• Посилання скопійовано

Коментар

Коментар

Лист ДРСУ від 06.02.2013 р. №41-06-15-13

ДРСУ звертає увагу на те, що державна реєстрація обтяжень проводиться на підставі заяви органу або посадової особи, якими встановлено обтяження, особи, в інтересах якої встановлено обтяження, уповноваженої ними особи (ч. 8 ст. 16 Закону №19521).

1 Закон України від 01.07.2004 р. №1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Розставляючи акценти при тлумаченні цієї норми, варто звернути увагу на низку моментів.

1. Реєстрація обтяжень здійснюється за заявою, яку подає посадова особа державного органу чи органу місцевого самоврядування, або особа, в інтересах якої встановлено обтяження (обтяжувач). Форми та вимоги щодо заповнення заяв затверджені наказом Мін'юсту від 17.04.2012 р. №595/5.

2. Державна реєстрація обтяжень здійснюється на підставі:

— встановленої законом заборони користування та/або розпорядження нерухомим майном;

— рішень судів, що набрали законної сили;

— постанови органів досудового слідства, державного виконавця про накладення арешту на нерухоме майно;

— накладення заборони на відчуження нерухомого майна нотаріусом;

— рішення органу місцевого самоврядування про віднесення об'єктів нерухомого майна до застарілого житлового фонду;

— інших актів відповідних державних органів та посадових осіб згідно із законом;

— договорів, укладених у порядку, встановленому законом.

3. Строки для проведення державної реєстрації обтяжень різні: якщо ми говоримо про ДРСУ, то такі строки наведені у п. 5 ст. 15 Закону №1952. Нотаріуси здійснюють державну реєстрацію обтяжень у результаті вчинення нотаріальної дії одночасно з вчиненням такої дії.

4. Під час подання заяви заявник пред'являє органові державної реєстрації прав документ, що посвідчує його особу, а посадова особа органу державної влади або органу місцевого самоврядування — службове посвідчення.

5. Заява про припинення обтяжень може бути подана особисто або шляхом її надіслання органові держреєстрації прав із супровідним листом.

Результатом наведених дій є витяг з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Що робити в ситуації, коли треба зняти таку реєстрацію — припинити обтяження?

Припинення обтяження здійснюється у тому самому порядку, що й реєстрація. Проте форми заяви для проведення державної реєстрації припинення обтяження немає. Тож у цій ситуації, на нашу думку, слід скористатися формою заяви про внесення змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (аналогічна ситуація була й раніше: Iнструкція про порядок ведення Державного реєстру обтяжень рухомого майна та заповнення заяв, затверджена наказом Мін'юсту від 29.07.2004 р. №73/5, також не містила відповідної заяви).

Проте тут є дві проблеми.

Проблема 1. До 01.01.2013 р. реєстрація обтяжень нерухомого майна проводилася в Єдиному реєстрі заборон відчуження об'єктів нерухомого майна (далі — Реєстр заборон) відповідно до Положення №31/51. Такі дані про обтяжувача (для фізосіб), як IПН, вносилися до Реєстру заборон за його наявності. Пошук записів про обтяження речових прав на нерухоме майно в Єдиному реєстрі заборон відчуження об'єктів нерухомого майна здійснюється за таким ідентифікатором, як реєстраційний номер запису в Реєстрі заборон2. Тому при поданні органу держреєстрації прав заяви для проведення державної реєстрації припинення обтяження, реєстрація якого проведена в Реєстрі заборон (тобто до 01.01.2013 р.), за відсутності податкового номера боржника необхідно подавати копію витягу з Реєстру заборон, в якому зазначений реєстраційний номер запису про обтяження. У разі подання такої заяви шляхом надіслання її поштою органові держреєстрації прав реєстраційний номер запису в Реєстрі заборон зазначається у супровідному листі.3

1 Положення про Єдиний реєстр заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, затверджене наказом Мін'юсту від 09.06.99 р. №31/5 (у редакції наказу Мін'юсту від 18.08.2004 р. №85/5).

2 П. 4 Порядку використання даних Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек та Державного реєстру обтяжень рухомого майна, затвердженого наказом Мін'юсту від 14.12.2012 р. №1844/5.

3 За інформацією Рівненського обласного відділення Української нотаріальної палати (від 8 лютого 2013 р.).

Проблема 2. ДРСУ зазначає, що програмне забезпечення Держреєстру прав передбачає можливість формування витягів, які містять різний обсяг відомостей з Реєстру залежно від суб'єктів, яким вони надаються, а також підстав для їх видачі. Саме витяг, який надається власнику нерухомого майна, його спадкоємцям (правонаступникам), містить повну інформацію про держреєстрацію права власності та інших речових прав на нерухоме майно, обтяження таких прав, наявну в розділі Реєстру, відкритому на такий об'єкт на дату та час його формування. Такий витяг міститиме інформацію і щодо обтяження речових прав, зокрема перенесену з Єдиного реєстру заборон, Державного реєстру іпотек та/або Державного реєстру обтяжень рухомого майна.

Таким чином, у разі проведення державної реєстрації обтяжень речових прав на нерухоме майно та їх припинення слід вимагати витяг, який надається у процедурі держреєстрації прав, тобто зі скороченою інформацією.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру