• Посилання скопійовано

Коментар

Лист ДПСУ від 15.11.2011 р. №6268/7/22-1217

Згадаймо, що за пунктом 1 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ тимчасово, до 1 січня 2015 року, переробні підприємства за реалізовані ними молоко, молочну сировину та молочні продукти, м'ясо та м'ясопродукти, іншу продукцію переробки тварин, закуплених у живій вазі (шкури, субпродукти, м'ясо-кісткове борошно), сплачують ПДВ у повному обсязі до спеціального фонду Держбюджету1.

Такі переробники повинні відповідати критеріям сільгосппідприємства, наведеним у ст. 209 ПКУ. З іншого боку, відповідно до п. 3 Порядку №13792 ці платники ПДВ складають окремі податкові накладні (далі — ПН) за «спецрежимними» видами діяльності та зазначають у порядковому номері ПН після знака дробу перед номером філії чи структурного підрозділу код виду діяльності «4».

Облік таких операцій ведеться окремо, тому зазначені ПН заносяться в окремий Реєстр та відображаються в окремій декларації з ПДВ (переробного підприємства)3.

За наявності інших операцій, що оподатковуються на загальних підставах, переробники складають загальну декларацію з ПДВ та подають до органу ДПС за місцем своєї реєстрації дві декларації (загальну та декларацію переробного підприємства).

Коментований лист ДПСУ є наслідком певного аналізу за результатами діяльності переробників в умовах дії ПКУ і торкається досить делікатного питання: чи підпадає під цю пільгу реалізація продуктів, які вироблені з молока чи молочної сировини та містять рослинні та пальмові жири (маргарин, шоколад, морозиво та ін.)? На думку податківців, реалізація таких молочних продуктів із вмістом замінників складових молока не може бути віднесена до операцій, на які поширюється дія зазначеного положення ПКУ, тому переробники повинні оподатковувати їх на загальних підставах.

Визначення молока, молочної сировини та молочних продуктів знаходимо у ст. 1 Закону від 24.06.2004 р. №1870-IV, відповідно до якої вміст цих видів молочної продукції не передбачає наявності будь-яких замінників «немолочного» походження4.

1 Порядок нарахування податку на додану вартість, що сплачується до державного бюджету переробними підприємствами за реалізовані ними молоко, молочну сировину та молочні продукти, м'ясо і м'ясопродукти, іншу продукцію переробки тварин, закуплених у живій вазі, а також виплати і використання коштів, що надійшли від його сплати, затверджений Постановою КМУ від 02.03.2011 р. №246.

2 Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 01.11.2011 р. №1379. Діє з 16.12.2011 р. Аналогічний пункт міститься і у попередньому Порядку, затвердженому наказом ДПАУ від 21.12.2010 р. №969 (втратив чинність з введенням у дію Порядку №1379).

3 Декларація з ПДВ (переробного підприємства), як і загальна декларація з ПДВ, затверджена наказом ДПАУ від 25.01.2011 р. №41.

4 Закон допускає вміст у молочних продуктах лише тих харчових добавок, які необхідні для виробництва, за умови що ці добавки ні частково, ні повністю не замінюють складових молока (молочний жир, молочний білок, лактозу).

Однак таких обмежень щодо складу молочної продукції положення ПКУ не містять: відповідно до п. 209.7 ПКУ сільськогосподарськими вважаються товари, зазначені у товарних групах 1 — 24, товарних позиціях 4101, 4102, 4103, 4301 згідно з УКТ ЗЕД. I хоча позиція ДПСУ має право на існування, проте, на нашу думку, у цьому випадку всім суб'єктам правовідносин у сфері оподатковування слід керуватись насамперед нормами податкового законодавства. Звичайно, на практиці така неузгодженість нормативних актів призводить іноді до несподіваних наслідків, і наведена ситуація є яскравим прикладом цього. Проте підхід до оподаткування переробки молочної продукції має формуватися виключно нормами ПКУ.

Наталія КУЦМIДА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру