктів передачі військовим формуванням на період мобілізації та у воєнний час відповідні органи виконавчої влади за поданням військових комісаріатів створюють на нафтобазах, автозаправних станціях незалежно від форми власності незнижуваний запас пально-мастильних матеріалів з розрахунку однієї заправки на визначену кількість транспортних засобів.

26. Вартість транспортних засобів, переданих військовим формуванням на період мобілізації та у воєнний час, визначається під час приймання цих засобів з урахуванням технічного стану та розмірів знижки на їх спрацьованість, визначених у додатку 3.

27. Збитки, завдані центральним та місцевим органам виконавчої влади, іншим державним органам, органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам та організаціям, а також громадянам унаслідок виконання ними військово-транспортного обов'язку, відшкодовуються відповідно до законодавства.

28. Особи, винні у порушенні військово-транспортного обов'язку, притягуються до відповідальності згідно із законодавством.

Додаток 1
до Положення про військово-транспортний обов'язок

Основні вимоги до транспортних засобів, призначених для передачі військовим формуванням на період мобілізації та у воєнний час

1. Транспортні засоби, призначені для передачі військовим формуванням на період мобілізації та у воєнний час, повинні бути повністю укомплектовані необхідними агрегатами, вузлами, механізмами, приладами, спеціальним і робочим обладнанням та мати запас ходу не менше ніж:

автомобілі та мотоцикли — 10000 кілометрів;

трактори та дорожньо-будівна техніка — 400 годин;

крани на пневмоколісному і гусеничному ходу та автонавантажувачі — 250 годин.

Технічно справні транспортні засоби, які відпрацювали встановлені норми міжремонтного пробігу, підлягають технічному обстеженню всіх агрегатів, вузлів та механізмів з обов'язковою перевіркою у роботі. Зазначені транспортні засоби можуть бути прийняті військовими формуваннями як такі, що мають мінімальний запас ходу.

2. Агрегати, вузли, механізми, прилади, спеціальне і робоче обладнання транспортних засобів повинні відповідати таким основним вимогам:

двигун — легко запускатися, забезпечувати сталу роботу на всіх експлуатаційних режимах;

трансмісія — забезпечувати плавну без підвищеного шуму, стуків та ривків передачу зусилля від двигуна до ведучих коліс на всьому діапазоні навантаження і швидкостей руху відповідно до технічної характеристики транспортного засобу;

кермове управління — без люфту, забезпечувати легкий поворот керованих коліс у крайні та повернення їх у початкове положення;

гальмівна система — забезпечувати рівномірне гальмування всіх коліс машини;

рама — забезпечувати правильність встановлення та надійність кріплення на рамі всіх агрегатів та вузлів транспортного засобу;

підвіска — забезпечувати надійність кріплення всіх мостів (осей) транспортного засобу, поглинання та зменшення сили поштовхів, які сприймаються підресорними частинами;

передній міст — забезпечувати встановлення передніх коліс відповідно до технічних умов і надійність кріплення деталей кермового управління та ходової частини;

колеса та шини — відповідати всім вимогам безпеки руху, надійного гальмування транспортного засобу, у тому числі причепа;

ходова частина гусеничних машин — забезпечувати безпеку руху, надійне гальмування та необхідне маневрування, а також поглинання поштовхів та ударів під час руху;

кузов та кабіна — забезпечувати безпеку перевезення пасажирів і збереження вантажів, створювати умови для нормальної роботи водія;

тягово-зчіпний (опорно-зчіпний) пристрій — гарантувати надійність зчеплення і поглинання поштовхів та ударів;

електрообладнання — забезпечувати надійний запуск двигуна, безперебійну роботу системи запалювання, приладів освітлення, сигналізації та електричних контрольних приладів.

3. У разі залучення транспортних засобів на період цільової мобілізації комплекти запасних частин військовим формуванням не передаються.

Додаток 2
до Положення про військово-транспортний обов'язок

Перелік запасних частин, шанцевого інструменту і заправного інвентарю, що входять до комплектів, які разом із транспортними засобами передаються військовим формуванням на період мобілізації та у воєнний час

Найменування
Одиниця виміру
Кількість
Примітка
Для автомобілів
Лампа фари
штук
1
для автомобілів усіх марок
Лампа підфарника
— " —
1
— " —
Свічка запальна
— " —
1
для автомобілів із карбюраторним двигуном
Провід високої напруги
метрів
0,5
— " —
Важіль переривача
штук
1
— " —
Стійка контактна
— " —
1
— " —
Прокладка головки блока
— " —
1
на кожний автомобіль
Прокладка головки циліндра
— " —
1
для автомобілів «КамАЗ», «Урал-4320»
Прокладка головки циліндра компресора
— " —
1
для автомобілів із пневмоприводом гальм
Пас вентилятора (водяного насоса)
— " —
1
для автомобілів усіх марок
Пас компресора (генератора)
— " —
1
для автомобілів із дизельним двигуном або пневмоприводом гальм
Діафрагма бензонасоса зі штовхачем у зборі
— " —
1
для автомобілів із карбюраторним двигуном
Розпилювач форсунки (насос форсунки)
— " —
1
для автомобілів із дизельним двигуном
Прокладка для ущільнення форсунки розміром 14 х 20 х 1,5 мм
— " —
2
для автомобілів «КамАЗ», «Урал-4320»
Прокладка для ущільнення форсунки розміром 10 х 16 х 1,5 мм
— " —
2
— " —
Діафрагма редукційного клапана керування механізмом переключення передач поділювача у зборі
— " —
1
— " —
Автомобільна аптечка
— " —
1
для автомобілів усіх марок
Лопата штикова
штук
1
для автомобілів усіх марок
Сокира
— " —
1
— " —
Відро (каністра) для води
— " —
1
— " —
Бачок (каністра) для масла
— " —
1
— " —
Бідон (каністра) для додаткового палива
— " —
2
тільки для автомобілів, які не мають запасу ходу за паливом до 500 кілометрів
Трос буксирний
— " —
1
на кожен автомобіль
Для гусеничних і колісних тракторів
Лампа фари
штук
1
для тракторів усіх марок
Свічка запальна
— " —
1
— " —
Форсунка
— " —
1
— " —
Елемент фільтрувальний паливного фільтра тонкої очистки
— " —
1
— " —
Пас вентилятора
— " —
1
— " —
Пас генератора
— " —
1
— " —
Провід високої напруги
метрів
1
— " —
Сальник водяного насоса
штук
— " —
Шланг радіатора верхній
— " —
1
— " —
Шланг радіатора нижній
— " —
1
— " —
Болт башмака гусениці з гайкою
комплектів
14
для тракторів Т-100, Т-130
Шайба пружинна болта башмака гусениці
штук
14
— " —
Палець ланки гусениці
— " —
2
для тракторів ДТ-75, Т-74, Т-150, Т-180
Ланка гусениці
— " —
2
— " —
Шплінт пальця гусениці
— " —
10
— " —
Прокладка головки циліндрів
— " —
10
— " —
Прокладка головки циліндрів пускового двигуна
— " —
1
для тракторів, які мають пускові двигуни
Прокладка головки блока
— " —
1
для тракторів усіх марок
Золотник вентиля
— " —
1
для колісних тракторів
Автокамера
— " —
1
— " —
Лопата штикова
— " —
1
для тракторів усіх марок
Сокира
— " —
1
для колісних тракторів
Відро (каністра) для води
— " —
1
— " —
Бачок (каністра) для масла
— " —
1
— " —
Трос буксирний
— " —
1
на кожен трактор
Для дорожньо-будівної та підйомно-транспортної техніки
Лампа фари
штук
1
для всіх автогрейдерів, екскаваторів і котків
Свічка запальна
— " —
1
для автогрейдерів, екскаваторів, кранів на пневмоходу, автонавантажувачів і електростанцій із карбюраторним двигуном
Провід високої напруги
метрів
1
— " —
Важіль переривача
штук
1
для автонавантажувачів і електростанцій з карбюраторним двигуном
Стійка контактна
— " —
1
— " —
Пас вентилятора (водяного насоса)
— " —
1
для техніки з дизельними та карбюраторними двигунами
Пас компресора (генератора)
— " —
1
для автогрейдерів, екскаваторів, кранів на пневмоходу, автонавантажувачів із дизельним двигуном і пневмоприводом гальм
Ланка тягового ланцюга з втулкою
— " —
1
для траншейних екскаваторів
Палець тягового ланцюга
— " —
1
— " —
Рукав гнучкий гідросистеми
— " —
1
для техніки з гідроприводом робочого обладнання
Кільця ущільнювальні
— " —
2
для гідросистем бульдозерів, екскаваторів, скреперів та автонавантажувачів
Манжети
— " —
1
— " —
Лопата штикова
— " —
1
для автогрейдерів, екскаваторів, кранів на пневмоколісному ходу, автонавантажувачів і електростанцій усіх типів
Сокира
— " —
1
— " —
Відро (каністра) для води
— " —
1
— " —
Бачок (каністра) для масла
— " —
1
— " —
Трос буксирний або буксир жорсткий
— " —
1
для автогрейдерів та автонавантажувачів

Примітки: 1. Усі автомобілі, трактори, дорожньо-будівна та підйомно-транспортна техніка, що передаються військовим формуванням, повинні мати інструмент і обладнання, зазначені у Відомостях ЗІП, а також належні технічні паспорти (формуляри) на машини (механізми, агрегати) і електростанції.

Крім того, на кожному автомобілі, тракторі, одиниці дорожньо-будівної чи підйомно-транспортної техніки повинен бути комплект запасних частин, шанцевого інструменту та заправного інвентарю, зазначений у цьому додатку.

Дорожньо-будівна та підйомно-транспортна техніка, змонтована на автомобілях чи тракторах, повинна мати комплект запасних частин, шанцевого інструменту, заправного інвентарю та засобів підвищення прохідності того автомобіля чи трактора, на базі яких вони змонтовані.

Для несамохідної дорожньо-будівної та підйомно-транспортної техніки і механізмів (причіпних котків, бетономішалок, дизель-молотів, каменедробильних установок, лісопильних рам, пересувних компресорних станцій) та електронавантажувачів комплекти запасних частин не потрібні.

2. Запасні частини, що входять до комплекту, повинні бути підготовлені для довгострокового зберігання і упаковані. В упаковку повинні бути вкладені пакувальні листи з переліком упакованих деталей та їх кількістю. Шанцевий інструмент та заправний інвентар можуть перебувати в експлуатації.

3. Під час передачі військовим формуванням автомобілів, тракторів, дорожньо-будівної та підйомно-транспортної техніки запасні частини, шанцевий інструмент, заправний інвентар та засоби підвищення прохідності повинні бути розміщені та закріплені на автомобілях, тракторах, машинах і електростанціях.

4. На обладнання, яке підлягає огляду органами Держстандарту, повинен бути дозвіл від цих органів на право експлуатації, а цистерни для пального, що підлягають калібруванню, повинні мати клеймо організації, яка проводила його перевірку.

Додаток 3
до Положення про військово-транспортний обов'язок

Поділ техніки на групи за технічним станом і розміри знижки на спрацьованість для визначення вартості відшкодування збитків, завданих власникам вилучених (відчужених) транспортних засобів

Найменування транспортного засобу
Група за технічним станом
Розмір знижки на спрацьованість, відсотки
Автомобілі, трактори, мотоцикли, дорожньо-будівна та підйомно-транспортна техніка
Автомобілі з пробігом до 20 тис. кілометрів, мотоцикли — до 5 тис. кілометрів, трактори та інші транспортні засоби — з витратою ресурсів до 500 годин:    
які не перебували в капітальному ремонті
1
20
які перебували в капітальному ремонті
2
40
Автомобілі з пробігом 20 тис. кілометрів і більше, мотоцикли — 5 тис. кілометрів і більше, трактори та інші транспортні засоби — з витратою ресурсів більш як 500 годин:    
які не перебували в капітальному ремонті
2
40
які перебували в капітальному ремонті
3
60
Причепи, напівпричепи, причіпні машини та агрегати
Нові й такі, що експлуатувалися, але не перебували в ремонті
1
20
такі, що перебували в ремонті або мають деяку спрацьованість та дефекти, але відповідають Технічним вимогам дорожнього прийому до Збройних сил
2
40

Примітки: 1. Транспортні засоби поділяються на групи за технічним станом залежно від їхнього пробігу (витрати ресурсів) та фактичного технічного стану на день передачі їх військовим формуванням.

2. Для транспортних засобів, які перебували в ремонті, пройдений кілометраж і витрати ресурсів визначаються після ремонту.

До змісту номеру