Первинні документи рекомендовано складати державною мовою
! СГД
При вирішенні питання щодо можливості застосування іншої мови під час складання первинних бухгалтерських документів, ніж українська, Міндоходів схиляється на користь державної мови.
Міністерство пояснює такий висновок стурбованістю за контрагентів того платника податків, який складає первинні документи іншою мовою, ніж державна, оскільки це може викликати певні незручності в обліку контрагентів з інших регіонів України.
Отож Міндоходів вважає за доцільне при складанні первинних документів застосовувати державну мову України.
Лист Міндоходів від 07.05.2013 р. №1018/Т/99-99-19-03-02-14
Заява про електронну перевірку подається за 10 днів до її проведення
! СГД
Міндоходів затвердило Порядок подання платником податків заяви про проведення документальної невиїзної позапланової електронної перевірки та прийняття рішення територіальним органом Міністерства доходів і зборів України про проведення такої перевірки.
Порядком передбачено, що документальні невиїзні позапланові електронні перевірки платників податків, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, проводяться з 1 січня 2014 року; суб'єктів господарювання мікро-, малого та середнього бізнесу — з 1 січня 2015 року; інших платників податків — з 1 січня 2016 року.
Електронна перевірка може бути проведена за визначені платником податків податкові періоди, за які не проводилися документальні планові або позапланові перевірки, та в разі надання до територіального органу Міндоходів відповідних декларацій (розрахунків). Такий податковий період не може становити менше одного базового податкового періоду з відповідного податку.
Електронна перевірка проводиться на підставі заяви платника податків з незначним ступенем ризику, встановленим відповідно до п. 77.2 ПКУ, про проведення електронної перевірки.
Заява подається керівником або уповноваженим представником платника податків до територіального органу Міндоходів, у якому він перебуває на податковому обліку, не пізніше ніж за 10 календарних днів до очікуваного початку проведення електронної перевірки.
Для проведення електронної перевірки платник податків разом із заявою подає до територіального органу Міндоходів в електронній формі документи, пов'язані з обчисленням та сплатою податків і зборів, з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб.
Наказ Міндоходів від 03.06.2013 р. №143 набирає чинності з 01.01.2014 р.
Відображення перерахованих авансів залежить від того, коли мають бути завершені роботи
! СГ, що складають звітність за МСФЗ
Мінфін нагадує, що згідно з Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» та Методичними рекомендаціями щодо заповнення форм фінансової звітності активи підприємства, які відображаються в балансі, поділяються на необоротні та оборотні активи, в тому числі і дебіторська заборгованість.
Тому якщо завершення розрахунків за договорами, за якими сплачуються аванси підрядникові, планується протягом 12 місяців з дати балансу, то суми перерахованих авансів замовник відображає за статтею Балансу «Дебіторська заборгованість за розрахунками за виданими авансами» (код рядка 1130), в іншому випадку суми перерахованих авансів підрядникам відображаються за статтею Балансу «Довгострокова дебіторська заборгованість» (код рядка 1040).
Лист Мінфіну від 29.04.2013 р. №31-08410-07-29/13727
Незавершені капітальні інвестиції обліковуються в окремій групі
! Платникам податку на прибуток
Мінфін зазначає, що витрати з будівництва (виготовлення), придбання і поліпшення об'єктів основних засобів з початку і до закінчення зазначених робіт та введення об'єктів в експлуатацію визнаються незавершеними капітальними інвестиціями (незавершеним будівництвом). Капітальні інвестиції обліковуються у складі незавершеного будівництва до введення об'єктів основних засобів в експлуатацію.
До основних засобів належать матеріальні активи, які підприємство утримує з метою використання їх у процесі виробництва або постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання яких більше одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік).
Таким чином, незавершені капітальні інвестиції не є об'єктами основних засобів, обліковуються в окремій групі, а також їх вартість не підлягає переоцінці та амортизації.
Лист Мінфіну від 15.04.2013 р. №31-08410-07-29/12008
Адміністративна відповідальність: за що штрафують бухгалтера
! Бухгалтерам
Мінфін зазначає, що відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали такі документи.
Адміністративним правопорушенням (проступком) (зокрема у сфері бухгалтерського обліку) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія або бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
До переліку адміністративних правопорушень у сфері бухгалтерського обліку, зокрема, можна віднести:
1) порушення порядку ведення податкового обліку;
2) порушення законодавства у сфері загальнообов'язкового пенсійного страхування;
3) порушення законодавства у сфері загальнообов'язкового соціального страхування від нещасного випадку;
4) неповну або несвоєчасну сплату страхових внесків до Фонду соцстрахування на випадок безробіття та до Фонду соцстрахування з тимчасової непрацездатності тощо.
Лист Мінфіну від 26.04.2013 р. №31-08410-07-10/13557
Рівень зарплати може перевіряти лише Держпраці
! Роботодавцям
Держпраці та її територіальні органи проводять перевірки суб'єктів господарювання, віднесених до високого ступеня ризику, незалежно від системи оподаткування, обліку та звітності.
Позапланові перевірки проводяться за той період, порушення в якому стали підставою для її проведення. Під час проведення планової перевірки, як правило, перевіряється період з часу останньої перевірки або останній календарний рік.
Перевірки проводяться шляхом вивчення документів, наданих роботодавцем. У разі коли для вивчення певного питання потрібні документи, термін зберігання яких минув, роботодавець має надати державному інспектору праці акт знищення необхідних документів, оформлений у встановленому порядку.
У разі проведення невиїзної перевірки у приміщенні Держпраці або її територіального органу оригінали первинних документів надаються керівником або його заступником, або іншою уповноваженою особою суб'єкта господарювання. У більшості випадків такі перевірки проводяться за бажанням керівників суб'єктів господарювання.
Лист Держпраці від 24.05.2013 р. №210/21/01/2366-13
Збір за радіочастотний ресурс сплачується з дати видачі ліцензії
! Платникам збору за користування радіочастотним ресурсом
Міндоходів нагадало, що платники збору за користування радіочастотним ресурсом України, яким надано право користуватися радіочастотним ресурсом на підставі ліцензій на користування таким ресурсом, сплачують збір починаючи з дати видачі ліцензії.
У разі продовження терміну дії ліцензії збір сплачується з початку терміну дії продовженої ліцензії.
Крім того, Міндоходів пропонує суб'єкту господарювання, що здійснював у звітному місяці користування РЧР на підставі ліцензії не повний місяць, розрахунок сум збору за користування РЧР здійснити з урахуванням терміну дії відповідної ліцензії пропорційно до кількості календарних днів дії ліцензії у звітному місяці.
Лист Міндоходів від 10.06.2013 р. №4602/6/99-99-15-04-01-16
Доповнено перелік документів, які підтверджують правомірність придбання авто
! Власникам ТЗ
КМУ вніс зміни до Порядку держреєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів і мопедів.
Змінами передбачено, що акт про проведений аукціон або постанова та акт про передачу майна стягувачу в рахунок погашення боргу внесено до переліку документів, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери.
Постанова Кабінету Міністрів України від 19.06.2013 р. №424 чинна з 02.07.2013 р.
Порядок відшкодування витрат на утримання орендованого майна
! Орендодавцям та орендарям — бюджетникам
Якщо на балансі розпорядника бюджетних коштів перебуває будівля, приміщення якої орендує інша бюджетна установа, орендодавець укладає з орендарем договір оренди.
У договорі зазначається перелік і вартість майна, переданого в оренду, розмір орендної плати, обов'язки сторін.
До орендної плати не включаються витрати на утримання орендованого майна та плата за послуги, що їх відповідно до укладеної угоди зобов'язується надавати орендодавець, на балансі якого перебуває це майно.
Якщо приміщеннями користуються і орендар, і балансоутримувач, то орендар бере участь в утриманні відповідних приміщень.
Якщо орендодавець має право на надання комунальних та експлуатаційних послуг, то плата за ці послуги повинна зараховуватись як власні надходження — плата за послуги, що надаються бюджетною установою, на рахунки, які призначені для зарахування до спеціального фонду державного бюджету власних надходжень розпорядників бюджетних коштів. При цьому надання таких послуг має бути передбачено законодавством.
Якщо ж орендодавець не має права на надання вищезазначених послуг, то орендар може відшкодувати лише витрати на утримання приміщень, понесені орендодавцем.
Лист Держказначейства від 07.05.2013 р. №1708/936-10335
Деякі обмеження не поширюються на угоди про розподіл продукції
! Банкам та їх клієнтам
НБУ повідомляє, що на операції інвестора (представництва іноземного інвестора на території України), що здійснюються для потреб угоди про розподіл продукції, не поширюється низка обмежень, передбачених законодавством України, зокрема, щодо:
1) розрахунків за експортно-імпортними операціями, у тому числі щодо строків, передбачених Законом України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті»;
2) отримання та повернення резидентами кредитів, позик в іноземній валюті від нерезидентів;
3) одержання індивідуальної ліцензії на використання іноземної валюти на території України як засобу платежу в межах розрахунків між інвесторами за відповідною угодою про розподіл продукції;
4) переказу коштів у іноземній валюті на користь нерезидентів щодо оплати робіт, послуг, прав інтелектуальної власності за договорами, у тому числі вимоги щодо проведення цінової експертизи для засвідчення відповідності цін кон'юнктурі ринку та документального підтвердження фактичного надання послуг, виконання робіт чи передання прав інтелектуальної власності.
Лист НБУ від 20.06.2013 р. №29-216/6760/7303
Iнформацію, не передбачену у фінзвітності, відображаємо в примітках
! СГ, що складають звітність за МСФЗ
Мінфін зазначає, що НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» затверджено нові форми фінансової звітності, у тому числі форма «Звіт про фінансові результати (Звіт про сукупний дохід)», розроблені з урахуванням вимог міжнародних стандартів бухгалтерського обліку 1 «Подання фінансової звітності».
При складанні фінансової звітності за 2012 рік за міжнародними стандартами фінансової звітності у випадках, коли цими стандартами треба розкривати у фінансовій звітності інформацію, подання якої не передбачено чинними на той час формами фінансової звітності, така інформація розкривається в примітках до фінансових звітів.
Лист Мінфіну від 24.05.2013 р. №31-08410-07-29/15861
Ліквідація підприємства: як сплачуються авансові внески
! Платникам податку на прибуток
Мінфін зазначає, що підприємство, яке розпочало процедуру ліквідації, припиняє сплачувати авансові внески з податку на прибуток у звітному місяці, у якому подається ліквідаційний баланс. Нараховані таким платником авансові внески враховуються у зменшення задекларованих зобов'язань у ліквідаційній декларації з податку на прибуток, що подається платником на відповідну дату звітного року.
Якщо доходи платника податку на прибуток за останній річний звітний податковий період перевищують 10 мільйонів гривень, за підсумками минулого року платник отримав прибуток та нарахував податкові зобов'язання, то незалежно від того, чи призупинив він діяльність чи ні, платник повинен щомісяця сплачувати авансовий внесок у розмірі не менше ніж 1/12 нарахованої до сплати суми податку за попередній звітний рік без подання податкової декларації.
Лист Міндоходів від 22.04.2013 р. №1291/6/99-99-19-03-02-15
Нарахування компенсації за невикористану відпустку при звільненні
! Роботодавцям
Мінсоцполітики нагадує, що обчислення середньої зарплати для нарахування компенсації за невикористану відпустку провадиться виходячи з виплат за останні 12 календарних місяців роботи, що передують місяцю виплати компенсації за невикористану відпустку.
Якщо працівниками відпрацьовано менше 12 календарних місяців, то обчислення середньої зарплати провадиться виходячи з виплат за фактичний час роботи, тобто з першого числа місяця після оформлення до першого числа місяця, в якому виплачується компенсація за невикористану відпустку.
Якщо нарахування проводяться виходячи із середньої зарплати, а працівником не відпрацьовано календарний місяць з першого до першого числа, то розрахунки проводяться виходячи з установлених йому в трудовому договорі тарифної ставки, посадового окладу.
Нарахування суми компенсації за невикористану відпустку працівника провадиться шляхом ділення сумарного заробітку за останні перед місяцем звільнення 12 місяців на відповідну кількість календарних днів року (за винятком святкових і неробочих днів). Одержаний результат множиться на число календарних днів невикористаної відпустки.
Лист Мінсоцполітики від 08.05.2013 р. №498/13/84-13
Направлення працівника на семінар не є службовим відрядженням
! Працедавцям та працівникам
Мінфін нагадує, що службовим відрядженням вважається поїздка працівника за розпорядженням керівника підприємства на певний строк до іншого населеного пункту для виконання службового доручення поза місцем його постійної роботи.
Направлення працівника на навчання, зокрема на семінар, не є службовим відрядженням.
Гарантії та компенсації для працівників, які направляються для підвищення кваліфікації, підготовки, перепідготовки і навчання інших професій з відривом від виробництва, встановлені постановою КМУ від 28.06.97 р. №695.
Лист Мінфіну від 20.05.2013 р. №31-07230-16-27/15177
Скорочено перелік документів, необхідних для отримання надр у користування
! Надрокористувачам
Мінприроди внесло зміни до Регламенту погодження Мінприроди України надання надр у користування.
Змінами, зокрема, скасовано необхідність подання виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців для отримання підтвердження Мінприроди можливості надання надр у користування.
Крім того, передбачено, що якщо підтвердження можливості надання надр у користування отримується для діяльності з геологічного вивчення або видобування корисних копалин, то подавати до Мінприроди нотаріально засвідчену копію дозволу на спеціальне водокористування (для родовищ підземних вод) не треба.
Наказ Мінприроди від 17.06.2013 р. №266
набере чинності з дня опублікування
(станом на 02.07.2013 р. не опублікований)
Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»