• Посилання скопійовано

Щодо регулювання стихійної торговельної діяльності

Лист Міністерства доходів і зборів України від 27.09.2013 р. №12060/6/99-99-22-01-03-15/1182

Щодо регулювання стихійної торговельної діяльності

Суттєво. Міндоходів вважає, що його органи мають право на проведення перевірок у місцях стихійної торгівлі.

! Фізособам

Міністерство доходів і зборів України розглянуло лист щодо регулювання стихійної торговельної діяльності та повідомляє.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Регулювання відносин у сфері справляння податків і зборів, порядку їх адміністрування, кола суб'єктів податкових відносин та відповідальності за порушення податкового законодавства належать до сфери дії Податкового кодексу України (далі — Кодекс).

Права органів державної податкової служби передбачені статтею 20 Кодексу.

Стихійна торгівля — це торгівля фізичними особами без відповідних дозвільних документів про якість та безпеку реалізованих ними товарів і у невстановлених місцях з рук, з землі, без дозволу райдержадміністрації на розміщення об'єкта торгівлі.

Крім того, це самовільне захоплення земельних ділянок та встановлення на них малих архітектурних форм — наметів, кіосків, павільйонів тощо для заняття торговельною діяльністю.

Торгівля — будь-які операції, що здійснюються за договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на товари (Закон України від 01.06.2000 р. №1775-III «Про ліцензування певних видів господарської діяльності»).

У зв'язку з цим слід зазначити, що статтею 160 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КУпАП) передбачена відповідальність за:

— торгівлю в містах з рук на вулицях, площах, у дворах, під'їздах, скверах та в інших невстановлених місцях — штраф від одного до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією предметів торгівлі або без неї;

— торгівлю з рук у невстановлених місцях промисловими товарами — штраф від 6 до 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією предметів торгівлі.

Статтею 221 КУпАП передбачено, що судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів розглядають справи про адміністративні правопорушення, передбачені статтею 160 КУпАП, на підставі протоколів про правопорушення, які відповідно до статті 255 КУпАП мають право складати:

1) уповноважені на те посадові особи органів внутрішніх справ;

2) посадові особи, уповноважені на те виконавчими комітетами сільських, селищних, міських рад.

Обов'язки щодо застосування РРО суб'єктами господарювання, що здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, встановлені Законом України від 6 липня 1995 року №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі — Закон №265).

Водночас п. 296.10 ст. 296 розділу 14 Кодексу та статтями 9 і 10 Закону №265 передбачено умови, за яких суб'єкти господарювання мають право не застосовувати РРО, в тому числі відповідно до вимог пункту 6 статті 9 мають право не застосовувати РРО фізичні особи — підприємці — платники єдиного податку.

Крім того, зазначаємо, що згідно з п. 75.1 ст. 75 гл. 8 Кодексу контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові, виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках і в порядку, встановлених Кодексом (статті 76, 77, 78, 79), а фактичні перевірки — Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Порядок і підстави проведення фактичної перевірки встановлені статтею 80 Кодексу.

Міндоходів України в межах повноважень вживаються заходи щодо контролю за дотриманням вимог законодавства України суб'єктами господарювання, в тому числі у сфері готівкового обігу. При цьому перевірки проводяться виключно на підставах і в порядку, передбачених Кодексом.

Так, за результатами роботи в 2013 р. припинено діяльність 140 незаконних виробників підакцизних товарів, викрито 404 правопорушення, пов'язані з незаконним виготовленням, зберіганням та збутом підакцизних товарів, вилучено з незаконного обігу підакцизних товарів на суму 246,3 млн грн.

Також повідомляємо, що Міндоходів України постійно працює над методологічним вдосконаленням вимог законодавства України з метою встановлення ефективних методів протидії незаконній торгівлі.

Висловлюємо подяку за небайдужість до порушень вимог законодавства України та внесення пропозицій.

Заступник міністра А. IГНАТОВ

До змісту номеру