• Посилання скопійовано

Щодо порядку проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці (витяг)

Лист Державної інспекції України з питань праці від 05.11.2012 р. №422/21/01/02-12

Щодо порядку проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці (витяг)

Суттєво. Стеження за переміщеннями інспектора з праці на об'єкті перевірки має бути передбачено умовами трудового договору з працівником.

! Роботодавцям

<...>

Державна інспекція України з питань праці розглянула <...> звернення <...> щодо надання роз'яснень з питань порядку проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та повідомляє.

Щодо необхідності копіювання даних посадових осіб органу державного нагляду (контролю) та реєстрації у Журналі реєстрації перевірок повідомляємо, що згідно з частиною 5 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі — Закон) перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення).

Таким чином, положення зазначеної статті зобов'язують посадову особу, яка проводить перевірку, надати копію виключно направлення на перевірку, а не службового посвідчення.

Відповідно до частини 12 статті 4 Закону перед початком здійснення державного нагляду (контролю) посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить запис до відповідного журналу суб'єкта господарювання (за його наявності).

Наказом Державного комітету України з питань розвитку підприємництва від 10.08.98 р. №18 затверджена форма зазначеного Журналу, якою передбачене внесення всіх необхідних даних щодо службової особи, яка проводить перевірку.

Стосовно підпису державним інспектором праці переліку документів, які надаються у ході перевірки, та відмови надавати пояснення необхідно зазначити, що частиною 1 статті 8 Закону визначене право державних інспекторів праці одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю). При цьому законодавством не передбачено жодних додаткових умов, поряд з вимогою посадової особи, яка проводить перевірку, щодо надання зазначеної інформації.

У разі невиконання законних вимог посадових осіб органів спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з державного нагляду за додержанням законодавства про працю або створення перешкод для діяльності цих органів посадова особа об'єкта перевірки несе відповідальність відповідно до статті 188-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Відповідно до статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Щодо закріплення за інспектором працівника підприємства, який слідкуватиме за його переміщеннями на об'єкті перевірки, необхідно зауважити, що статтею 31 Кодексу законів про працю встановлена пряма заборона вимагати від працівника виконання роботи, не обумовленої трудовим договором.

Таким чином, у разі якщо виконання таких обов'язків визначене умовами трудового договору працівника, жодних додаткових застережень щодо вчинення таких дій законодавством не передбачено.

В. о. директора Департаменту контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість С. АРТЮХ

До змісту номеру