• Посилання скопійовано

Коментар

Лист Міністерства юстиції України від 07.05.2013 р. №218-0-2-13/8.1

Нагадаємо, що куріння тютюнових виробів, електронних сигарет і кальянів забороняється, зокрема, у приміщеннях закладів ресторанного господарства.

А вже з 17.12.2012 р.1 госпсуб'єкти — зокрема це стосується власників та орендарів приміщень (закладів ресторанів, кафе та барів, узагалі будь-яких приміщень) — несуть відповідальність у вигляді досить великих штрафних санкцій (від 1000 грн до 10000 грн) у разі:

розміщення попільничок або куріння у приміщеннях закладів ресторанного господарства;

невідведення спеціальних місць для куріння, необладнання їх витяжною вентиляцією чи іншими засобами для видалення тютюнового диму, нерозміщення інформації (див. пункти 1, 2 нижче).

Водночас від власників закладів ресторанів, кафе, барів, будь-яких приміщень (ст. 13 Закону №28992) також вимагається:

1) у місцях та закладах, де куріння заборонено, розмістити наочну інформацію, яка складається з графічного знака про заборону куріння та тексту: «Куріння заборонено!»;

1 Згідно із Законом України від 24.05.2012 р. №4844-VI «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення окремих положень про обмеження місць куріння тютюнових виробів».

2 Закон України від 22.09.2005 р. №2899-IV «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення».

2) у спеціально відведених для куріння місцях розмістити наочну інформацію яка складається з графічного знака та тексту: «Місце для куріння. Куріння шкодить Вашому здоров'ю!»;

3) відвести спеціальні місця для куріння, сумарна площа яких не має перевищувати 10 відсотків загальної площі відповідної споруди чи приміщення, обладнані витяжною вентиляцією чи іншими засобами для видалення тютюнового диму.

У зв'язку з цим виникають два цілком логічні запитання.

1. Чи відповідає за куріння у заборонених місцях лише власник чи орендар закладу?

2. Чи можливо розділити відповідальність за вчинення вищенаведених порушень — скажімо, коли відповідає госпсуб'єкт, а коли відвідувач?

На нашу думку, якщо відвідувач дозволив собі закурити в закладі, де заборонено курити, наприклад, приніс попільничку із собою чи зробив її з підручних засобів, то в такому разі притягнути до відповідальності власника чи орендаря за куріння у приміщеннях ресторанів, кафе, барів буде досить складно. Адже за наявності відведеного місця для куріння та відповідної таблички про заборону куріння будь-який відвідувач несе відповідальність за вчинення адміністративного правопорушення за ст. 175-1 КупАП «Куріння тютюнових виробів у заборонених місцях». Причому правопорушенням буде не лише куріння у заборонених місцях, визначених законом (див. вище), а й в інших місцях, визначених рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради. За це відвідувача може бути попереджено або оштрафовано на суму від 51 до 170 грн.

Якщо наведені вище порушення вчинені у місцях, куріння у яких заборонено рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради, то за ст. 175-1 КупАП адміністративні справи розглядають адміністративні комісії при виконавчих органах міських рад (статті 218, 219 КУпАП). Розглядають адміністративні справи щодо заборони куріння у місцях, визначених законом (ст. 175-1 КУпАП), та накладають адмінстягнення органи внутрішніх справ (ст. 222 КУпАП).

Щодо госпсуб'єктів, то, як зазначено в коментованому листі, фінансові санкції за порушення вимог ст. 13 Закону №2899 застосовують територіальні органи Держспоживінспекції, рішення яких можна оскаржити в суді.

Увага! Фінансова санкція за порушення абз. 12 ч. 2 ст. 20 Закону №2899 у сумі від 1000 грн до 10000 грн, як свідчить судова практика, застосовується лише за наявності сукупності порушень: необладнання спеціально відведених для куріння місць та нерозміщення наочної інформації. Застосування фінансової санкції окремо за кожне порушення не допускається (ухвала Львівського апеляційного адміністративного суду від 31.01.2013 р. у справі №9104/81172/11).

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру