• Посилання скопійовано

Коментар

Лист Головного управління ПФУ в Дніпропетровській області від 25.07.2013 р. №14840/02/30

Головне управління ПФУ у Дніпропетровській області у коментованому листі підняло вкрай важливе питання застосування відповідальності до фізосіб — платників ЄП за неподання звітності до ПФУ за періоди до прийняття Закону про ЄСВ1 (тобто до 01.01.2011 р.), виявлене вже після цієї дати.

Річ у тім, що позовна давність щодо сплати пенсійних внесків до ПФУ, які сплачувалися раніше, та ЄСВ, що сплачується нині, на відміну від податків та зборів, встановлених ПКУ, не застосовується. Тобто такі внески можуть стягуватися без будь-якого обмеження строків.

Причому непоширення строків давності стосується не лише стягнення недоїмки, пені та штрафів у судовому порядку, але й на прийняття рішення органу Пенсійного фонду України про їх застосування (постанови ВСУ від 25.06.2011 р. у справі №21-146а11, від 04.07.2011 р. у справі №21-160а112).

Водночас коли йдеться про штрафи за неподання звітності до ПФУ, то, зі свого боку, ПФУ у коментованому листі досить ретельно проаналізував положення нормативних актів щодо сплати пенсійних внесків та подання звітності підприємцями на спрощеній системі оподаткування за період починаючи з 2000 р. (з якого, власне, і почався персоніфікований облік підприємців у ПФУ).

Так, у періоді 2001 — 2003 рр. включно відносини між ПФУ та СПДФО регулював Закон №21813, а постанови правління ПФУ від 03.06.99 р. №4-6 та від 19.10.2001 р. №16-6, що існували на той момент, взагалі не передбачали форм звітності для підприємців на спрощеній системі оподаткування. Окремі внески до ПФУ такі підприємці не сплачували, а сплачували їх до бюджету у складі ЄП. Отже, підставою для зарахування цього періоду (з 2000 до 2003 рр.) до страхового стажу є факт перебування підприємця на спрощеній системі оподаткування (підтверджується поданою і прийнятою за цей період звітністю до ДПI, квитанціями про сплату ЄП). Тому фахівці ПФУ під час встановлення періоду, у якому відповідальність за неподання звітності до ПФУ застосовується без строків позовної давності, все ж таки повинні вилучити період до 01.01.2004 р.

1 Закон України від 08.07.2010 р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».

2 Лист ВСУ від 01.05.2012 р. «Висновки Верховного суду України, викладені у рішеннях, прийнятих за результатами розгляду заяв про перегляд судового рішення з підстави, передбаченої п. 1 ч. 1 ст. 237 КАС України, за 2010 — 2011 рр.».

3 Закон України від 21.12.2000 р. №2181-IV «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами».

Iнша ситуація склалася з періодом з 01.01.2004 р. до 31.12.2010 р. У цей період підприємець на спрощеній системі оподаткування був зобов'язаний подавати звітність до територіальних органів ПФУ у строки, у порядку та за формою, які встановлено ПФУ (п. 5 ст. 14 та ч. 6 ст. 21 Закону №10581). За неподання такої звітності пункт 5 ч. 9 ст. 106 Закону №1058 встановлює відповідальність у вигляді штрафу у розмірі 10% суми страхових внесків, які були сплачені або підлягали сплаті за відповідний звітний період, за кожен повний або неповний місяць затримки подання звітності, але не менше 10 н. м. д. г., а в разі повторного протягом року такого порушення — у розмірі 20% зазначених сум та не менше 20 н. м. д. г.

1 Закон України від 09.07.2003 р. №1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

З 01.01.2011 р. набрав чинності Закон про ЄСВ, який визнав підприємців на спрощеній системі оподаткування платниками ЄСВ та зобов'язав їх подавати звітність уже щодо ЄСВ у встановлені строки до органів ПФУ.

При цьому Закон про ЄСВ містить Перехідні положення, якими визнано, що на період до повного стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, у т. ч. нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом (абз. 6 п. 7 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону про ЄСВ).

Наголошуємо, що це спеціально встановлене правило у перехідний період стосується саме страхових внесків за діючими видами державного соцстрахування та сум штрафних санкцій і не стосується подання звітності з цих внесків. А ПФУ у коментованому листі доходить (на думку автора — безпідставно) протилежного висновку: «...за порушення, вчинені до 01.01.2011 року, органи Пенсійного фонду застосовують фінансові санкції, передбачені законами, що діяли на момент здійснення порушення, у тому числі фінансові санкції, встановлені п. 5 ч. 9 ст. 106 Закону, за невчасне подання відомостей, що використовуються у системі персоніфікованого обліку, та звітності за звітні періоди, термін подання яких виник до 01.01.2011 року...».

На думку автора, підхід ПФУ до застосування штрафних санкцій за неподання звітності за періоди до 01.01.2011 р., виявлене вже після цієї дати, мав би бути лояльнішим до підприємців на спрощеній системі оподаткування. Роблячи свій висновок у коментованому листі, ПФУ з невідомих причин не врахував приписи ч. 15 ст. 106 Закону №1058, які визначають, що фінансові санкції (штраф, пеня) та адміністративні стягнення, а також примусові стягнення органами виконавчої служби за несплату пенсійних внесків фізособами — СПД, які обрали особливий спосіб оподаткування, не застосовуються. Нараховані органами ПФУ суми фінансових санкцій, зазначених в абзаці другому цієї частини (йдеться про санкції, наведені у попередньому реченні, які включають також й неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності щодо страхових внесків, коштів ПФУ. — Авт.) та не сплачених фізособами-СПД, які обрали особливий спосіб оподаткування, підлягають списанню. Ця норма діє починаючи з 06.08.2011 р.

Тому хоча ПФУ й наполягає на своєму праві на застосування санкцій за неподання звітності з пенсійних внесків до ПФУ за період 2004 — 2010 рр. до ПФУ тепер, все ж таки стягувати з платників ЄП штрафні санкції, нараховані до 01.01.2011 р., ПФУ не може. Втім, як і штрафи за несплату пенсійних внесків.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру